Behöver feedback för kommande investeringar

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Behöver feedback för kommande investeringar

Post by VigdisVZ »

Kära vänner

Rädd att det här blir en omfattande post. Nu när det börjar dra ihop sig till ny säsong går jag i stora planer på var jag vill ta min AP-utrustning härnäst. Min nuvarande utrustning är:
  • SW 150mm newton
    NEQ-6 montering Synscan
    Nikon D5100 (icke mod)
    19Ah jump starter powertank
Det finns i princip två alternativ just nu. Det första är att bygga en mer komplicerad men kraftfull utrustning som innefattar:
  • Batteritank
    Guidning och foto via medtagen laptop
    CCD-kamera
Eller alternativ två som är mindre kabelhärva och lite mer portabelt, men som jag förstått är lite knepigare att få att lira bra:
  • Typ Synguider
    Astromoddad DSLR
Dessa båda alternativ har både för och nackdelar, och jag känner att jag förr eller senare kommer sitta helt datoriserad, och köra med CCD, men till saken hör att det i min nuvarande situation inte går att ha ett fast obs, och därmed måste utrustningen hållas något så när portabel och simpel.

Jag är altså nyfiken på vad folk har för tankar och erfarenheter om denna frågeställning.

Specifika frågor:

1) Hur driva laptop? Skaffa växelriktare för laptop eller hitta en laptop med extra lång driftstid?
2) Är Synguiders och liknande ens värda att hålla på med?
3) Astromoddade DSLR-kameror, tankar generellt och om det är det bökigt att skjuta specifika våglängder tex Hydrogen Alpha genom dessa?

Andra saker som står på inköpslistan är givetvis koma-korrektor till min newton, lösning för att ta flats, lämpligt litet guideteleskop, beroende på hur komplicerad lösning jag bestämmer mig för givetvis även så småningom mount-hub, automatfokus, värmeband etc

Längre in i framtiden har funderingar på att eventuellt byta 150mm netwton mot ett 250mm newton visuellt och en trevlig APO-refraktor för foto.

Jag är tacksam för all typ av feedback inför detta ganska stora vägskäl jag står inför.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Behöver feedback för kommande investeringar

Post by bjorne »

Fråga 1:
Det finns kraftigare batterier att köpa till en del märken, tex har jag ett sådant till min Dell Latitude E6400.
Den blir lite tyngre men det spelar kanske ingen roll.
Ifall du har med dig bilen så finns ju laddare för cigg uttaget eller 220V uttag i nyare modeller, men då är ju risken att du får ringa taxi för att ta dig hem såvida du inte trotsar tomgångsförbudet.

:)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Behöver feedback för kommande investeringar

Post by Corpze »

Förstår inte vad alla klankar ner på syn/nexguidern för :P

Sök på min post tidigare i år som innefattar en guiderguide, jag har fått den att guida klockrent på 5 minuter setup-tid :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Behöver feedback för kommande investeringar

Post by VigdisVZ »

bjorne wrote:Fråga 1:
Det finns kraftigare batterier att köpa till en del märken, tex har jag ett sådant till min Dell Latitude E6400.
Den blir lite tyngre men det spelar kanske ingen roll.
Ifall du har med dig bilen så finns ju laddare för cigg uttaget eller 220V uttag i nyare modeller, men då är ju risken att du får ringa taxi för att ta dig hem såvida du inte trotsar tomgångsförbudet.

:)
Ja jag var lite inne på det, frågan är dock om en ny laptop finns i budgeten, men jag ska söka lite om det finns större batteripack till min HP. Den ringa vikten spelar ingen roll, det är i alla fall enklare än stort batteri och en ineffektiv omvandlare.

Har ingen bil modernare än -94 så jag tror nog dom ska få undkomma att bli urladdade av utrustninge :)
Corpze wrote:Förstår inte vad alla klankar ner på syn/nexguidern för :P

Sök på min post tidigare i år som innefattar en guiderguide, jag har fått den att guida klockrent på 5 minuter setup-tid :)
Nice, jag ska verkligen kika närmre på din post. Jag tror jag passerade den i förbifarten häromdagen, och det var det som fick mig att återigen fundera på en stand-alone guidning tills dess att jag har budget, ork och tid att köra allt utifrån en laptop.

Tack för svaren ni båda!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Behöver feedback för kommande investeringar

Post by glappkaeft »

Jag har planer i höst som liknar ditt lättviktsalternativ. Hela iden är att hinna slänga upp mina egna grejer samtidigt som man också jobbar med föreningens teleskop. Astrofoto light and easy helt enkelt, med CG-5, Canon 600D med teleobjektiv, parallellmonterad självguidande guidetub och värmare. Allt drivs från 230V utom Canon-kameran.
VigdisVZ wrote: 1) Hur driva laptop? Skaffa växelriktare för laptop eller hitta en laptop med extra lång driftstid?
Min fundering på den frågan är att om man kör med guidetub så bör man också ha värmare. I såna fall så kan man nog lika gärna driva allt med ett lite större bilbatteri eller djupcykelbatteri. Förlängd drifttid på laptopen skadar ju dock inte i vilket fall som helst.
2) Är Synguiders och liknande ens värda att hålla på med?
De verkar inte vara så vanliga i Sverige och om det strular så känns det spontant lite bökigare att felsöka efterom det är mer av en svart låda. Det verkar som om många märken har valt bildchip som är anpassade för guidetuber med kort brännvidd. Själv jag har precis köpt Lacertas relativt nya och känsliga MGEN2 och en 80mm F/4 guidetub.
3) Astromoddade DSLR-kameror, tankar generellt och om det är det bökigt att skjuta specifika våglängder tex Hydrogen Alpha genom dessa?
Astromoddade DSLR-kameror är lite begränsade när det gäller Ha då man ändå tappar 75% av pixlarna pga Bayermasken. Det finns dock de som kör med den lösningen.
Andra saker som står på inköpslistan är givetvis koma-korrektor till min newton, lösning för att ta flats, lämpligt litet guideteleskop, beroende på hur komplicerad lösning jag bestämmer mig för givetvis även så småningom mount-hub, automatfokus, värmeband etc.
Jag skulle fundera på hur mycket ny utrustning man vill introducera på en och samma gång. Att få flats, komakorrektor, värmeband och guidning (och ev laptop) att lira ihop kan vara lagom att göra i ett steg. Slå en pling på UAAlistan eller till Lasse, det finns säkert fler i Uppsalatrakten som är sugna att planera inköp och observationer. Själv är jag kvar i Norrland ett tag till.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Behöver feedback för kommande investeringar

Post by VigdisVZ »

Tack för dina synpunkter Patrik.

Den här frågan svårare och svårare :)

Den huvudsakliga idén för mig är att slippa köpa utrustning som blir redundant fort. Jag kanske skulle planera den vägen... det finns ju så många olika saker som på sitt eget sätt förbättrar bilderna och öppnar upp nya möjligheter.

Att ha en astromoddad kamera eller CCD gör ju att man kan komma åt fler objekt. Guidning gör att man kan komma åt ljussvagare objekt. Komakorrektor och flatsbox förbättrar ju bilderna i sig. Var kommer man längst, vad vill man prioritera?

Oavsett så kommer det nog ta ett tag innan riggen utvecklats till den nivå man vill ha den, så jag får ta en sak i taget.

Högt upp på önskelistan dock får jag väl säga är ett guideteleskop som kan extraknäcka som "grab n go" för visuellt bruk. Har varit ute en hel del runt hörnet här hemma med en 10x50 men känner att ett litet teleskop som man kan ta på ryggen skulle göra mina hemma-obs-kvällar till något mer. Tex en Startravel 102 på ett smidigt alt-az stativ kan ju med lätthet extraknäcka som en guidetub.

Och oavsett hur jag gör så borde rimligtvis en riktig hemmagjort batteritank komma väl till pass eftersom jag ändå släpar på en ganska stor jumpstarter idag.

Autoguidern syftade på Patrik ser fin ut men i hög prisklass för mig just nu, men kan jag hitta en beggad Synguider från england kanske man ska slå till?

Jag är har fått mer att tänka på, närmre en handlingsplan törs jag inte svara på...
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Post Reply