Ser inte mina objekt särskilt väl

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
tobiasc
Posts: 6
Joined: 2014-01-22 18:21:32
spamtest: JA

Ser inte mina objekt särskilt väl

Post by tobiasc »

Hej!


Jag har observerat natthimlen en tid nu och började med Jupiter då den var så enkel att lokalisera. Jag slås dock av en sak, nämligen att jag inte kan se några detaljer. Har sett att nu under mars när Mars var så bra att kolla på så skrev folk att man kan se fina detaljer på mars yta. Vad exakt menar man med det? Jag spanade men kunde inte urskilja något annat än ett rödaktigt skimmer.
Mitt teleskop är ett Skywatcher 1145P med okular så jag kan få 100x förstoring. Inga filter eller något sådant. Bor ute på landet, rätt långt ifrån ljusföroreningar.

Tar tacksamt emot förslag.

/Tobbe
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Ser inte mina objekt särskilt väl

Post by Timaoes »

Tobbe! Visst kan du se detaljer på både Mars och Jupiter. Mest framträdande på Mars är polarkalotten, som brukar lysa vitt mot den ljusoranga bakgrunden, liksom Syrtis Major, ett påfallande mörkt område. På Jupiter ser man olika band i atmosfären, liksom den röda fläcken. (Tänk på att båda planeterna roterar, så Syrtis Major liksom den röda fläcken syns inte alltid.) För att ha en chans att se dessa krävs dock att planeten står högt på himlen, att seeingen är bra, och att du har perfekt skärpa. Seeingen kan vara usel enan kvällen, med påföljd att planeterna bara ser ut som suddiga bollar, och perfekt andra kvällar, vilket låter detaljerna framträda. Det är också av vikt att du har tålamod och ger planeterna gott om tid.

Jag började själv med samma teleskop som du har, men på rak arm kan jag inte påminna mig hur planeterna tog sig ut. De ytformationer jag nämnt ovan bör dock vara inom räckhåll för dig. Men som sagt, ta god tid på dig.

Johan
tobiasc
Posts: 6
Joined: 2014-01-22 18:21:32
spamtest: JA

Re: Ser inte mina objekt särskilt väl

Post by tobiasc »

Uppskattar svaret Johan!

Jag har märkt att vissa kvällar är seeingen mycket bättre men jag har inte lärt mig hur man förstår att seeingen ska vara bättre eller sämre baserat på väder och vind. ;)
Häromkvällen skulle jag kolla på Jupiter igen och tyckte det var fantastisk stjärnhimmel i övrigt men jag riktade in mig och såg i princip bara en ljuspunkt. Jag tänkte skaffa ett 20mm okular så jag får max förstoring åtminstone, även något filter för att dämpa ljuset. Funderar också på om jag behöver kollimera men jag har inte sett hur det "ska" se ut så jag har inget att jämföra med. Finns det något speciellt riktmärke man ska tänka på vid observation?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ser inte mina objekt särskilt väl

Post by Hans Bengtsson »

Man kan säga att du just har upptäckt skillnaden mellan transparens och seeing. God transparens betyder att du kan se många stjärnor, du får en fin stjärnhimmel. Så kan det bli om man har rejäl omrörning av luften. God seeing betyder att man har liten luftoro, uppträder därför ofta när man inte har god transparens.

Tänk dig ett rökigt rum. Om du sätter på fläkten blir luften i rummet mera transparent, men du får också en oroligare luft och sämre seeing. Vet inte om det var någon bra liknelse, men ändå.

Sedan finns det gynnsamma tillfällen när man har en mycket torr luftmassa och god transparens och god seeing samtidigt, men det är inte så vanligt annat än på speciella ställen i världen.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Ser inte mina objekt särskilt väl

Post by akjalam2 »

Valet av plats är ochså viktigt.
En balkong är aldrig optimalt då avdunstning av de från dagen solvarma ytorna mot nattluften skapar luftvirvlar av alla dess former.
Dessa luftströmmar kommer garanterat att "sabba" din vy.

Likaså är det viktigt att dina speglar får tid (minst 1 timme) att få samma temperatur som omgivningen,
Annars har du samma fenomen där med.

/Pierre
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Ser inte mina objekt särskilt väl

Post by awasen »

En annan aspekt är att lära sig "se"... Ofta om du tittar rakt på t.ex. Jupiter ser det ut som en ljus boll men om du sveper med blicken och tittar lite "förbi" "bollen" kommer mer detaljer att framträda...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Post Reply