Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Intressant med CQ Tau just nu! Den gångna natten avtog den med ca 0.8 magnituder (V) på bara ca 7 timmar. Amanda et al har uppdaterats.

Edit:
Amanda svarar att hon därför ska försöka med CQ Tau i natt. Det gäller bara att först rensa teleskopet från is! Inte säkert att dom hinner göra det.

Edit 2:
Men det tycks ha fixat sig med isen, se nedan.

Mvh
Hans Bengtsson
52694C30-AD2E-4B24-8013-9D4C93A22EDC.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Anfäkta och anamma. Nu när vädret på La Palma var bra och isen borttagen
... då stod det för många forskare i tamburen med kölapp i handen. En tröst kan möjligen vara att minimet hos CQ Tau var extremt kortvarigt, den var enligt Gregors mätningar redan på väg uppåt igår kväll.

Bara att ta nya tag.

Mvh
Hans Bengtsson
D739A6FF-0E89-4A06-B527-FC3D1B1B93BC.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

En rykande aktuell uppfattning av det fotometriska läget får man av diagrammen nedan. De visar de senaste BVRI-mätningarna med V-kurvan heldragen.

Samma diagram skickades för en liten stund sedan till NOT-teamet.

Edit 27 feb (em):
Det namibiska vädret fortsätter att vara fint, och nya mätningar av uxorerna strömmar in från Gregor. Har uppdaterat Amanda och kompani.

Mvh
Hans Bengtsson
B97BA2A2-707D-4780-BC14-6E0D03F62F4A.png
B89078F5-C41F-4972-8876-B88FF7E5C40F.png
A196A75D-EE0B-4E02-A150-C35A2A5A050B.png
ED8C6F78-C723-4522-9A5F-72A2064A5E14.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

RR Tau har blivit ljussvag! Tack vare Magnus mätningar ikväll kunde jag för en stund sedan (nästan i realtid!) rapportera detta till Amanda. Hon hade egentligen inte tänkt obsa ikväll men jag fick respons omedelbart, se nedan.

Mvh
Hans Bengtsson
D3D22C47-328F-44D1-A060-0738F15DF969.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Yes!

Spektrum för RR Tau kunde tas den gångna natten (27-28 feb). Ett direkt resultat av era rapporter igår kväll, annars hade det inte blivit något.

Mvh
Hans Bengtsson
9F32B61A-87D9-48F2-A4FC-4C15F66BF2EB.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Ikväll (28 feb) blir det ingen spektroskopi av RR Tau men förutsättningarna är goda för i morgon (1 mars).

Att döma av diagrammet nedan, med dygnsmedelvärden av V-mätningar de senaste 10 dygnen, så kan stjärnan nog förväntas hålla sig ljussvag under minst några dygn ytterligare.

Mvh
Hans Bengtsson
5BA40C18-4E2E-4765-AB77-B49C60D1D903.png
1518665E-3387-422E-BE08-9CE4C7BA72F6.png
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by fort-skala »

Det låter så bra! Hoppas att den insamlade data med NOT kommer att ge åtminstone en del av information man söker! :D
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Ja visst är det ett mycket spännande projekt! Max en månad återstår.

Med anledning av de namibiska mätningarna igår kväll (28 feb) skickade jag nyss uppdaterade diagram till NOT-gruppen. RR Tau hade V = 13.41, den är inne i ett riktigt fint dimming event. Vi håller tummarna för klar himmel över La Palma i natt.

Edit (tidig morgon 2 mars) :
Spektrum för RR Tau kunde planenligt tas under den gångna natten (1-2 mars). Klar himmel och god seeing, se klipp nedan. Skulle tro att detta är en av projektets allra viktigaste observationer, en kombination av bra väder och dimming event!

Mvh
Hans Bengtsson
F80E22F6-D3AA-4964-892C-ED6C039B17C0.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Ikväll (3 mars) är spektroskopi av RR Tau åter planerad på La Palma. Vi har inga helt färska obsar i SVO men en AAVSO-skattning igår kväll (2 mars) säger magnitud 13.6. Stjärnan är således rejält ljussvag vilket är mycket bra.

Finns det någon möjlighet till ett fotometriskt värde ikväll eller i natt? Det vore förstås väldigt värdefullt i så fall.

PS
Fick just veta att Magnus tyvärr är förhindrad. Någon annan som har en möjlighet? Det gör ju inget i det här fallet ifall en mätning ligger i pipeline ett tag, ingen brådska med själva rapporteringen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by fort-skala »

Japp, Jag planerar att observera bla RR Tau i natt. Hoppas bara på att det lite blåsiga vädret kommer att lugna ner sig snart/nu när solen går ner...

Det fanns även ett par observationer av RR Tau från den 2 mars som har rapporterats in nu till SVO..
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by davhei »

Obsade RR Tau precis (3 mar 1846 UT) och noterade den som <13.7

Såg den visserligen och bedömde den som svagare än 13.7-stjärnan i närheten, men vågade inte ge den ett värde utan en svagare stjärna att jämföra med, gissningsvis inte mer än några tiondelar ifrån dock.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Jättebra jobbat!

Visst är det kul med den här typen av snabba-ryck-astronomi! Särskilt när det sker i nära samarbete med forskare på NOT, och där variabelsektionens rapporter är helt avgörande för valet av nattens spektroskopiska objekt på La Palma.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by fort-skala »

Senaste observation (3 mars) av RR Tau bekräftar... Vmag 13.77
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Underbart att senare idag kunna rapportera detta till Amanda, hoppas dom fick ett spektrum.

David:
Det stämde bra att RR Tau var något svagare än 13.7 så din negativa obs är helt korrekt.

När man skattar visuellt så interpolerar man ju oftast in magnituden hos variabeln (V) mellan magnituden hos en starkare jfr-stjärna (A) och en svagare (B). Men man kan vid behov istället extrapolera för att få variabelns magnitud. Man använder i praktiken oftast stegmetoden även om man kanske inte tänker på det:

A - steg1 - V - steg2 - B

Variabeln (V) skattas exempelvis som 3 steg svagare än A och 2 steg starkare än B. Det handlar alltså om en relativ skala, där ett steg definieras som den minsta ljusstyrkeskillnad man bedömer att ögat vid denna obs kan uppfatta. Magnitudbegreppet som sådant är vid obsen inte direkt inblandat.

På kartan ser vi sedan att A har mag 13.0 och B mag 13.7, och kan då med enkel aritmetik beräkna magnituden för V.

Finessen är alltså att man i obs-ögonblicket inte behöver veta mag hos A och B, det kan man kolla i katalog i efterhand. Ett tag gjorde jag det ganska ofta, för variabler som saknade AAVSO-sekvens. Man kan också enkelt räkna ut mag för V även om V skulle vara svagare än både A och B, dvs man gör en extrapolation istället för interpolation:

A - steg1 - B - steg2 - V

Man kan förstås också se det som att man interpolerar in B mellan A och V.

Mvh
Hans Bengtsson
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by davhei »

Bra vägledning Hans!

Jag brukar utgå från att minsta steget jag regelbundet urskiljer är +/- 0.2 men har dock märkt att ljussvaga objekt ofta kan ge synliga skillnader vid +/- 0.1 om omständigheterna är goda med bra jämförelsestjärnor.

Nu är det tyvärr inte så att jag litar fullt ut på min förmåga att konsekvent hålla dessa steg utan tycker att dagsformen eller hur ”uppvärmd” man är för kvällen påverkar en hel del och att jag i stunden inte kan avgöra om jag verkligen är uppvärmd eller inte.

Brukar pga det ofta använda åtminstone tre stjärnor där det är möjligt. Två som med säkerhet är starkare resp svagare och en mycket nära interpoleringsvärdet jag räknat fram från de två första. Oftast bekräftar den tredje stjärnan slutskattningen med endast små justeringar, men ibland förvånas jag över hur många tiondelar som skiljde mellan min första grova skattning och den finjusterade.

Tycker mig bli bättre på att bedöma hur stora stegen är, men blir fortfarande förvånad tillräckligt ofta för att känna en osäkerhet när jag ska extrapolera. Gäller mer för starka stjärnor än för svaga visserligen, men just i fallet RR Tau igår var jag mån om att göra en så korrekt skattning som möjligt. Hellre rapportera det jag kände mig säker på än att höfta ett värde.

Har tänkt göra övningar med stegmetoden och skatta stegen mellan variabeln och ett antal jämförelsestjärnor för att få en genomsnittsmagnitud. Vore intressant faktiskt och säkert bra för att få in känslan av stegstorlek.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Post Reply