Det kom ett brev.....

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Det kom ett brev.....

Post by Robert »

Jag hade inge planer på att köpa ett teleskop de närmaste 2 åren men ett brev som kom den 17:e maj förändrade det....
Some time ago, you signed up on the notification list for the 130mm f6 StarFire EDFS. In 2008, we introduced the newest version of this telescope the 130mm f6.3 StarFire EDF Gran Turismo. The current production run of these scopes is now well into production, and we are offering them to the people who have been waiting the longest.



We invite you to our web site http://www.astro-physics.com/products/t ... 130-gt.htm for information and photographs of this popular refractor.

För ungefär 9 år sedan skrev jag upp mig på en kölista för en AstroPhysics refraktor och nu var det min tur att beställa en om jag ville :green: Efter lite funderande och godkännande av familjen och banken så betalade jag depositionsavgiften idag.

Beräknad leverans i Augusti så räkna med en mulen höst...
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Det kom ett brev.....

Post by Corpze »

Nio år för ett sånt hobbexteleskop :D

Önskar dig all lycka och grattis till en förmodligen mkt välkommen tub. First light i september? :good:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Det kom ett brev.....

Post by anivision »

GRATTIS!

Den som väntar på nåt gott...

Hoppas att den infriar förväntningarna, vilka torde vara skyhöga :D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det kom ett brev.....

Post by Robert »

Skall bli kul att få den senare. Är ett drömteleskop för mig i klassen portabelt. Och det blir väl släktens arvegods :D

Min TMB 100 f8 är jag mycket nöjd med och lär inte se någon skillnad i färgfel mellan dem då jag inte har sett något färgfel i min TMB. Fast en riktig expert kan säkert se små nyanser. Det enda jag ar saknat med min TMB är att jag inte har någon field flattner då jag fotograferar. Vis av detta så beställde jag även den dedikerade flattnern till AP130.

Får se om jag säljer mitt TMB teleskop i höst eller om jag har kvar dem som ett rent visuellt teleskop. Fotomässigt har den ingen plats för mig längre då den i princip har samma brännvidd som AP130 som tack vara lägre f-tal bara har 20 mm längre brännvidd.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det kom ett brev.....

Post by Grinde »

Grattis Robert!
"Some time ago" - 9 år... ? :P Visst är det mkt som hänt de senaste 9 år, med det är nog ingen som tvivlar på att AP fortfarande ligger uppe i toppen när det kommer till att bygga riktigt grymma teleskop. Ser fram emot vad du kan få fram med den tuben
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Det kom ett brev.....

Post by skygazer »

Jahopp Robert, nu har mitt brev kommit från Astro-Physics och man är i ett vägskäl. Skall man köpa eller inte. Är rätt osäker, då jag inte vet om jag kommer att dra nytta av detta teleskop. Jag skulle lätt kunna välja en TEC 140, TMB 130, Takahashi FSQ 106 eller TSA 120/Takahasi TOA 130. Jag behöver fundera lite då jag är totalt ointresserad av värdeökning eller liknande, utan vill ha valuta för pengarna, och det är just detta som jag ställer mig tveksam till. 60000 kr för 130mm känns spontant sjukt :green:
10 år är lång väntan. Vad har alla andra här på forumet för tankar om vad man skall göra? :D
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Det kom ett brev.....

Post by utas »

Just nu, under rådande (o)väderlek, har jag lust att kort och gott säga: titta ut en molnig kväll, så har du svaret... ;)

Jag och min vän Magnus A har många gånger diskuterat detta, HUR mycket är rimligt att lägga på optik i detta land, med tanke på antalet bra obs/fotokvällar per år?
Nu bor vi på en Ö, som iofs toppar solligan år efter år, men även är molnens, fuktens och blåstens hemvist från höst till vår... (Ack, detta eviga gnäll över vädret...)
Hade väderläget varit annorlunda, tillika atmosfärens kvalitet, då hade jag själv inte tvekat, utan köpt det bästa man kan få för "rimliga" pengar...
Fast, som vi också diskuterat, hade man sysslat med tex. "Jänkebilar", då hade det inte varit onormalt att lägga tex. 40000:- på nya fälgar och däck...
Personligen är jag övertygad om att de exlusivare "mainstream" -teleskopen gör sig minst lika bra under våra genomsnittliga förhållanden, skall man dra nytta av det bästa av det bästa, skall man nog flytta söderut först, eller skaffa sig en provbänk för optiska tester :D

