Nybörjare..

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
LeifP
Posts: 2
Joined: 2013-08-20 09:14:08
spamtest: JA

Nybörjare..

Post by LeifP »

Hej, nu kommer ytterligare några dumfrågor..

Har kollat runt på nätet nu och vet ungefär hur inställningen av ekvatoriell montering går till, polstjärnan osv.
Min undran är nu, när allt är inställt och klart, är det bara att svinga runt teleskopet till valfritt objekt på himlen?
Jag menar, på filmer jag tittat på så ställer man latitud och hittar polstjärnan och allt är frid och fröjd.
Om jag vill följa någonting som passerar rakt ovanför skallen då, hur funkar det då, latitudinställningen kan jag väl inte ändra på? Hoppas ni förstår..

Ska införskaffa mitt första teleskop och är helt inne på ett 150/750 Newton, mitt andra intresse är foto och det verkar vara ett vettigt alternativ då för en nybörjare, eller?

Tack på förhand/Leif
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Nybörjare..

Post by VigdisVZ »

Hej Leif

Ovanför skallen skall inte vara några problem förutom att monteringen gör en så kallad meridian-flip när den passerar meridianen. http://astronomy.mdodd.com/gem_movement.html Dock så kan man få lite mer problem med dagg rakt upp eftersom daggen faller neråt. Detta avhjälps dock med rätt värmeband om det är ett problem.

Ett 150/750 newton är jättebra avvägt både för foto och observation. Ska man hårklyva kan tex en 80mm refraktor som tex ED80 vara lite bättre för foto enl. vissa men då tappar du lite ljusöppning för visuella observationer jämnfört med newtonen. Med 750mm brännvidd får man lätt in många av de populära ljusa objekten som är kul att fota i början som tex M31, M33, M42 och M45.

Själv har jag just en sån newton från Skywatcher. Deras Explorer 150PDS kommer med en bra fokuserare som tar systemkameror direkt bara man har en rätt T-ring till kameran. Är riktigt nöjd med hur det funkar.

Vilken montering tänkte du satsa på?
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Nybörjare..

Post by Cassini »

Känner du att det är bökigt att få koll på allt praktiskt så rekommenderar jag att kolla upp någon astroförening och kolla om man kan hänga med några av medlemmarna. Det är ofta öppna armar till intresserade nybörjare. Att få pilla på ett teleskop tillsammans med en erfaren observatör är så otroligt överlägset för att få en grundläggande förståelse för olika begrepp och teknik.
LeifP
Posts: 2
Joined: 2013-08-20 09:14:08
spamtest: JA

Re: Nybörjare..

Post by LeifP »

Ok. Tack VigdisVZ, det öppnade några luckor. Den Explorern har jag också kollat in.
Montering hade jag tänkt mig Skywatcher N-EQ5. Blir det för klent?

Drar det iväg för mycket i kostnad på upphängning blir det ett 200 dobson istället, får fila vidare på min barndoor och egna lösningar för det fotografiska i såna fall.

Har inga jättekrav vad gäller foto, piggyback monteringen är nåt jag suktar efter iaf.
Sen om jag mot förmodan råkar få till några hyfsade bilder genom teleskopet så är det ju ett jätte +

Cassini: naturligtvis är det så, har inte ens tittat i ett teleskop än. Skulle nog vara guld värt att få pilla lite på ett.
Risken är väl att man inser vad man måste (vill) ha..
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Nybörjare..

Post by VigdisVZ »

Du menar HEQ-5? Den är klockren. Den är den "minsta" rekommenderade monteringen om du ska vara någorlunda framtidssäkrat för uppgraderingar. Den klarar en 150PDS utan problem, även med guidetub och eventuellt en piggyback. Faktum är att HEQ-5 är att föredra om du ska åka runt mycket med monteringen då den är lättare att hantera. NEQ-6 är givetvis lite maffigare om du ska hänga på stora tuber för foto, men priset och vikten är ett minus. Jag är dock jättenöjd med min, särskilt efter att jag fick hjälp av Gunnar i UAA att modifiera klacken så att inte altitude-bulten böjs.

Bor du i närheten av Uppsala så besök oss i UAA vid nått möte, drick kaffe och ställ lite frågor. Alltid bäst att helgardera sig med information innan man lägger ner så stora summor som på ett astrofotopaket.

Slutligen är du verkligen sugen på foto så kan jag rekommendera denna bok: http://www.firstlightoptics.com/books/m ... hards.html Jag hade fått mycket hjälp av UAA när jag började, men boken är så grundläggande och utförlig att jag lärde mig väldligt mycket trots att jag redan var "igång".
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Post Reply