Portabelt men kraftfullt teleskop!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Portabelt men kraftfullt teleskop!

Post by at1981 »

Hejsan!


Vad för olika teleskop kan ni rekommendera som är både kraftfulla och samtidigt portabla?

Varför denna faktor är viktig är att jag inte kan ha en stationär plats för detta och jag behöver kunna flytta den mellan huset och tomten eller få plats med den i bilen om jag behöver åka iväg till en mer mörk observationsplats och ställa upp allt som hör till där på plats och sedan montera ned innan jag åker hem.

Budget jag kan tänka mig som mest är 30 000 - 50 000 SEK för teleskop och montering och tillbehör för astrofoto med Nikon D800E vilket är den kameran jag har. (Finns det teleskop som är rättvända av sig eller är samtliga upp och nedvända?)


MVH at1981 !!
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Portabelt men kraftfullt teleskop!

Post by awasen »

Jag stod inför samma beslut för ett par månader sedan... Jag tröttnade på att baxa ut och in min EQ6'a med en 200PDS på och de senaste tre-fyra gångerna när jag väl hade poljusterat, satt upp guide och skulle börja exponera så kommer molnen... Jag var redo att lägga ner allt och bara strunta i det...

Jag sökte dock en del på nätet och hittad denna: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... rafie.html

Den säger att den kan bära 15 kg men det är inklusive Astrotrac grejerna så ett teleskop på den får väga max. 10 kg inkl. alla tillbehör. Ska man kunna nyttja den fullt ut för foto ska man hålla sig under 6 kg enligt tillverkaren i England (Richard) som jag varit i kontakt med.

Jag har till den nu kompromissat lite eftersom jag inte har din budget (tyvärr) och köpt till en 102mm ED refractor. Jag skulle helst ha haft en 127mm APO (5") som jag såg som den bästa "kompromissen" mellan vikt/längd kontra visuellt/foto...
En AstroTrac ska för att kunna följa bäst ligga på max. 400mm i fl men enligt Richard är den riktigt bra upp till 700mm så en 5" refraktor blir egentligen lite för klumpig men enligt Richard är vikten viktigare än längden...

Jag har inte fått mina grejer tyvärr eftersom DHL gjort bort sig och nu väntar jag på att de ska hitta paketet... :(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Portabelt men kraftfullt teleskop!

Post by awasen »

Och om det är rättvänt eller inte spelar egentligen ingen roll för stjärnhimlen... Det är prisman, vinklar eller okular som kan svänga bilden rätt som du kan köpa som tillbehör sen.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Portabelt men kraftfullt teleskop!

Post by Martin F »

Jag har nyligen skaffat en Astrotrac, men utan det där stativet. Kör med mitt Manfrotto 190 kamerastativ med 3-vägshuvud och stativet är svaga länken i mitt fall. Ger lite svaj så vid minsta blåst blir det synligt i bilderna. Har än så länge kört 3 minuter på 300 mm utan problem och 2 minuter på 420 mm men då spökade vinden lite. Ska förhoppningsvis köra lite ikväll eller imorgon kväll, trots månen.

Svarar gärna på frågor i den mån jag kan och den som har vägarna förbi Habo/Jönköping får gärna ta en titt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Portabelt men kraftfullt teleskop!

Post by awasen »

För att också svara på frågan om "kraftfullt teleskop" vore denna drömmen för mig tror jag: http://www.astrosweden.se/vixen-na140ss ... ta/20549-0

Här maximeras verkligen ljussamlingen medan brännvidden hålls nere. Färgfel lär i denna ED vara försumbar på DSO, något synlig på planeter och rent hemsk på månen (som med de allra flesta ED). Detta ser jag som den bästa "kraftfulla" lösning på en AstroTrac pir... Någon som har något bättre förslag (som inte kostar 60.000 kr...)?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Post Reply