Ännu en nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
emwsca
Posts: 3
Joined: 2013-07-17 21:17:47
spamtest: JA
Location: Askim (i Göteborg)

Ännu en nybörjare

Post by emwsca »

Hej,

Är på gång att köpa mitt första teleskop. Jag har läst på en del om olika teleskoptyper men kan inte riktigt bestämma mig. Just nu funderar jag på någon av följande typer:

GSO Dobson 200/1200 Deluxe http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... eluxe.html

eller något teleskop ur Celestron's NexStar X Se serie, t.ex 8SE (som har motsvarande apertur storlek som ovanstående GSO Dobson)
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... lt-se.html

Prisskillnaden ju stor (+ att 8SE har GOTO funktion).

Jag har framför allt tänkt titta på deep-sky objekt. Bor i villa, typ 1,5 plans kedje-hus, med liten tomt omgiven av relativt höga träd, grannhus och en gatlampa både på framsidan och baksidan. Jag måste nog rikta teleskop minst ca 45grader uppåt för att se himlen i riktning sydväst till nordost. Egentligen ingen bra observationsplats.

Nu till mina frågor:
- Kan man överhuvud taget använde en Dobson (eller någon annan typ av teleskop) med behållning på min tomt?
- Hur är det att transportera en Dobson med denna storlek? Det känns inte som om den är bärbar någon längre sträcka.
- NexStar 8SE (eller någon av de mindre varianterna) verkar mer hanterlig (både vikt och storlek) att bära omkring. Är det någon som har erfarenhet av att transportera en NexStar?
- Till slut: Det finns massor av omdömen av NexStar 8SE på nätet men jag hittar just inget om GSO Dobson 200/1200 DeLuxe. Finns det någon som har erfarenheter av detta teleskop?

med vänliga hälsningar
Sven
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ännu en nybörjare

Post by Jonas »

Om du är ute efter att observera (inte fotografera s.k. deep-sky-objekt), rekommenderar jag att du satsar på dobben.
GSO är ett helt ok fabrikat. Att transportera/flytta omkring en dobson är enkelt. Bara lyft ur tuben ur stativet, flytta stativet dit du vill och sätt tillbaka tuben. Det tar bara några minuter att lyfta ut grejerna och sedan vara igång med observerandet.

Du obsar lika bra med dobben som med det andra - kanske t.o.m. bättre eftersom dobben är ljusstarkare.

Det andra teleskopet är mer kompetent vad gäller att hitta objekt och fotografera dem MEN för att ta långtidsexponeringar behöver du även en s.k. wedge (= mer pengar).

Som sagt, jag rekommenderar dobben och vill du sedan utveckla dig mot astrofoto, är det relativt lätt att tillverka ett fäste för tuben som du sedan monterar på ett ekvatoriellt stativ (ca. 7-8000:- + ytterligare några tusenlappar för extrautrustning).

Dobsonlådan är kanske lite stor men en 8"-låda + tub brukar rymmas i en normalstor kombi.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ännu en nybörjare

Post by Hans Bengtsson »

Här är tips på två utomordentligt kompetenta teleskop:

15 cm Newton f/5, totalvikt 24 kg:
http://www.teleskop-service.se/sv/nybor ... q3-ds.html

20 cm Newton, totalvikt 35 kg:
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... -neq5.html

Även om det bara skiljer 11 kg i vikt så är det stor skillnad vad gäller portabilitet. Man traskar inte gärna runt särskilt mycket med det tyngre teleskopet, medan det lättare teleskopet tämligen enkelt kan transporteras. Å andra sidan kan du se betydligt mer med det större teleskopet.

Eftersom du från din nuvarande obs-plats bara kan se objekt som ligger högt på himlen så kan det bli lite praktiska problem ifall du köper en dobson. Åtminstone på höjder mellan 70 grader och zenit är en dobson aningen svårmanövrerad beroende på att teleskopets axel pekar rakt uppåt. Annars är förstås dobson en utmärkt och billig montering för relativt stora amatörteleskop. De två teleskopen jag länkar till ovan har tysk ekvatoreal montering.

Mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Ännu en nybörjare

Post by Timaoes »

Är du i första hand intresserad av DSO-obsar så tycker jag att du ska köpa teleskop med så stor öppning som du har råd med och som du orkar flytta runt. 200 mm är en utmärkt nybörjarstorlek. Vad gäller monteringen röstar även jag på en dobb då den ger mest öppning för pengarna och dessutom är extremt enkel att använda (fast du måste förstås lära dig att navigera himlen manuellt medelst kartor och stjärnhopping). Det så kallade dobsonhålet (vilket inte väl är riktigt så stort som Hans skriver) är inget att bekymra sig över. Man undviker helt enkelt att observera objekten när de står nära zenit. Sen vad gäller din tomt så är det förstås bra att ha fri horisont åt söder, men har man inte det får man anpassa sig. Jag kan själv bara observera mellan ungefär ost och syd (resten är skymt av hus träd etc). Under en säsong hinner emellertid alla stjärnbilder passera genom detta område, så det löser sig av sig själv. Och Gustav/Wilt här på forumet obsar framgångsrikt från centrala Lund och från en innergård som avgränsas av femvåningshus runt om. Viktigare är då att försöka hitta den mörkaste platsen på tomten, helst utan direkt belysning. Kanske kan du sätt upp en presenning eller liknande för att skymma bort gatlampor och liknande.

/Johan
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ännu en nybörjare

Post by Jonas »

Hej igen Sven,

Jag antar du har sett att Wolfgang har en annons ute här på Astronet om en Orion Optics (UK) dobson.
Om detta instrument inte är för stort för dig, kan jag inte annat än rekommendera deras teleskop. De håller överlag hög kvalitet och priset Wolfgang begär, är bra. Cirka halva priset mot nypris skulle jag tro.
Om jag inte haft fullt i min samling, skulle jag överväga detta teleskop ;) . Men, som sagt, det är stort.
Avseende din begränsning på 45 grader i trädgården, tror jag inte det är några problem. Det är ungefär det jag har i min trädgård och jag har inte upplevt det som någon större begränsning.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
emwsca
Posts: 3
Joined: 2013-07-17 21:17:47
spamtest: JA
Location: Askim (i Göteborg)

Re: Ännu en nybörjare

Post by emwsca »

Hej,

Tack alla för alla goda råd och tipps. Worfgangs 12 tummare är kanske i största laget för mig men jag ska i alla fall kolla upp detta.

mvh
Sven

PS
Jag funderar på att bygga en plattform på garagetaket (som iofs är "platt' men lutar en aning för avrinningens skull) och på så sätt kunna observera en större del av himmelen.
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

Re: Ännu en nybörjare

Post by TractionMan »

emwsca wrote: PS
Jag funderar på att bygga en plattform på garagetaket (som iofs är "platt' men lutar en aning för avrinningens skull) och på så sätt kunna observera en större del av himmelen.
Hej, tanken är förvisso god, men det är tyvärr sällan det funkar så bra att obsa från tak även om dom är platta och tillsynes verkar vara lämpliga för ändamålet. Vibrationer fortplantar ganska rejält. Stabilt underlag är att rekommendera (finns en anledning till att folk som bygger observatorier gärna gjuter en rejäl platta/pelare).
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ännu en nybörjare

Post by Jonas »

Jo, om man har planer på astrofoto kan det säkert inverka menligt men ska man endast observera, ser jag inga större problem med det. I vissa fall måste man stå väldigt stilla för att undvika vibrationer vid hög förstoring men det är nog inga större problem.
Det jag kan se som ett problem är att få upp och ner grejerna i mörkret och dessutom stå säkert så att man inte tar ett felsteg och snavar över kanten. Speciellt vintertid.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply