Ny variabel säsong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Z UMa är åter på väg upp efter ett till relativt djupt minimum. Det verkar som trenden de senaste cyklerna är att stjärnan beter sig mer och mer lik en Mira.
UMa-Z.png
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by ThomasK »

DHEB wrote:Z UMa är åter på väg upp efter ett till relativt djupt minimum. Det verkar som trenden de senaste cyklerna är att stjärnan beter sig mer och mer lik en Mira.
Bra spaning. De senaste fem cyklerna ser verkligen mer regelbundna ut och har större amplitud. Ska bli spännande att se om det är en tillfällighet eller om den verkligen byter skepnad.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Kul att kolla:
Jag råkade titta nästan rakt upp och såg att Algol är förmörkad just nu. Inget ovanligt men alltid lite roligt när man råkar få se det utan att veta om det i förväg.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Inte mycket dramatik just nu (mest moln, såklart), men det är alltid något nämnvärt som händer: R Gem är ganska ljusstark (nästan 7), khi Cyg verkar nu ha nått maximum (redan på väg ned?), SS Cyg behöver mer observationer (skattades till 10.8 igår av undertecknad, men mycket glest annars).

Men kanske den mest intressanta icke-händelse (för mig) är att Z Cam har svävat i "mellanläge" i över ett år:
Cam-Z.png
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

Hej! Jippie det funkade att logga in äntligen. Hur som.. kul med all aktivitet kring Betelgeuse, samt grattis till Gustav i efterskott! Jag obsar ej, inväntar Saturnus återkomst...
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

SS Cyg tycks ha haft en mycket kortvarigt utbrott kring den 9 februari ... och är nu i avtagande ... mystiskt att det är så glest med AAVSO-obsar den senaste tiden.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Hej! Jippie det funkade att logga in äntligen. Hur som.. kul med all aktivitet kring Betelgeuse, samt grattis till Gustav i efterskott! Jag obsar ej, inväntar Saturnus återkomst...
Katarina
Kul att du kunde logga in, välkommen åter Katarina! Vadå obsar ej? Z UMa är nu på väg upp! Perfekt till vilken som helst av dina binokulär.
UMa-Z.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:SS Cyg tycks ha haft en mycket kortvarigt utbrott kring den 9 februari ... och är nu i avtagande ... mystiskt att det är så glest med AAVSO-obsar den senaste tiden.

Mvh
Hans Bengtsson
Jag tyckte också att det är mycket märkligt. Att SS Cyg går nu under horisonten för folk som bor längre söderut är förståelig. Också att några inte rapporterar omedelbart efter observationen, och kanske dröjer för fler obsar att dyka upp. Men ändå. Att missa ett utbrott vore tråkigt!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

:D Z UMa på g igen alltså DHEB. Är det inte uppgång så är det nedgång, eller min eller max! Den stjärnan har allt. Äh men nej jag har ingen inspiration riktigt. Men läser veckomailen o gläds åt hög aktivitet.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Vill uppmärksamma att observationsstjärnor har nyligen tilldelats:

I dagens variabelbrev har det uppmärksammats en ny stjärna till Magnus L. (LNM) för sina 50 fotometriska observationer. Grattis Magnus!

Tidigare i januari har vi haft också en annan som inte uppmärksammades här: Markus L. (LIM) 25 visuella observationer. Grattis till dig också!

EDIT: och även Xavier NT (NTX) fick medalj i november, kanske snart igen. Grattis!

Och så måste jag skriva att även i januari passerade jag stolpen för 2500 visuella obsar. Så grattis till mig också! :shy:

Vi har 17 observatörer som har rapporterat det senaste kalenderåret, och hela 12 som gjorde det under senaste kalendermånad! Vi kanske lever i en bra variabel tid i Sverige!
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Grattis till utmärkelserna, allihopa!

Katarina - ut med dej och obsa Z Uma!! :green:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Grattis till Martin Johansson som den 14:e april fick Järnstjärnan av 1:a magnituden för sina första 50 fotometriska observationer!
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Ny variabel säsong!

Post by Präriefoten »

Tackar!
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Post Reply