förvara teleskop "utomhus"?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
lacrits68
Posts: 17
Joined: 2012-12-13 07:13:54
spamtest: JA
Location: Umeå

förvara teleskop "utomhus"?

Post by lacrits68 »

hej!

Hur/bästa sättet att förvara en 10'¨' reflektor med neq6 utomhus? Har ingen "observatorie" men stadig platform.

Hur skyddar jag grejerna på "bästa sätt"? Det tar tid att släpa grejerna fram och tillbacka när vädret är bra. ( och frugan lite grinig när grejerna står framme ;) ) Tra grejerna/elektronik i stativet stryk att stå ute?

hur har NI löst dessa frågor, hur bör jag gå tillväga?

//Janne
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: förvara teleskop "utomhus"?

Post by AstroFriend »

Hej Janne!
Jag brukar ibland låta sakerna stå framme på balkongen. Köpte ett litet "minitält" på Biltema som är avsett att ha som skydd över gräsklippare. Märker dock att det gärna blir kondens under, så ett eller flera ventilationshål är ett måste.

Har du bilbatteri som strömförsörjning skall batteriet vara laddat för att inte ta skada. Elektronik och mekanik bör klara detta. Optiken dock bör ju skyddas extra, speciellt när man har spegelsteleskop som du. Damm och fukt är inte bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: förvara teleskop "utomhus"?

Post by perfrej »

Det är ganska enkelt att skydda med kapellväv eller liknande. Jag började med ett hemsytt fodral som jag sydde av en grillhuv. Det måste vara öppet nedtill och du bör ha elektronik igång för att få lite värme under de kalla månaderna.

/p

Image

Image
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: förvara teleskop "utomhus"?

Post by Robin Andersson »

Kom ihåg att det kan bildas fukt på spegel och diverse delar som kanske kortar ner livstiden för ditt teleskop. Har själv haft mitt teleskop utomhus under längre perioder, hade dock byggt en jättestor "låda" till den, men eftersom den var så instängd så bildades fukt, men det går att åtgärda. Men något att tänka på :-)

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Post Reply