Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by Hans Bengtsson »

Katarina har i en annan tråd uttryckt önskemål om en variabelträff nu i höst. Jag kan bara instämma i att det skulle vara mycket roligt med ett sådant möte.

Slottsskogsobservatoriet i Göteborg har tillfälligt tvingats stänga nu i höst, pga finansieringsproblem. Min tanke går till Tycho Brahe-observatoriet i Oxie utanför Malmö.

Det handlar ju inte om något stort arrangemang. Kanske 7-10 deltagare. Men någon måste agera lokalvärd, dvs öppna när vi kommer och låsa när vi går.

Jag kan kontakta Johan Warell och kolla om han har några tankar om saken (kanske läser du detta, Johan?).

Vilka datum skulle passa? Det bör väl handla om en lördag ungefär 12-20 samt söndag ungefär 08-14. Och alltså nu i höst, helst oktober eller november. För min egen del går det bra vilken weekend som helst, men hur är det för er andra som kan tänkas vilja delta?

I nuläget har jag alltså inte tagit några kontakter alls i frågan.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by DHEB »

Bra idé! Räkna i princip med mig, förutsatt att vi kan planera i god tid innan.
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Tompa »

Hej!

Vad bra att du tar tag i detta, Hans! Som ni säkert har märkt har jag inte varit så aktiv det senaste året. I alla fall inte här på astronet. Jag har haft fullt upp med arbete det senaste året och som det ser ut så kommer det att bestå kommande år. Jag försöker fotografera variabler så långt som väder och egen lokalisation medger i alla fall!

Med det vill jag säga att det vore bra om någon tar över som kontaktpersonen för SAAF-s variabelsektion, eftersom jag inte har tiden att lägga just nu. Anmälan görs enklast i denna tråd.

Jag kommer tyvärr inte att ha tid att övervara höstens eventuella variabelträff, vilket hade varit kul. Jag har uppskattat tidigare träffar, alltid trevligt folk, intressanta samtalsämnen och även en och annan god pilsner.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Hans Bengtsson »

Tomas W:
OK, om du tar det lite lugnt på variabelfronten efter 34486 observationer så är det inget konstigt!

Edit:
Ovanstående siffra är nu 34506. Under tiden jag skrev rasslade det in 20 nya mätningar du gjorde under den gångna natten!

Thomas K:
Vad skulle du säga om att ta över ledarskapet för sektionen? Det vore i så fall inte det minsta kontroversiellt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Katarina H »

Kul. Tycker jag såklart. Nån jämn helg kan funka pga 3-skiftsjobbande make som jobbar udda helger.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by jwarell »

Vilken bra idé, är självklart med på ett variablemöte om familjeaktiviteterna tillåter.

Det borde finnas lämpliga lokaler hos ett antal föreningar i landets sydligare delar. Alla kanske inte har observatoriet längs en busslinje, men tillräckligt nära en tätort så att sista sträckan kan lösas med bilskjuts. Troligen blir sällskapet inte så stort att varken lokaler eller skjuts blir något problem, deltagarntalet brukar ju stanna på ca 10.

Finns det någon representant för en lokalförening som läser detta som skulle kunna sondera möjligheterna?

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Hans Bengtsson »

Vi har nu kommit så långt att det bör bli en weekend en jämn vecka i oktober eller november.

Platsen kanske kan bli Halmstad? Vad tror ni om det? Återstår i så fall att ta kontakt med föreningen där.

Vi behöver veta vilken jämn weekend som skulle gå bra för de som vill delta. Meddela i denna tråd är ni snälla.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Katarina H »

Halmstad :good:
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Hans Bengtsson »

Halmstad är nu förstahandsalternativ. Bra förening, bra kommunikationer. Jag återkommer när jag vet mera.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Tomas W:
OK, om du tar det lite lugnt på variabelfronten efter 34486 observationer så är det inget konstigt!

Edit:
Ovanstående siffra är nu 34506. Under tiden jag skrev rasslade det in 20 nya mätningar du gjorde under den gångna natten!

Thomas K:
Vad skulle du säga om att ta över ledarskapet för sektionen? Det vore i så fall inte det minsta kontroversiellt.

Mvh
Hans Bengtsson
Jag har aldrig förstått exakt vad som förväntas av en sektionsledare. Vad jag tycker är att sektionsledaren ska jobba utåt för att sprida information om vår verksamhet, få fler att bli intresserade variabelobservering och entusiasmera medlemmarna. Jag känner mig själv tillräckligt bra för att säga att jag inte är rätt person. Däremot fortsätter jag gärna med nuvarande uppgifter som administratör av SVO-databasen och rapportering av våra observationer till AFOEV.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Hans Bengtsson »

Det är absolut så att man ska bli sektionsledare bara om man känner för det, att man har tid och lust. Och dina insatser i sektionen är helt ovärderliga, med SVO-administration, periodanalyser, etc etc.

Men det fixar sig, vi kommer att hitta utmärkt ny sektionsledare.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by DHEB »

Halmstad låter bra för mig, om än lite långt att åka.

Brukar man passa på att observera tillsammans lite under variabelträffar (om vädret tillåter, såklart)? I så fall hur förhåller vi oss till månen för att välja datum? Jag menar, om man brukar observera så kanske vill man helst hålla sig borta från fullmånen. Annars kan vi gärna välja just fullmånen, när vi ändå inte observerar.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Hans Bengtsson »

Traditionellt brukar nog större möten med variabilister läggas ungefär i anslutning till fullmåne, för att observatörerna inte ska missa för mycket observerande. Dvs en helt omvänd prioritering jämfört med stjärnträffar (star parties)!

Men i det här fallet tycker jag vi ska ta de datum som passar flest bäst, vi är ju inte fler än att vi måste ta individuella hänsyn. Om det kan bli Halmstad (jag inväntar besked) och himlen är någorlunda klar så kan det säkert bli ett trevligt bonus med en stunds observerande på lördagskvällen. Så det är inte fel att ta med fältkikare eller kanske ett litet portabelt teleskop.

Det finns förresten två observatorier i Halmstad. Men, som sagt, om det blir Halmstad vet jag ännu inte. Vi håller tummarna.

Uppdatering:

Jag har nu fått klartecken från Charlotte Sikö Helin ordförande i Halmstads Astronomiska Sällskap, att vi är välkomna dit weekenden 6-7 oktober.

Lokalen kostar 600 kr, det står SAAF för (löfte från Johan W).

Alldeles intill möteslokalen finns övernattningsrum som kostar ca 450 kr per natt. Det har tidigare varit en internatskola. Jag tror det handlar om enkelrum men ska kolla upp den saken.

Vi kommer att få låna nyckel när vi kommer, som vi sedan förstås lämnar när vi går. Städar gör vi själva.

Jag tror att möteslokalen och övernattningsrummen ligger vid klubbens observatorium, som nyligen invigdes. Ska kolla upp även detta.

Även andra datum (weekend jämn vecka i okt-nov) kan nog fungera men jag har fått önskemål om just 6-7 okt.

Nu vill jag jättegärna veta vilka som vill vara med (eller ej). Man behöver givetvis inte vara aktiv variabelobservatör, det räcker med att ha intresse för ämnet. Men jag vill gärna veta så snart som möjligt.

Thomas K:
Du har tillgång till mejladresser till observatörerna. Tror du att du i samband med nästa veckoutskick kunde informera om mötet och uppmana observatörerna att lämna besked? Alternativt mejla mig en lista med adresserna.

Uppdatering 2:
Jag har nu fått bekräftat från Charlotte att det är just 6-7 oktober som vi kan vara säkra på skulle fungera. Vidare vet jag nu säkert att möteslokal + övernattningsrum + observatorium ligger alldeles intill varandra, i Plönninge i Halmstad.

När jag har fått in minst 7 deltagare bokar jag lokalen. Rummen bokar ni själva, det kan ju vara så att några deltagare vill övernatta på annat håll (t.ex. hemma).

Uppdatering 3:
Projektor finns i lokalen.
Jag har nu fått en mejllista från Thomas K, och kommer att skicka ut inbjudan till alla på listan. Minimiantal för möte är 7 pers.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by DHEB »

OK. Tack för att du tog på dig att fixa detta. Du har fått PM.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Katarina H »

Helt suveränt fixat Hans. Jag kommer.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Post Reply