Ny variabel säsong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Alla variabilister, och alla andra också förstås, tillönskas en god fortsättning på det nya året. Många observationer hoppas vi på.

För egen del inledde jag årets rapportering med första obsen, skattade Chi Cyg till 5.6 för en liten stund sedan. Stjärnans ljusstyrka är nu tydligt på nedåtgående.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Tack för lyckönskande, Hans. Hoppas vi alla får mindre moln i år!
Grattis också till inledandet av årets rapportering.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Äntligen fick man lite klart väder, tack vare stormen Alfrida. Ser att Thomas och Björn fick också några obsar. Tyvärr varade glädjen alldeles för kort tid för mig, mycket kortare än vad jag hade hoppas, och bara någon halvtimme efter att man började skatta variabler så drog molnen tillbaka in. Som tur är fick jag fånga SS Cyg tidigt i utbrott igen, vilket är alltid mycket roligt!
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Ja, det var riktigt fint väder igår kväll.
Hade egentligen tänkt att försöka obsa lite variabler runt Kusken/Oxen också men har inte haft tid att förbereda mig, så det får bli till nästa obs-pass.
Z Uma är nu på väg uppåt igen, och det ska också bli kul att se hur stark R Tri kan bli i detta maximum.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Det blev en riktigt skaplig himmel igår kväll.
Var ute ca 1 timme och gjorde 16 obsar under den tiden.
R Tri verkar stiga med raketfart, skattade den till 7.2.

Gjorde även en skattning på V Peg (8.4), den första någonsin i mitt fall. Den har extremt få obsar i vår databas, någon som vet varför?
Den tycks ha ett maximum denna gången som är ovanligt starkt. Hittade bara 2 max de senaste 9 åren i den här storleksordningen.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Vad bra, Björn. Tack för tipset om V Peg. Ska se om jag kan få någon observation. Familjelivet fick prioritet igår, så variabel observation ställdes in för min sida. Den klara himmelen varade dock inte så lång och när jag gick ut var det redan mulet som vanligt. Hoppas för lite bättre väder sista biten av januari.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

V Peg är en av de många variabler som Williamina Fleming upptäckte på Harvard-plåtar, det skedde 1895 och baserades på fotografier tagna under perioden 18 november 1889 - 1 juni 1895.

Variabiliteten kunde bekräftas av Henry Martyn Parkhurst och John Adelbert Parkhurst. Den sistnämnde föreslog perioden 308 dygn, men visuella observationer åren 1901-1906 visade att den verkliga perioden var något kortare än så.

Thomas Karlssons studier ger vid handen att perioden sedan upptäckten legat nära 303 dygn, dock med en tydlig avvikelse under åren kring 2000, då periodlängden toppade med 307 dygn för att sedan återgå till 303 dygn.

Det kan förresten nämnas att Henry Martyn Parkhurst och John Adelbert Parkhurst visserligen delade både efternamn och ett mycket stort intresse för långperiodiska variabler, men de var inte släkt och träffades aldrig personligen utan samarbetade brevledes under 14 års tid.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by ThomasK »

Kul läsning Hans. Du hittar alltid en massa intressanta fakta runt variablerna som sätter in dem i ett historiskt perspektiv.

Såg att Hernan de Angelis och Katarina Holmquist har uppmärksammats av AAVSO för sina insatser https://www.aavso.org/observer-awards-2017-2018" onclick="window.open(this.href);return false; GRATTIS!
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

Nämen tack så mycket för länken, har inte hittat den innan. Fick diplom med posten. Urtjusigt. Sen att det är en eftersläpning må vara hänt. Legat lågt med variabelobsandet det senaste. Hade en mysig mars-kväll med ungarna förra veckan dock. Med mitt gamla ETX90.

Grattis Hérnan till diplomet!

Katarina

PS I brevet som.medföljde diplomet stod det att det var synd att jag inte kunnat ta emot diplomet på plats (usa). Gud så kul/stolpigt de formulerar sig. Men fasen vad fina diplom de gör.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

ThomasK wrote:Kul läsning Hans. Du hittar alltid en massa intressanta fakta runt variablerna som sätter in dem i ett historiskt perspektiv.

Såg att Hernan de Angelis och Katarina Holmquist har uppmärksammats av AAVSO för sina insatser https://www.aavso.org/observer-awards-2017-2018" onclick="window.open(this.href);return false; GRATTIS!
Tack! Mycket trevligt!

Jag är också mycket imponerad av Hans historiekunskap om variabler. Alltid mycket trevlig att läsa om.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Nämen tack så mycket för länken, har inte hittat den innan. Fick diplom med posten. Urtjusigt. Sen att det är en eftersläpning må vara hänt. Legat lågt med variabelobsandet det senaste. Hade en mysig mars-kväll med ungarna förra veckan dock. Med mitt gamla ETX90.

Grattis Hérnan till diplomet!

Katarina

PS I brevet som.medföljde diplomet stod det att det var synd att jag inte kunnat ta emot diplomet på plats (usa). Gud så kul/stolpigt de formulerar sig. Men fasen vad fina diplom de gör.
Tack detsamma, Katarina! Jag har inte fått nåt diplom än, men de kontaktade mig för några veckor sen för att få adressen. Kanske kommr om några dagar. Håller med att de gör snygga diplom.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Å andra sidan, det verkar som det blir en mycket fin kväll i stora delar av landet. Sitter nu och laddar inför variabelfrossan ... :D
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Stort grattis båda två till diplomen! För Hernáns del måste det ju också vara dags för 1000-diplomet, siffran är redan passerad åtminstone i SVO.

Det är förresten fascinerande att se att en del AAVSO-observatörer registrerat över 100000 visuella skattningar, och somliga betydligt fler än så. Hundra tusen! Det är hysteriskt många.

För egen del har jag hållit på i 50 år, sånär som på två månader, och under några få år på 90-talet låg jag kring 2000 per år. Om jag hade hållit det tempot under alla 50 åren skulle jag nått 100000 ... men det har liksom aldrig varit aktuellt, och det känns nästan surrealistiskt att ens tänka tanken. Jag är så sakteliga på väg mot 15000 och får vara nöjd med den takten.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Grattis Hérnan och Katarina!

Och håller givetvis med övriga skribenter om att det är väldigt kul att ta del av Hans enorma historia-kunnande när det gäller variabel-området :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Tack, Björn. Nu har även jag fått ett diplom från AAVSO. Trevligt.

Vi har nu haft några nätter med strålande (och kallt) väder. Tyvärr ställer den fulla månen till det när det är som bäst. Man kan dock obsa helt OK precis efter skymningen och innan gryningen. Och det ska nog göras för SMHI lovar ju moln i typ 8 dagar i sträck.

Det är som vanligt mycket som händer. CH Cyg verkar har bromsat sin nedgång; R ari är fortfarande på väg upp, T Ari kryper långsamt upp ifrån minimum, och U Ari har passerat sitt maximum. R, S och T Gem är alla tre på väg upp, precis som R Leo, och dessa närmar sig deras bästa tid på himmelen.
Post Reply