S Lacertae

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

S Lacertae

Post by DHEB »

Tänkte uppmärksamma denna stjärna lite. S Lac är en fin Mira som, med en deklination på 40°, är bra placerad för observation året runt. Den har en period på ca 241 dagar och en ganska stor range (kring 6 mag). När den är i maximum är den så pass ljusstark att man kan observera den med handkikare. Den är också relativt lätt att hitta.
Lac-S.png
Trots det finns det otroligt få observationer i SVO: endast 9! (4 de senaste 10 åren, resterande 5 på 50 talet!). Det är ju lite synd!

Jag lade till S Lac i mitt program alldeles nyss i år och tänker följa den framöver. Kanske vill andra hänga med nästa gång det är klart? :)
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: S Lacertae

Post by ThomasK »

Tack för informationen. Ödlan verkar som du skriver vara en lite bortglömd stjärnbild i variabelsammanhang. För mig står den bäst till sent på våren och sommaren, vilket nog spelat in att det inte blivit så många obsar på den delen av himmeln för min del.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: S Lacertae

Post by DHEB »

Så kan det nog vara, Thomas. Samma gäller för mig för allt söder om ekvatorn och även lite norr om det i vissa positioner pga träd och hus. Mira t.ex. kan jag obsa endast när den går genom en liten 20° lucka mellan hus och träd. R Leo löper nästan samma öde, med ett lite större fönster.
Post Reply