2tum eller 1,25 tum

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

2tum eller 1,25 tum

Post by bjosch »

Hej jag är en relativt ny amatörastronom. Köpte mitt första teleskop en 6" celestron nextstar för 2 år sedan.
I höstas uppgraderade jag till en 9,25" tub och Cgem-montering. Jag har lite smått börjat med astro-foto via min
systemkamera.
Det jag undrar över är vad som skiljer sig mellan de två storlekarna 1,25" och 2", fördelar, nackdelar m.m
jag är tacksam för alla tips
Mvh Bjosch
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 2tum eller 1,25 tum

Post by Jonas »

Jag antar den lilla 6":aren har 1,25" fokuserare. Om du ska använda en DSLR för att fotografera med den, rekommenderar jag byte till 2" eftersom du annars riskerar vinjettering.
9,25"-teleskopet har väl redan 2"-fokuserare så det bör inte vara några problem att använda samma kameraadapter i båda teleskopen.

Om det är val av okular du tänker på, kan man inte rakt av säga att 2"-okular är bättre än 1,25". Det kanske är lättare att få till ett okular med större bildfält men det är inte säkert att det är bättre eftersom det ställer krav på både teleskop och okular. Dessutom kan det vara mer vilsamt för ögonen att titta på ett lite begränsat fält.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: 2tum eller 1,25 tum

Post by awasen »

Visuellt är det ingen skillnad på 1,25" och 2" egentligen. Som Jonas sa så skiljer det sig lite i synfält.

Det som skiljer sig är ju dock vid foto men jag antar att du tänkt dig köra primärfokus med din DSLR och då har du redan 2" på 9,25'an. Du skriver "uppgraderade" så jag antar du menar att du sålde din 6"-are...

Ska du använda Barlow för DSLR är det en 2" barlow du ska ha!

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm