Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Allmän diskussion om teleskop.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Kul med alla som svarar, tack Jonas för bra redogörelse

Jag har kollat in Epsilon från Tak, den är riktigt fin, dock hur är den för typ galaxfoto den är väldigt ljusstark, kort brännvidd, som min Televue ungefär, borde bli
mycket "widefield". Om man vill ha lite mer brännvidd, galaxerna blir ju som små prickar tycker jag, kan man typ sätta en Barlow emellan, skulle det funka?
Jag har ju min Losmandy G11 funkar rätt ok efter justering backlash om man byter scope så känns det som 8" vore en stor uppgradering (från 4" refraktor) men då skulle man lika gärna kunna gå till 10" sedan blir det nog trångt i domen. Frågan är om 10" funkar på Losmandy, svårt detta.

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Timo »

Jag har ju min Losmandy G11 funkar rätt ok efter justering backlash om man byter scope så känns det som 8" vore en stor uppgradering (från 4" refraktor) men då skulle man lika gärna kunna gå till 10" sedan blir det nog trångt i domen. Frågan är om 10" funkar på Losmandy, svårt detta.
Jag har en G11 sedan länge och har en last på ca 21 kg på den och den guidar fint med 2900 mm brännvidd. I och för sig har jag bytt snäckskruv i RA till deras nya modell och likaså växellådorna så inga kugghjul av plast finns kvar.
Teleskopets totala längd med CCD är 87 cm, (10 tums öppen Cassegrain), tillkommer dagghuv på 40 cm fast den väger ju inte mkt.
Vet inte vilken 10 tummare du syftar på men den bör inte vara alltför lång och väl förankrad i G11,an för att slippa flex.
Troligtvis kommer du att behöva sätta dit motvikt/motvikter, på tuben, för att balansera upp ekipaget när det gäller en Newton. Annars kan du få problem med G11,ans precision i guidning i alla fall om du har en del vikt på CCD, filterhjul m.m.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Bengt »

Jag kör också med en g11 med en 10"rc .Det funkar fint guida även på min utan utbytta snäckhjul.

Bengt
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Init4theimaging »

Hej.

Lasse, MoonLiten klarar oxo lyfta mer än jag någonsin kommer utnyttja. Problemen uppstår såfort det blir lite vinkel. Flexar mer än jag kan tillåta.
Ska se om jag kan bygga till en lösning på detta, annars blir det nog inte mer moonlite :evil:

LG. Angående f/3,6 versionen. Ser ingen som helst mening med denna. Bättre då med en vanlig f/4 tub och en korre utan reducering, då detta ger ett större korrigerat bildfält och bara aningen långsammare system.

Mvh,
Daniel
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Timo »

Det funkar fint guida även på min utan utbytta snäckhjul.
Fast i ärlighetens namn Bengt, mina stjärnor är runda med 10 eller 15 min exponeringar. Så lite skillnad är det allt :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Bengt »

Svårt veta säkert Timo när din utrustning bara samlar damm:-)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,
Börjat kolla runt lite bland tillverkarna, (kvalitets) ASA var först ut, levereras med "färdig" motorfokuserare gör dom den själva eller? Hur bra är den?
På tapeten verkar vara "3 teleskop i ett", marknadsförs så! Är detta nya given, tro?
1) med korrektor/reducer ger F-tal mindre än 3
2) med korrektor ger f-tal 3,6 till 3,8
3) med Barlow ger dubbelt av 3,6 till 3,8 verkar det som (har sett detta på Tak hemsidan)

Skillnaden på en ASA 8" och 10" är 3 kilo, och en del pengar förstås. Ryms en 10" i Domen och går hyfsat med G11:an så är man ju i bättre läge om man sedan byter montering, man borde kunna stå emot att byta optiken då.....