Däremot, kan man lägga in aspekten med att känslan i att ha ett kompromisslöst instrument, både optiskt och mekaniskt, inte bör vara försumbar... -Om man säger så här, så har även jag full förståelse för den som lägger 60000:- för ett fint instrument! Tanken har slagit mig, men jag har besinnat mig... :D

Svåra dilemman, dessa teleskopköpar -beslut... -hur som helst, lycka till!
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Det kom ett brev.....

Post by magnahrl »

Som Roger nämde har vi pratat mycket om klokheten att lägga "astronomiska" summor på s.k. premium optik kontra standard kinesisk ED/APO optik där man för mindre än 1/2 priset får kvalitè som är 90-95% av premium optiken om jag nu får generalisera lite.

Själv har jag nyss stått inför valet: Takahashi 100FC dublett D vs SW Equinox 120ED dublett. 23 000 SEK resp. 13 500SEK. Vet detta blir min sista refraktor i livet (hustrun har nämligen sagt så och då är det lag!!) så valet var extra svårt. Till slut föll valet på Equinoxen och det avgörande var vädret och det faktum att vi bor som vi bor med varma men (för) ljusa sommar nätter och mörka men obsovänliga kalla vinter nätter. Det gjorde att 23 000 för 10 cm apertur inte kändes ok för mig.
Tilläggas skall att jag är enbart visuell observatör!

Clear Skies!!

Magnus
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Det kom ett brev.....

Post by skygazer »

Jag har ägt en Takahashi tub tidigare, en FS78. Ett teleskop som jag måste säga imponerade något enormt på mig. Gick att observera i 600X på månen med denna, och bilden var fortfarande skarp. Glömmer det aldrig. Har idag en TMB 80/480 apo, som är underbart på alla sätt. Har även en Celestron 9.25 EDGE som jag knappt använt sedan i somras när jag köpte det. Det lilla jag använt har varit imponerande. Vädret i Skåne är inte så roligt alltid. Sällan klara nätter. Men jag har satt upp som mål att bygga mitt observatorie dock. Detta ligger dock framåt i tiden. Ca 3 år. Jag får ta en funderare. Frun tycker jag skall köpa det, men jag tvekar. Vi får se. Har några veckor att fundera.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Det kom ett brev.....

Post by magnahrl »

600X på månen med 7.8cm Tak. apertur och full skärpa då måste jag verkligen tillstå att jag missat något. Att dessa Takahashi är bra visste jag men så in i-he bra kunde jag inte föreställa mig. Helt fantastiskt
F.ö. tycker jag du ska följa din frus tyckanden. Har man med sig det är mycket vunnet. Tro mig!

Lycka till,
Magnus
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Det kom ett brev.....

Post by skygazer »

Takahshi är makalöst bra. Månen är även ett tacksamt objekt. Jag funderar ännu idag, men har nu börjat att titta på en TEC 140. Även TOA 130 lockar. Får se hur det går. :D
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Det kom ett brev.....

Post by skafar65 »

Här har vi nog förklaringen till det dåliga vädret! :D

Mvh //Micke
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Det kom ett brev.....

Post by skygazer »

Så bara man får ett mail att man kan köpa ett teleskop så är man skyldig, låter inte bra :D
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Det kom ett brev.....

Post by perfrej »

Haha! Och jag har en TEC-140 OCH en Baader 95mm Travel Companion (Zeiss-optik) på väg in inom två månader. Clouds...

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Det kom ett brev.....

Post by Cassini »

perfrej wrote:Haha! Och jag har en TEC-140 OCH en Baader 95mm Travel Companion (Zeiss-optik) på väg in inom två månader. Clouds...

/per
Trevligt, ska TEC:en till Frankrike?
Post Reply