runddragen insex

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

runddragen insex

Post by Robert Habolin »

Hallå! sitter med en rätt jobbig grej... ska precis montera min lakeside fokus på TS tuben, och när jag ska ta bort ena fokus ratten, ( vänster sida där motorn ska sitta. ) lyckas jag att rund-dra BÅDA insex skruvarna trots rätt dimension på nyckel. sitter som berget helt enkelt..
Så, finns det nått vettigt sätt att få ut dessa på, eller är det helt enkelt att borra som gäller? för annars står jag med en fin automatisk fokus som är obrukbar.. :(
det är två insexskruvar som håller fast ratten och de sitter rätt djupt i spåren oxo..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: runddragen insex

Post by stoffe »

Jag tycker du ska lägga upp en bild så vi får se hur bultarna ser ut. Om skallen sticker ut så kanske det går att fila ett spår med en bågfil eller en dremel för att sedan greppa med en stor platt skruvmejsel? Gärna med en skiftnyckel runt skruvmejseln för att sedan försiktigt lossa på skruvarna. Sen är frågan om det verkligen var rätt storlek på insexnyckel som du använde? Jag har aldrig meckat med en lakeside-fokuserare men jag antar att de är tillverkade i USA? I USA används väldigt ofta tumstorlekar på precis allt och det är inte samma storlek på insexskallar i tumstorlek som i metrisk storlek även om vissa nycklar kan verka att passa vid en första anblick.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: runddragen insex

Post by Jonas »

Jobbigt! :sad:
Det beror lite på hur mycket våld du vågar använda och vilken typ av material det är insexskruven. Ibland kan det gå att slå ner en skruvmejsel i sexkantshålet så att den griper i kanterna och du kan skruva ut den på det sättet.
Möjligen kan du testa med torxbits med en passande dimension som du också knackar ner.
Lycka till! :good:
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: runddragen insex

Post by Robert Habolin »

tja. det är på teleskopet, inte på lakeside fokusern, så det är tyska mått :) TS optics. men det blev borr till slut. insex skruvarna sitter nere inne i själva fästet till fokus-ratten, så inte chans att varken få ner någon mejsel eller annat.
men det går sådär med borr... själva ratten är i alu, så lätt att borra i. men skruvarna är riktigt hårda. värsta fall kommer sticksåg och metallblad fram. be för mitt teleskop. lol

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: runddragen insex

Post by Corpze »

Ursäkta språket, men du har inga griskukar?
Alt. Torx kan fungera på trasiga insex.
Alt. borra upp till större dimension i aluratten och gänga om sedan när du borrat bort stoppskruven.

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: runddragen insex

Post by Frost »

om skruvarna ändå är sönder så kan du väl lägga i en stark epoxy i hålet på skruven och sticka ner en stark pinne, typ en gammal skruvmejsel eller något sedan när det stelnat så är det bara att skruva ut dom
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: runddragen insex

Post by Bengt »

Värme och kyla kan vara effektivt på skruvar som trilskar. I ditt fall kanske lite frysspray på skruven gör susen?

Bengt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: runddragen insex

Post by Robert Habolin »

tack för alla tips!

efter en lång och elak borrning gick det till slut att vrida av fokusratten. så nu är lakeside fokusern på plats och fungerar felfritt! lyckades dessutom få den perfekt med en gång och fokus ligger nånstans runt 800, på skalan mellan 0-2000 steg. och lirar perfekt med focusmax och maxim. temp mätare fungerar oxo :)
gamla fokusratten huserar i papperskorgen

clear skies.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply