KIC 8462852

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

KIC 8462852

Post by Håkan N »

Jag kom in på en you-tube film när jag sökte ny info om Jupiter och Nasa's sond.
Det fanns en film med rubriken om att Nasa hade erkänt den sk 'planet X'
Med vetskap om bättre vetande började jag titta och det började givetvis med nåt liknande new age flum och en filur som pratade hur och varför Nasa har en cover upp men samtidigt erkänt planet X helt öppet.
- Givetvis sägs inget om detta men en del klipp från Amerikanska och Ryska nyhets program och nåt inslag från Nasa där film makaren vinklar det från sin sida genom olika klipp och sakta ner rösterna. På slutet sjunger han med, otroligt vad som finns därute.
Så beviset var en del olika klipp om hans teser och som vanligt i ämnet kring detta är det mesta givetvis totalt diffust.
Men i det stora hela ska en en dark sun och en planet serie med Niburu vara bakom Pluto nu och inom kort bryta igenom bältet vi har om sten. ( antar Kupier bältet )
Direkt efter detta inträde ( som händer vart 3.600 år ) ska vi se det hela med teleskop och blotta ögat men innan dess kan vi vänta oss nya kometer inslungades, som vid innan inträde varit mer eller mindre förödande genom historien.
Hursom, inget ovanligt så långt i dessa teorier men en stor del av filmen ägnas åt ett föredrag om detta ( seriöst eller ej = vet ej )
http://arxiv.org/pdf/1509.03622v1.pdf
Det tillägnas den varibala stjärnan KIC 8462852.
Men vad den har med Niburi eller planet X att göra får man inget svar på.
Det sades ju i filmen att planet X var på ingång bakom Pluto.
Men antar liknelsen ska vara att de vill förlöjliga upptäckten med variabla stjärnor med aliens byggt strål skydd ( ;- )
https://en.wikipedia.org/wiki/KIC_8462852
Tydligen har 'projekt planet hunters' seriöst tittat ( med SETI ) om detta. Antar film makaren vill visa att det är ett sätt att förlöjliga planet X inträde nu.
Men vi kan glömma detta, men är detta seriöst ang föredraget om 'planet hunters' var min fråga, och om så vad har kontentan varit så långt ?
Kanske nån vet.
Att variabla stjärnor finns är ju ingen nyhet, och vad skiljer sig denna från de sett innan ?
Och varför dra parareller att aliens byggt strål skydd. Håller Nasa VERKLIGEN på med detta ?

Ska nu söka vidare på vad Jupiter sonden sett..istället.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by ThomasK »

Stjärnan KIC 8462852, eller Tabby's star som den ofta också kallas, finns i högsta grad och är väl den variabla stjärna som under senare tid fått överlägset mest uppmärksamhet. Det som orsakat all uppståndelse är dels att man inte vet säkert vad som orsakade dess dippar i ljusstyrkan som uppmättes av Kepler och som upptäcktes av Planet Hunters och dels möjlighten som förslogs av någon (mediehungrig?) forskare att det inte kan uteslutas att "Alien megastructures" kan vara orsaken till ljusvariationerna. Dessa nyckelord drog igång fantasin hos en hel värld känns det som.

Stjärnan är spännande och följs regelbundet efter upptäckten av AAVSO (och säkert av andra som jag inte riktigt har koll på). Stjärnan har normalt magnitud 11.8 och dipparna Kepler uppmätte tror jag låg runt 0.2 magnituder (15% till 22% av ljusstyrkan). Den är en normal huvudseriestjärna av spektralklass F3V, som normalt inte brukar variera på egen hand. Huvudteorin är då att något förmörkar den, svärmar av kometer har föreslagits.

Jag ser med spänning fram mot det fortsatta utforkandet av stjärnan och om nya dippar skulle upptäckas. Det stämmer att SETI har lyssnat på den (som de gör mot mängder av stjärnor de tycker är intressanta för att hitta utomjordiskt liv) men utan att hitta något. Det kom ju en artikel från Bradley E. Schaefer, https://arxiv.org/abs/1601.03256, där han hävdade att stjärnan skulle ha sjunkit i ljusstyrka med 0.2 magnituder mellan 1890 och 1990 utifrån de fotografiska plåtarna på Harvard som digitaliserats av DASCH-projektet. Detta antagande tillbakavisades senare bestämt av Michael Hippke och Daniel Angerhausen, https://arxiv.org/abs/1601.07314v2, där man undersökt många olika stjärnor i DASCH-datat och visade att de gamla glasplåtarna inte har tillräcklig noggrannhet för påståendet.
Thomas Karlsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by Bengt »

Det är inte denna teori som man pratar om?
Den är helt klart en spännande teori som sky at night vid flertal tillfälle som väl får anses som ett seriöst astroprogram lyft fram som en möjlig ny stor planet som väntar på att upptäckas i vårt solsystem .

http://www.skyatnightmagazine.com/news/ ... nth-planet

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: KIC 8462852

Post by Håkan N »

Bengt,

De här planet X troende har inget med astronomi och vetenskap att göra, så mycket tror jag mig veta i saken.
( antar du kanske aldrig brytt dig i saken, vs det är långt ifrån astronomi )
Dessa tar teorier och bollar ut egna förlopp tagna ur religioner, vad de hört på nyhets stationer, Zecharia Sitchin och new age tellers osv, osv i en enda röra.
Men jag antar att det forskas och söks bland exoplanteter både i vår granngård och längre bort riktigt seriöst på den nivå vi nu klarar.
Det är väl inte otroligt att vi har större planeter med andra omloppsbanor som kan vara svåra att hitta eller tom en tvilling trotts rödljus sökning och våra teleskop vi har nu samt alla amatörer som skådar ut varje natt överallt på Jorden inte än hittat nåt.
Det är väl inte otroligt att det vimlar av planeter kring solar därute, och sannorligheten att liv finns måste ju vara enormt stor.
Finns det ca 75 galaxer bara kring M51 som nån här var inne på häromdagen som kan fotas med enklare teleskop hemma kanske det riktiga antalet är 300, men sen kanske det riktiga antalet visar sig vara 3000 galaxer ( eller varför inte 3 miljoner.. ) bara vi har tillräckliga resurser att skåda dom.
Det byggs ju nu både 30 och 40 meters teleskop.
Men det jag såg nu var ju om i en inte allt för lång tid bort kommer Niburi systemet att visas och ligger nu i skugga vs Kuiper bältet.
Att de tog upp 8462852 var ang aliens teorierna. ( vs att förlöjliga Niburis inkomst hit av myndigheterna/Nasa )
Jag tyckte det verkade konstigt att Nasa bedriver teorier på det sättet.
Inte för att det 'kan' vara så att aliens byggt skydds murar kring sin planet/sol, men tycker det lägger sig ett sus av oseriöshet kring saken att gå ut med det.
Inte för nån bryr sig vad folk lägger ut på You-Tube, men ändå.

Så forskning i detta vs SETI var då korrekt.
Jag har inte själv hört om detta tidigare, så blev förvånad.

Men filmen jag såg handlade inte om Niburi var bebodd utan ett system som kommer in i vår granngård och orsakar kaos.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by Bengt »

Mm helt rätt Håkan det ligger mycket märkligt på nätet som man får se och läsa med mycket källkritiska ögon.

Även Science har gjort ett reportage kring denna teori och tydligen har man enligt detta reportage även fått teleskoptid på Hawaii för att se om det finns någon oupptäckt i detta område. En av herrarna kring denna teori har en imponerande meritlista redan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Michael_E._Brown
Science


http://www.sciencemag.org/news/2016/01/ ... lar-system

Bengt
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by ThomasK »

Jag vet inte vilken film du menar, kan du ge en länk till den?
Thomas Karlsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: KIC 8462852

Post by Håkan N »

Bengt,

Sökte lite mera och det du var inne på är tom på Sitchins websida avpolliterat som Niburi,,, av Planet X folk..

Den 'riktiga' Niburi/systemet med Nemisis lurar än bakom Pluto.
Enl anhängare skall den ses i Augusti 2016.
Väl mött ;-)

http://www.sitchin.com/

Is it Nibiru?

Regarding the January 19, 2016 publication of an article in The Astronomical Journal about evidence for another large planet in our solar system in the Kuiper Belt beyond Pluto, I wrote on January 20:
With an elliptical orbit of 10,000 or 20,000 of our years, this planet may not be Nibiru, which has an orbit of about 3600 of our years. However, this prediction of a likely additional planet in our solar system is exciting news. Perhaps the search will lead us to either finding Nibiru, or perhaps we'll find that something has changed and impacted Nibiru's orbit since the last time it orbited Earth. I have my doubts, but since I'm not an astronomer, I'll keep an open mind. I don't think this is Nibiru.
J.Sitchin - January 20, 2016
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: KIC 8462852

Post by Håkan N »

Tomas,
Vet inte om den är värd tiden.
Men slutet får en att skratta i alla fall !

https://www.bing.com/videos/search?q=na ... &FORM=VIRE
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by ThomasK »

Ja, jag skrattade mycket när jag såg den, men skrattet fastnar lite i halsen när man tänker att det finns många som nog tar den på allvar och att förmedla en sanning. Filmen är rätt skickligt gjord men fylld med så mycket felaktighter och förvrängningar av fakta att jag bara inte orkar bemöta allt som sas.

Fraser Cane på Universe today och Astronomycast hoppades att om man i framtiden skulle hitta "Planet IX" skulle döpa den till Niburu för att kidnappa namnet från alla tokstollar. Planet IX, vars existens föreslagits av Mike Brown, skulle om den existerar alltid vara långt, långt bort från jorden och resten av planeterna för att göra någon skada...
Thomas Karlsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: KIC 8462852

Post by Håkan N »

Det jag tycker är mera obehagligt faktiskt än skratta åt tokstollar ( för dessa finns det gott om ) är att organisationer som Nasa och astronomer i deras system ( om det stämmer att de har ett finger i spelet ) om att aliens 'eventuellt' byggt skydd kring sin sol för vi kan inte idag bevisa droppet i ljusstyrka, så är det mer allvarligt än galningar som gör film på You Tube hemma.
Eventuellt har byggt, vad är det för snack på seriös nivå. Otroligt närapå.
Allt kan vara 'eventuellt', men så kan ju inte forskning bedrivas. Då spårar det ju ut.
Teorier kan spånas av filosofer.
Jag trodde inte Nasa gick så lågt ärligt talat.
Men varje dag får man lära sig nåt nytt ;-)


A megastructure

Artist's impression of a modification of a Dyson swarm
Astronomer Jason Wright and others who have studied KIC 8462852 hypothesized that the objects eclipsing the star could be parts of a megastructure made by an alien civilization, such as a Dyson swarm, a hypothetical structure that an advanced civilization might build around a star to intercept some of its light for their energy needs. Due to extensive media coverage on this matter, KIC 8462852 has been compared by Kepler's Steve Howell with KIC 4110611, another star with an odd light curve (which proved, after years of research, to be a part of a five-star system). Regarding the current light curve data of KIC 8462852, Wright has emphasized the importance of upcoming spectral studies. According to Wright, the likelihood of extraterrestrial intelligence being the cause of the dimming is very low; however, the star is an outstanding SETI target because natural explanations have yet to fully explain the dimming phenomenon.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by Bengt »

Dyson sphere har sitt ursprung ur sci-fi långt tillbaka som sen har fått fotfäste i teoretisk fysik kring civilisationer med dess utvecklingssteg.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere

Det är väl tur ändå mänskligheten har haft dessa tänkare som tänkt utanför boxen då och då Det har historiskt lett till en hel del upptäckter och framsteg även om en hel del visat sig varit rena tokigheter så har en del faktiskt visa sig vara helt korrekta .vad nu denna långsökta teori är får framtiden utvisa.
Bengt
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by ThomasK »

Håkan, var hade du hittat att NASA stödde idén om Dyson sphere runt KIC 8462852? Jason Wright, assistant professor of Astronomy, vid Penn State University var väl den som först föreslog idén. Mest var det nog på skämt eftersom man inte visste vad dipparna man upptäckt hos KIC 8462852 berodde på, men sen har ju det fantasieggande hos idén stigit till orimliga proportioner.

Naturligtvis skulle det ju vara en helt fantastisk upptäckt om det skulle visa sig att stjärnan har en Dyson sphere runt sig, men sanningen är troligtvis något mycket tråkigare och naturligare.

Sen vad det skulle ha med Niburu att göra att man inte vet vad som förmörkar KIC 8462852 är svårt att förstå...
Thomas Karlsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: KIC 8462852

Post by Håkan N »

Tomas,

Nej vet inte om dessa astronomer etc som varit i ämnet 'alians' ang denna stjärna tillhörde Nasa. Men 'om' då tycker jag det är lågvatten märke, även om man givetvis ska, bör, måste spekulera i sakers natur, men i detta lägger jag en nedre gräns personligen vad ex Nasa ska göra. Som du säger är kanske inte Nasa's medhjälpare med i detta. Bra så.
Håller med dig om vad det har med den sk Niburi att göra.
Men som de sa i filmen var detta ett avmanöver att låta seriösa forskare/astronomer gå ut och tala om aliens byggnationer.
Men i mitt fall såg jag det idag och blev lite paff att seriösa astronomer skenat iväg, för jag trodde det var new age folk, galenskaper.

Ang en Dyson sphere.
Har nån sett svärerna som gjorts i konst på flertal ställen runt om i världen. Ser lite underliga ut. Och kom å tänka på dom nu i ämnet.

"The Sphere Within Sphere (Sfera con Sfera) was created by an Italian sculptor named Arnaldo Pomodoro. He originally created it for the Vatican Church but it now has spread across the globe. It can be found at these places; Trinity College in Dublin, The United Nations Headquarters in New York, The Hirshhorn Museum and Sculpture Garden in Washington, D.C., Christian Theological Seminary in Indianapolis, the de Young Museum in San Francisco, Tehran Museum of Contemporary Art, American Republic Insurance Company in Des Moines, Iowa, and at The University of California, Berkeley."
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by ThomasK »

Efter artikeln där det hävdades att den spännade stjärnan KIC 8462852 eller Tabby's star har uppvisat en fördunkling under 100 år på glasplåtarna på Harvard, vilket jag tycker grundligen motbevisades i uppföljande artiklar, se ovan i tråden, kom det en ny artikel i somras där Benjamin T. Montet och Joshua D. Simon undersökt FFI-bilderna (Full Frame Images) från Kepler. Artikeln finns att läsa här https://arxiv.org/abs/1608.01316" onclick="window.open(this.href);return false;.

Under de 4 år Kepler-teleskopet var riktat mot sitt ursprungliga område i gränslandet mellan Svanen och Lyran togs varje månad en fullständig bild som skickades tillbaks till jorden förutom 30 minuters mätningarna som gjordes på de utvalda stjärnorna, där egentligen bara värdena på ett par pixlar runt respektive stjärna skickades ner. Dessa FFI-bilder, 53 stycken, finns att ladda ner på https://archive.stsci.edu/kepler/ffi/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;.

Keplers arbetssätt, att den mesta datareduktionen görs ombord på satelliten och bara ett relativa fluxvärden skickas för varje stjärna, gör det svårt att se absoluta förändringar i stjärnornas ljusstyrkor, något som dock är möjligt med FFI-bilderna.