Mitt resonemang har säkert brister, kommentera gärna

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Timo »

Såg att teleskopen väger 6 resp. 9 kg så G11,an borde klara det bra även med guidescope och CCD på.
Själv hade jag köpt både corrector och tele-extender (Barlowen) för att kunna variera mig. Den sistnämnda för att komma närmare mindre objekt som ex. galaxer.
Har du testat G11, an med Pempro och i så fall med vilken brännvidd ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Lars-Gunnar »

Nej, jag har börjat flera gånger men inte slutfört något test
Televue refraktorn som jag använder har 560mm brännvidd (4" öppning)

Har köpt Pempro borde kanske testa...
/LG
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Timo »

Bra med en rejäl guidetub :good:
Om inte annat så är det kul att köra Pemprotestet !
Men ge det fler än en gång. Ändra balanseringen av teleskopet mot öster och är du väldigt nära optimal inställning så kan en ändring av motvikterna på ett par millimeter göra stor skillnad på resultatet. Är man längre ifrån får man förstås flytta vikterna längre sträcka.
Lycka till !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6 eller R200

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Tänkte fortsätta lite på denna gamla tråd, man blir sugen att köpa något jul........

Vi hade för ett tag igång en tråd där vi diskuterade VIXEN R200SS som tydligen efter vad jag förstått räknas som pålitligt med gott heritage och ger bra bilder. Det finns en variant nu som har Feathertouch fokuserare för under 2000$. Det är tydligen viktigt att man väljer rätt komakorrektor till detta skop om det skall funka fint i hela bildfältet. Vilken gäller?
Mera fråga: Skulle det fungera att sätta in en ASA 2" korrektor/reducerare eller kommer belysta cirkeln bli för snål och skapa för mycket vinjettering? Det är ju inte helt gratis att göra detta men om det funkar skulle man nog få ett väldigt bra instrument.

Vi hade också uppe ORION 8" f/3.9 NEWTON Astrograf, kan det verkligen vara en Astrograf på riktigt för dom pengarna? Någon som vet nåt om detta instrument

M.v.h

LG
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Jonas »

Jag antar du talar om denna: http://www.orionoptics.co.uk/AG/agastrographs.html
För de pengarna, runt SEK 35.0000, skulle jag bli oerhört besviken om teleskopet/astrografen inte gav punktformiga stjärnor ända ut till kanterna på en fullformats-CCD - eller DSLR.
OO-UK har ett gott renomé men jag har ingen aning om de lever upp till det. Min enda erfarenhet av dem är min 8"/f:4 Schmidt-Newton. Den är OK men ingen astrograf.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by AstroFriend »

För att klara ett så stor imagecircle som en fullformatsensor kräver blir det en stor sekundärspegel, i det här fallet är den på 90mm att jämföra med primärspegelns 200mm. Det är nära halva diametern! Skärmar man av den centrala delen av strålgången så här mycket får man dålig kontrast på ytobjekt, man brukar mest tala om det i planetsammanhang och där brukar man rekommendera att inte gå över 25%. Men även galaxer och nebuosor är ju ytobjekt. Nu tror jag nog man i varje fall får fantastiska bilder med en sådan här avancerad sak.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Init4theimaging »

Hej.

Orion 8" f/3.9 är samma teleskop som Skywatcher Quattro 8-s, men med lite annan finish.
De kallar dessa för astrografer pga att sekundären är större än man normalt vill ha och backfokus är utflyttad för att inte det ska bli problem att nå fokus med en något sånär normal kamera/korrektor combo.

Uttrycket astrograf är idag lite väl opreciserat... I mitt tycke krävs(till newtonians) ännu större sekundär, styvare tub och tubringar och en mycket biffigare fokuserare (glöm moonlite). Helt enkelt ett teleskop byggt för just fotografering, inte ett som bara modifierats för detta.

Mvh,
Daniel
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Boren-Simon Astrograf 200mm f/2,8 eller f/3,6

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Det var detta teleskop jag menade http://www.astrosweden.se/orion-8-f-39- ... af/23557-0

Orion Optics Uk är väl "på önskelistan" lurigt detta med namn

frågan som jag också undrar över: sätta in en ASA 2" korrektor/reducerare i en VIXEN R200SS om det nu inte skulle gå, vilken är den bästa korrektorn för detta teleskop, original är tydligen inte helt ok?

/LG
Post Reply