Takahashi vs Sky-Watcher

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Takahashi vs Sky-Watcher

Post by magnahrl »

Hej!

Ian King i England har Takahashi FC 100D. f/7.4 dublett refraktor. Liten behändig sak som väger endast 2.8 kg och är lite drygt 800mm lång inkl. daggkåpa. Pris inkl. 6X30 sökare, FCQ-1 sökarfäste och leverans till Sverige 23.500:- Förstår att Tak. optik är av yppersta (bästa?) kvalitè men är detta priset vettigt för 10 cm apertur?
Sneglar också på en Sky-Watcher Equinox 120mm ED f/7.5 dublett refraktor från tyska Teleskop-Spezialisten 13 500:- inkl väska och leverans till Sverige. Ungefär lika lång men väger modiga 6.2 kg enl. spec. 10 000:- billigare och 20mm mer apertur.

Mina monteringar är CG-5:a och en Astro Gemini AZ.

För en inbiten visuell observatör som UT med allmänna obsintressen vad kan vara det vettigaste valet. Jag har länge haft en god ED/APO refraktor på önskelistan och nu är det kanske dax att slå till.

För lite ljssvagare objekt än en 100-120mm refraktor kan visa har jag en 8" Newton och en C8:a.
Större instrument har jag inte plats för eller lust att släpa runt på. (nåja, möjligen en C9.25")

Råd & tankar mottages med största Tacksamhet!

Hälsningar,
Magnus
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by Jonas »

Hej Magnus,

Jag kan förstå att du ännu inte fått svar eftersom refraktormarknaden är gigantisk och praktiskt taget omöjlig att hålla koll på. Inte heller jag kan rekommendera något speciellt teleskop före ett annat.

Jag kan dock tycka att om du ska köpa ett teleskop för visuellt bruk, behöver du inte slanta upp dubbelt så mycket pengar för att få en fluoritrefraktor eftersom de främst är fotografiska.

Jag tror du gör rätt i att titta på SW men även exempelvis Stellarvue, TS, WO och Celestron säljer dubletter av vettig kvalitet. Astro A/S (Erik Persson) i Danmark har också en del att välja på, bl.a. en serie i eget namn som jag tror är desamma som TS-teleskopen men lite lägre pris. Se här:
http://meade.dk/category/ed-refraktor-ota-10/
Även Teleskop-Service i Tyskland har otroligt mycket att välja på: http://www.teleskop-express.de/shop/ind ... actor.html

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by magnahrl »

Hej Jonas!

Visst det är en totalt omöjlig fråga men det det skadar ändå inte att kasta ut den innan beslut. Stort tack för ditt svar & råd. (Har diskuterat saken in absurdum med min astrovän Roger U. han är nog rätt less på mig nu :D )

Säkert sant som du skriver att dubbla pängen för en flourite för visuella observationer är tämligen onödigt om man inte ska ägna sig åt någon slags optisk snobbism.

13 500:- för en SW Equinox 120mm f/7.5 ED dublet med FPL-53 lins är säkert "sweet spot" i min refraktorvärld!

Nåja, angenäma "problem" att brottas med.

Det viktigaste av allt kan ingen köpa -klart väder. Två torftiga observationer av Jupiter i opposition har jag haft möjlighet till. Skandal!

Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by stoffe »

Varför en dubblett när du kan få en APO för ännu billigare? 120 mm öppning. Strax under 11 000 SEK. APO tycker jag förvisso har störst vinst när man ska fota men skarp optik är ju alltid skarp optik oavsett om man ska titta visuellt eller inte.

http://www.astroshop.eu/skywatcher-apoc ... ta/p,15058

Jag tror hela astrosverige har lidit utav dåligt väder senaste tiden, men jag tror att för er som bor i stan så drabbas ni även av stadsdis. Kommer man ut någon mil från stan så kan det vara klart väder.

Exempel: Jag själv bor ca 2 mil från Uppsala och det är väldigt ofta det ligger som ett molnlock ovanpå stan med alla ljusföroreningar som lyser upp när jag själv har helt stjärnklart. Jag har sett det fenomenet många gånger, vid tillfälle så kommer jag nog att försöka fota det oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by magnahrl »

Hej Stoffe!

Tack för ditt inlägg.
Rätta mig om jag har fel men SW Evostar 120 och SW Equinox 120 har väl identisk optik? Jag gillar Equinox för den verkar gedignare byggd än Evostar, har inskjutbar daggkåpa och bättre ringar. Dessutom slipper jag ovidkommande saker som jag redan har: sökare, diagonal och okular.
Tänkte köpa från tyska teleskop-spezialisten som testar och ev. justerar teleskopen innan de skickas till slutkunden. Man får testdokument och serial nummer. Värt en del tycker jag.
En Equinox 120 hos teleskop-spezialisten kostar 1525€ om jag minns rätt och 1495€ hos astroshop. Jag valde ett tag mellan dem men att t-s testar grejerna gratis avgjorde saken.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by AstroFriend »

Hej!
Jag tycker nog som Stoffe, om du är beredd att satsa så mycket pengar, varför bara komma halvvägs med en dublett? Möjligen ger en tvåelementsdesign lite mindre ströljus och därmed bättre kontrast som är en fördel om man enbart skall ha den till visuellt bruk och inte fota, någon som har erfarenhet av detta?

Här är en tripplet som jag skulle välja den dag plånboken blivit för tjock:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -1-11.html

Cirka 16000kr och med 130mm objektiv, det finns många fototillbehör den dag man vill ägna sin tid åt det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by magnahrl »

Lars!

Men herregud Lars tänk nu efter: teleskopet i länken är nästan 1 m. långt och väger 10 kg.-10 kg!! Vilken monstruös montering kräver inte denna refraktor!? Equinox 6.2 kg är nog på gränsen för min CG-5:a.
Jag föredrar dublett för den håller kollimering bättre, fungerar bättre i kyla (triplett råkar lättare ut för pinched optics enl. expertis) och kyls ned snabbare. Vore jag foto nörd skulle jag möjligen omvärdera mitt tyckande.
En dublett ska det vara. Basta :D
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by stoffe »

Just detta dilemma med tunga vikter som ska släpas hit och dit sent på natten gör att mobil astronomi inte är min grej. En EQ6a behövs för ett sådant teleskop. Iof för visuellt bruk funkar säkert en HEQ5a oxå.

Det kanske är dags för dig att försöka hitta en plats där du permanent kan montera upp en pir, gärna med en stor låsbar låda över med larm som gör att du kan lämna din utrustning på plats? Det sparar mycket att bara ha monteringen på plats, monterad och klar när man vill komma igång snabbt utan att behöva göra tunga lyft osv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by AstroFriend »

Hmm... vikten? Hmm... kyla? Hmm... Kolliminering? Hmm... internetastronomi då?

:-)

Söker själv lösningen med teleskopet ute fjärrstyrt och jag inne i gosiga värmen. Teleskopet för nuvarande på balkongen men kanske i en framtid ute på landet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by magnahrl »

Hej alla!

Tack astrovänner för råd och idèer och jag har faktiskt blivit lite klokare. AN är ett fint bollplank.

Ser ut att bli klart ikväll/natt härute i Östersjön -C8:an ligger på nedkylning på balkongen!!

Clear Skies,
Magnus
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by Jonas »

magnahrl wrote:Hej alla!

Tack astrovänner för råd och idèer och jag har faktiskt blivit lite klokare. AN är ett fint bollplank.

Ser ut att bli klart ikväll/natt härute i Östersjön -C8:an ligger på nedkylning på balkongen!!

Clear Skies,
Magnus
Första riktigt klara kvällen på kanske en och en halv månad och min lilla GSO R-C ligger på kylning i uterummet :good:
Jag ska se om jag lyckas få en bild på M82 med supernovan.

Önskar dig - och alla andra en lyckad kväll!

Clear Skies

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by magnahrl »

Hej Jonas!

Lagom till jag monterat upp teleskop & montering, kopplat in ström osv. kom moln och dis. Symptomatiskt för denna säsong. Bita ihop, bryta ihop och gå vidare var namnet :evil:

Jag hoppas du och alla andra hade bättre tur!

Magnus
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by Jonas »

Hej Magnus,

Tyvärr var det nästan likadant här. Det såg från början ut att bli en riktigt fin kväll så hela utrustningen sattes upp vid 18-19-tiden men jag kunde av någon anledning inte hitta M82 visuellt. Jag trodde till en början det berodde på kvarvarande månsken i kombination med att det inte var tillräckligt mörkt men insåg snart att det var mycket tunna moln som låg som en hinna över himlen. Den släppte gnom de starkare stjärnornas ljus men filtrerade effektivt bort allt annat. :evil:

Efter en del avvaktan på att det skulle bli bättre, var det bara att packa ihop utrustningen.

Nej, det var ingen lyckad kväll men det positiva är att både jag och stativ fick lite träning.

Är inte vi amatörastronomer tålmodiga, så säg?

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Takahashi vs Sky-Watcher

Post by majo »

Lite sent kanske? Men jag har en jättefin Meade 127 mm triplett APO till salu för drygt 14.000. Kanske kunde det vara något?
viewtopic.php?t=8714

Mvh Mattias


Skickas från min iPhone via Tapatalk
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Takahashi vs Sky-Watcher

Post by magnahrl »

Hej Mattias!

Ja, jag har köpt en Equinox 120 ED. Tackar afa för ditt erbjudande :)

Vänligen,
Magnus
Post Reply