I artikeln kom man fram till att KIC 8462852 minskade i ljusstyrka med 0.9% under de första 1000 dagarna Kepler observerade den, för att sedan sjunka med 2% under 200 dagar och sedan stå still de sista 200 dagarna den observerades. 1% förändring i ljusstyrka motsvarar ungefär 0.01 magnituder.

Stjärnan är ju mycket spännande så jag ville testa vad man med "amatör-metoder" kunde få ut av FFI-bilderna. Varje FFI är ca 400Mb stor och innehåller 84 delbilder. Keplers kamera består av 21 CCD:er som var och en i sin tur är uppdelad 4 kanaler. En bild på layouten finns på https://archive.stsci.edu/kepler/ffi_display.php" onclick="window.open(this.href);return false;. KIC8462852 ligger högst upp i hörnet på panel 56 på den här bilden. Eftersom teleskopet var tvunget att roterar ett kvarts varv varje kvartal för att få solpanelerna belysta finns stjärnan på bilder från panelerna 4, 32, 56 och 84 beroende på teleskopets orientering. Att stjärnan ligger längst ut i synfältet syns på att stjärnorna är rätt utdragan och ser ut som små kometer, inga comakorrektorer här inte. Här är ett exempel på hur bilderna från Kepler ser ut. Ner till vänster ligger stjärnhopen NGC 6866.
Kepler84.jpg
Efter att ha extraherat rätt kanal från de 53 FFI-bilderna laddade jag upp dem till AAVSO:s VPHOT. Jag använde samma jämförstjärnor som i artikeln. Här är en närbild på Tabbys stjärna med jämförstjärnor från en FFI.
JmfStj.jpg
FFI-bilderna är ofiltrerade och jag har inte försökt koppla mätningarna till standard V. Jämförstjärnornas magnituder är fejkade på så sätt att jag satte KIC 8462852 till 11.91 på första bilden och sen magnituder på jämförstjärnorna som gav detta värde. I artikeln använde man en box med 11x11 pixlar runt varje stjärna för att mäta dess flux, i VPHOT motsvarar det en apperturradie på 5. Resultatet blev följande tidsserie.
Aperture5.jpg
Aperture5.jpg (41.1 KiB) Viewed 5183 times
Jag gjorde också en serie där VPHOT själv fick välja optimal apperturradie:
ApertureAuto.jpg
ApertureAuto.jpg (37.08 KiB) Viewed 5183 times
Kurvan är väldigt lik den i artikeln. Först en nergång på ca 0.01 magnitud under första 1000 dagarna, sedan en snabb nedgång med 0.02-0.03 mag under 200 dagar och sedan ett stillestånd eller lätt uppgång de sista 200 dagarna.

Jag är inte säker på att nedgången på 0.01 under 1000 dagar är riktig. Jag mätte många andra stjärnor på bilden som inte är betecknade som variabla och det var rätt nånga som hade en liknande nedgång vilket tyder på att det kan finnas andra orsaker till resultatet, t.ex hur Keplerbilderna är kalibrerade med Flats. Dock verkar den senare nedgången verklig. Det skulle vart kul att se om det bara var en tillfällig dipp eller om den sen låg kvar på den lägre nivån.

I VPHOT finns också en uppgift om Skyglow, alltså hur ljus bakgrunden är. Man kan se en tydlig överstrålning från solen då den låg närmast Kepler-fältet och även en viss årstidsvariation i de uppmätta magnituderna för flera av stjärnorna och synligt i översta ljuskurvan ovan.
Skyglow.jpg
Skyglow.jpg (43.62 KiB) Viewed 5183 times
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KIC 8462852

Post by Hans Bengtsson »

Ett färskt meddelande angående KIC 8462852:

https://www.aavso.org/tabbys-star-kic-8 ... -requested" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply