VVLT (Akjalam2)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
BroderTuck
Posts: 1
Joined: 2014-05-30 20:29:20
spamtest: JA

VVLT (Akjalam2)

Post by BroderTuck »

Hej!

Natten till den 6 maj i år avled en variabelobservatör här på Astronet vid namn Pierre Hallsten aka Akjalam2. Pierre var min morbror, och jag har nu fått äran att ta över hans teleskop, då jag och Pierre var de enda i familjen som delade intresset om astrologi. Mitt namn är Timmy, och jag är 22 år. Och även om jag flitigt älskat att läsa om astronomi, så har jag aldrig haft någon som helst erfarenhet vad gäller teleskop. Jag var själv aldrig ute och obsade tillsammans med Pierre då vi bodde långt ifrån varandra, så all hjälp gällande teleskopet eller annat som kan få mig på fötter uppskattas enormt. Än så länge så har jag inte ens lyckats klura ut hur jag använder det.

Det kanske till och med finns någon i Linköpingsområdet som skulle vilja hjälpa mig?

Tack på förhand, Timmy
Attachments
bild.JPG
bild.JPG (101.62 KiB) Viewed 1718 times
bild 5.JPG
bild 5.JPG (91.08 KiB) Viewed 1718 times
bild 3.JPG
bild 3.JPG (112.1 KiB) Viewed 1718 times
bild 2.JPG
bild 2.JPG (90.53 KiB) Viewed 1718 times
bild 1.JPG
bild 1.JPG (106.46 KiB) Viewed 1718 times
bild 4.JPG
bild 4.JPG (120.92 KiB) Viewed 1718 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: VVLT (Akjalam2)

Post by wilt »

Hej Timmy, och välkommen till Astronet!

Din morbror var en aktiv och idérik observatör av variabla stjärnor, som bidrog mycket till diskussion, metodutveckling och observerande bland oss amatörastronomer. Han är saknad.

Så: teleskopet. Det du har här är ett spegelteleskop. Ta bort tubens skydd längst fram. Du ser då att det längst ner i tuben sitter en konkav spegel som fokuserar ljuset till ett fokus längre fram i tuben. Precis innan fokus finns en liten spegel som vinklar ut ljuset utanför tuben in i ett litet rör. I detta rör fäster man ett okular, som i praktiken är en lupp som förstorar bilden.

Vad du gör först är att du drar ut själva teleskoptuben. Det här teleskopet är nämligen ihopskjutbart, för att göra det extra lätt att transportera. Det är lite svårt att förklara med tangentbord, men kolla på den här videon så ser du hur det går till.

Till teleskopet hör ett zoomokular. Okularets brännvidd påverkar förstoringen på bilden du ser. Du ser en skala på okularet. Den går kanske från 24 till 8 mm eller något sådant, genom att vrida okularets zoomring får man olika brännvidd, precis som på många kameraobjektiv. (Det kanske också följde med så kallade fasta okular till teleskopet.)

Börja med den längsta okularbrännvidden, det ger lägst förstoring och störst synfält, det är därför lättast att hitta ett himmelsobjekt.

Sen riktar du teleskopet mot något himmelsobjekt, börja gärna med månen. Sikta teleskopet mot månen och vrid fokuseringsringen vid okularets fäste i tuben (kolla videon jag länkade till) så att du får en skarp bild.

Om du vill testa teleskopet på dagtid, för att lära dig handhavandet, kan du ju alltid spana in en gatlykta, ett träd eller något annat objekt några hundra meter bort. (OBS! - inte solen, då bränner man sönder ögonen; det behövs speciella solfilter för att observera solen.)

Det finns även en siktanordning som sitter med teleskopet, som underlättar att rikta in teleskopet i mörkret; ett slags rödpunktssikte.

Det här var bara en kortare introduktion till hur man kommer igång med själva teleskopet. Fortsätt gärna fråga, förstås, om teleskopet, vad man kan se med det på himlen och så vidare.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply