Nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Peo
Posts: 6
Joined: 2013-07-09 20:51:04
spamtest: JA

Nybörjare

Post by Peo »

Hej
Jag har ända sedan barnsbenen velat haft ett teleskop som man kan titta på rymdens alla stjärnor och planeter. Och dessa tankar har kommit upp lite då och då, men har inte haft råd eller tid. Nu vid 48 års ålder har jag äntligen bestämt att nu ska min barndrömslängtan uppfyllas. Jag kan ingenting om teleskop eller dess inställningar när man monterar upp den och jag vill inte ha någon nybörjar teleskop, för jag tror jag garanterat kommer fastna för intresset. Jag har tittat runt lite på webben och fastnat för Celestron advanced c6-sgt xlt. Blir den för svår/avancerad för mig eller är det en bra investering.

Med vänlig hälsning
Peo
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Advertise »

Om det är visuellt du är ute efter kan jag rekommendera en Dobson.
Finns i GoTo-variant om du vill ha det också.
Dom är inte så lätta att bära med sig precis, men man får mycket optik för pengarna.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nybörjare

Post by Corpze »

Hej och välkommen till astronet!

Mitt första teleskop var en nexstar 5se, ett schmidt cassegrain med relativt lång brännvidd, dessa teleskop lämpar sig bra till planeter och andra relativt ljusstakra objekt.

Vill man däremot observera nebulosor och galaxer ska man framförallt ha en lite större öppning och kanske inte så mkt mer än 1000mm brännvidd, så de flesta brukar rekomendera sk. newtonteleskop alt. dobsonteleskop (samma typ av kontruktion men på en annan typ av montering/stativ)

Jag själv köpte upp mig till en 9,25" SCT för planetstudier men har också en mindre refraktor för att observera stjärnor/större objekt. dock är en refraktor mkt mindre ljusinsamlande än en newton/sct.

Sedan så finns det ju spåret där man väljer att kunna fota med teleskopen (via tex. en systemkamera) och då ställer det höga krav, framförallt på monteringen.

Så ett bra allroundteleskop att börja med skulle nog vara en 8" newton, antingen som dobson (går ej att fota med) eller monterad på en sk. ekvatoriell montering (går att fota med följning, ju bättre följning desto längre exponeringar.


MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Nybörjare

Post by vejbymats »

Med hjälp av en ljusstark kamera (ofta av typ övervakning) kan du se många nebulosor och galaxer med förhållandevis litet teleskop.
"Live"-bilden ser du på en tv eller på dataskärmen. Titta gärna på sändningar här: http://www.nightskiesnetwork.com/
Många objekt att se med videoastronomi lämpar sig utmärkt med en betydligt kortare (400-600mm) brännvidd än SCT´n.
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Marcus »

En stor faktor är ju också var du bor någonstans. Om du bor på 10 våningen mitt i Centrum i någon större stad, så är det inte så roligt att bära omkring på allt för mycket. Bor du i en villa, radhus eller dylikt instämmer jag med föregående att kolla upp en dobson. Tex denna http://www.astrosweden.se/go-to-skyline ... 8-/19879-0 .
Peo
Posts: 6
Joined: 2013-07-09 20:51:04
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Peo »

Tack så hemskt mycket för svaren. Vet inte om jag blev klokare nu :D ;) Jag vill i första hand nu i början titta på objekt och sen när man har vant sig att även ta bilder. Det teleskop jag tänkte köpa väger bara 25 kg totalt och jag bor bara 1 trappa ner till bilen. Min fråga kvarstår fortfarande obesvarad om det är ett bra köp eller inte :) Är rätt sugen att åka ner till en av de få butiker som säljer teleskop och prata med dom. ( Kanske det blir dyrt när man kommer ut därifrån :) :) :) )
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Nybörjare

Post by vejbymats »

Jamen ok då....
Det är ett bra köp. :good: :D
Peo
Posts: 6
Joined: 2013-07-09 20:51:04
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Peo »

:D :)
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by akjalam2 »

Jag skulle välja ett bra mkt enklare setup till att börja med.

En enkel eq-3:a med en refraktor på 70-90 mm f/5-6 räcker gott och väl till att börja med.
Kanske med en goto funktion.

Ett plus med ett snabbt F-tal är att du får ett större FOV (synfält) och det blir helt enkelt enklare att hitta de objekt du söker.

Ett dylikt setup väger inte många kg.

Annars är det lätt att intresset sviktar då man ska släpa runt på en 25 kg skivstång ut i mörkret .

Talrika äro de personer som har förköpt sig på en värsting utrustning som sedan tappat intresset pga av svårigheterna med dess portabilitet.

Annars är en fältkikare den ultimala startutrustningen.
Med den lär du dig hitta objekten lite som en research på vad man senare inriktar sig på.

Jag talar av egen erfarenhet då jag en gång ägt ett flertal större tuber men i slutändan så var det ändå de mindre teleskopen jag använde ändå.

Det bästa teleskop du kan ha är det du använder mest.



/Pierre
Peo
Posts: 6
Joined: 2013-07-09 20:51:04
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Peo »

Ok tack. Tack för varningen. Tål att tänkas på. :)
Post Reply