Ytterligare 25 bortglömda miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by DHEB »

Grattis! Mycket bra jobbat. Det finns visst ett stort värde i att på lång sikt följa vissa stjärnor. Då blir data mer och mer värdefullt ju längre tidsserien blir. Jag försöker göra likadant, fast visuellt, och för ljusstarkare stjärnor.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by Hans Bengtsson »

Det verkar som om ASAS-SN sedan en tid tillbaka endast ger magnitud i g-bandet (Sloan) och inte alls i V-bandet? Åtminstone är det så för några stjärnor jag kollat på idag.

Det skulle i så fall innebära att det blir ännu viktigare att låta projektet med de bortglömda mirorna fortsätta, där används ju konsekvent V-magnituder (plus ibland B och R).

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by Hans Bengtsson »

En av de "ytterligare 25 bortglömda" mirorna är DX Dra. Denna stjärna uppges i VSX ha perioden 330 dygn. Vilket är alldeles fel. Thomas K har nu uppdaterat SVO med korrekta ljusväxlingselement för DX Dra:

Max = 2456660 + 453.4 E

mvh
Hans Bengtsson
DX Dra SVO.PNG
DX Dra SVO.PNG (21.97 KiB) Viewed 2956 times
Viggo T
Posts: 38
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by Viggo T »

Hej.
Hvorfor er de to perioders målepunkter så fantastisk ens?

mvh Viggo
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by ThomasK »

Viggo T wrote:Hej.
Hvorfor er de to perioders målepunkter så fantastisk ens?

mvh Viggo
Hej. De punkterna som har fasen mellan 0.0 och 1.0 är samma som upprepas för 1.0 till 2.0. När man ritar ett fasdiagram i SVO kan man välja om man bara vill se en kurva eller samma kurva dubblerad. Om den är dubblerad är det oftare lättare att se formen på kurvan.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by Hans Bengtsson »

En stjärna som har haft en intressant ljuskurva sedan den togs under sektionens beskyddande vingar är V0421 And. Ljusstyrkan vid minimum har gradvis minskat påtagligt, från V ca 12 till V ca 14. Det ska bli intressant att se den vidare utvecklingen.

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... and=V&.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by Hans Bengtsson »

En av de miror som tas upp i denna tråd är KN Dra. Variabiliteten upptäcktes av Lennart Dahlmark och stjärnan fick preliminärnamnet LD 284.

KN Dra har enligt VSX perioden 291 dygn, och enligt ASASSN 286 dygn. Minima är smala och distinkta, medan maxima är breda och kan se ut på olika sätt från cykel till cykel. Speciellt kan man notera att det ibland förekommer dubbelmaxima, dvs inte en puckel på tilltagande delen utan två separata toppar som är ungefär lika höga.

Detta är ett ovanligt fenomen hos miror, det mest kända exemplet är nog R Nor. Dubbelmaxima hos KN Dra är inte lika tydliga men syns tveklöst där ibland. Se nedanstående diagram för KN Dra från ASASSN.

Mvh
Hans Bengtsson
A2410E28-6EF8-4738-9AC0-CE0A5D69985D.png
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by ThomasK »

Det var ett spännande fynd med KN Dra. Jag har inte själv observerat stjärnan då jag redan har så många variabler på min lista. Men det här dubbelmaximat gör ju den extra angelägen. Jag räknade ut perioden från våra obsar i SVO och fick perioden till:

Max = 2457360 + 298.3 * E

Alltså lite längre period än VSX. Nedan är ett fasdiagram med denna period och med obsarna i SVO.

Image
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by ThomasK »

Jag gjorde en ny periodberäkning av KN Dra där jag även tog med data från ASAS-SN, ZTF och DASCH. Ny period blev Max = 2457320 + 296.65 * E. Frågan är vid vilken fas man ska lägga epoken? På någon av topparna eller mitemellan? Nu ligger startepoken mellan topparna.

En annan fråga man kan ställa sig är om den här stjärnan är en mira eller snarare ska klassas som en SRA? Amplituden är på gränsen, riktmärket är större än 2.5 magnituder för en mira, och den verkar vara ovanligt oregelbunden för en mira. Dessutom med dubbla max. De miror som har dubbla max, som R Nor och R Cen, har en betydligt längre period än KN Dra.

Så här blev fasdiagrammet med alla datakällor tillsammans. Obs att det är blandat V, g och pg data.
KNDra.jpg
KNDra.jpg (116.33 KiB) Viewed 1016 times
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ytterligare 25 bortglömda miror

Post by Hans Bengtsson »

Suveränt jobbat!

Det är helt rätt, tycker jag, att du lägger elementen som du nu har gjort, i synnerhet som maxima är dubbla bara ibland. Och visst liknar detta snarare en dubbelmaxad SRA än en mira. Borde omklassificeras.

Förresten var jag inne i SVO och kollade på fasdiagrammet i samma ögonblick som du ändrade! Trodde nästan det spökade. Gjorde en pytteliten ändring i inställningen, ändrade tillbaka, och plötsligt såg allt annorlunda ut än det gjort några sekunder tidigare. Men jag förstod ju vad som hänt när jag upptäckte att elementen nu var nya.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply