Okular-plössl

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
lacksho
Posts: 3
Joined: 2014-01-11 22:16:34
spamtest: JA

Okular-plössl

Post by lacksho »

Hej från en nybörjare,använde mitt teleskop för första gången ikväll,månen lyste upp väldigt fint och man kunde se den bra men min fråga är,om man vill liksom se lite mer detaljer eller komma närmre vilken Okular eller plössl ska man använda?jag har från 25mm ner till 7,5 mm.och har en celestron nexstar 127 slt som teleskop,finns det lägre än 7,5mm okular?


Tacksam för svar :D
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Okular-plössl

Post by Timaoes »

Det finns okular ner till åtminstone 3 mm. Du kan även använda en sk barlow för att dubbla förstoringen på ett givet okular. För mån- och planetobsar sätter seeingen gränser för hur hög förstoring du kan använda på ditt teleskop. Är seeingen perfekt, dvs du har stabil luft ovanför dig, kanske du kan gå upp till 250x på ditt teleskop; är det dålig går gränsen sannolikt redan vid 150x. Ökar du förstoringen mer än vad seeingen tillåter blir bilden förvisso större, men grumlig. Det gäller alltså att hitta rätt läge vid denna typ av observationer.

Johan
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Okular-plössl

Post by Cassini »

Jag tror att du inte upplevde att du såg så mycket beror på att det var fullmåne. Berg och kratrar syns otroligt mycket bättre när solens ljus faller med vinkel på månen (som vid till exempel halvmåne). Mitt tips är att du avvaktar tills du observerat vid ett bättre tillfälle.
lacksho
Posts: 3
Joined: 2014-01-11 22:16:34
spamtest: JA

Re: Okular-plössl

Post by lacksho »

Cassini wrote:Jag tror att du inte upplevde att du såg så mycket beror på att det var fullmåne. Berg och kratrar syns otroligt mycket bättre när solens ljus faller med vinkel på månen (som vid till exempel halvmåne). Mitt tips är att du avvaktar tills du observerat vid ett bättre tillfälle.
är det ok att ta ut teleskopen nu när det är så kallt? jag observerade månen genom mitt sovrums fönster igår nämligen.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Okular-plössl

Post by Cassini »

lacksho wrote:är det ok att ta ut teleskopen nu när det är så kallt? jag observerade månen genom mitt sovrums fönster igår nämligen.

Absolut! Dock så måste teleskopet "acklimatisera" sig, vilket innebär att materialet i teleskopet ska ha samma temperatur som luften. Annars kommer det uppstå mikroturbulens vilket dramatiskt kan försämra kvalitén. Beroende på material och typ av teleskop tar det lite olika tid men kan du ställa ut den ett par timmar innan så är det bra. Sedan kan det uppstå kondensation så daggkåpa alternativ värmeband kan vara nödvändigt. Det kommer du märka.

Att observera genom fönsterglass är långt ifrån bra. Du tar bort otroligt mycket i skärpa och därmed upplevelse. Du måste ut, och gärna till en mörk plats. Ska du observera stjärnor/galaxer/nebulosor är det även fördelaktigt om det är månfritt.
lacksho
Posts: 3
Joined: 2014-01-11 22:16:34
spamtest: JA

Re: Okular-plössl

Post by lacksho »

Cassini wrote:
lacksho wrote:är det ok att ta ut teleskopen nu när det är så kallt? jag observerade månen genom mitt sovrums fönster igår nämligen.

Absolut! Dock så måste teleskopet "acklimatisera" sig, vilket innebär att materialet i teleskopet ska ha samma temperatur som luften. Annars kommer det uppstå mikroturbulens vilket dramatiskt kan försämra kvalitén. Beroende på material och typ av teleskop tar det lite olika tid men kan du ställa ut den ett par timmar innan så är det bra. Sedan kan det uppstå kondensation så daggkåpa alternativ värmeband kan vara nödvändigt. Det kommer du märka.

Att observera genom fönsterglass är långt ifrån bra. Du tar bort otroligt mycket i skärpa och därmed upplevelse. Du måste ut, och gärna till en mörk plats. Ska du observera stjärnor/galaxer/nebulosor är det även fördelaktigt om det är månfritt.
ursäkta alla frågor :shy: :shy: jag har nämligen en nikon d5100 när jag skulle prova fota med den monterade jag t-ringen och monterade jag den på teleskopet,men när jag ska fota så säger kameran inget objektiv monterat??förstår inte,för när jag har goglat och kollat runt på nätet så ska man på med t-ringen på kameran och sen på teleskopet?
BillyBob
Posts: 14
Joined: 2011-09-22 22:29:18
spamtest: JA
Location: Ljungsbro

Re: Okular-plössl

Post by BillyBob »

Hejsan, jag Är verkligen ingen expert, men har själv en nikon d3100 som jag sätter på min skymax 127 med t-ring. Hade samma problem som du att det kom upp "inget objektiv" eller liknande när jag fäste kameran i teleskopet med t-ringen. Iallafall, Man får ställa in kameran på "manuellt läge". Får jag gissa har du ett vred på högerdelen på kameran där du ställer in den på dem olika lägena. Du ska vrida den till "M", så ska det vara löst :).
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Okular-plössl

Post by stoffe »

För att reda ut begreppet okular och plössl så är finns det olika sorters okular och en utav de vanligaste, bra och billiga är just plössl. Sen finns det en lång rad olika typer av okular. Titta på denna lista för att se vad det finns för olika typer av okular. Du kanske även har andra typer av okular än just plössl?
http://en.wikipedia.org/wiki/Eyepiece

Ett tips med en D5100 är att vrida till Q som betyder quiet mode då spegeln fälls mjukare, sen bör du även aktivera mirror-prefire vilket du hittar under custom inställningarna som du når från menyknappen. Du måste även vrida den undre ratten till M som står för manuellt läge (vilket redan är nämnt i tråden). Tryck sedan på info knappen så ser du vad du har för inställningar när allt är klart. (Jag tror du måste släcka huvudmenyn först)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply