Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Gustav:

Jag har vidarebefordrat dina senaste mätningar till NOT-teamet.

Den senaste utvecklingen av BF Ori syns nedan. Otroligt fin kontinuitet i sektionens mätningar. Levereras 1-2 gånger dagligen till NOT-teamet.

Mvh
Hans Bengtsson
3F44775A-E823-4E0E-AFDE-F8859B6D79E9.png
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by fort-skala »

Själv har jag lite sämre väder nere i Namibia och inget fungerande teleskop för observationer i Sverige - här är det nu bra obs. väder.. :sad:
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Projektet kan komma att pågå längre än jag trodde.

Den tid som återstår för ”Monitoring”, dvs förbestämda tider som inte kompenseras för dåligt väder, är just nu 8 timmar.

Den tid som återstår för ”Target of Opportunity” (ToO) är 8.5 timmar, den potten minskar inte om vädret skulle sätta käppar i hjulet.

Varje observation tar ca 35 minuter. Det som var nytt för mig är att man kan spendera sina timmar ända fram till slutet av mars, inte bara till 28 januari.

Detta innebär att chansen för en rejäl dip hos RR Tau (eller någon av de andra) som spektralt kan dokumenteras förstås ökar dramatiskt. Det betyder också förmodligen (om RR Tau håller sig ljus minst två veckor till) att variabelsektionen får försöka hålla sig på tårna ytterligare ett tag. Min gissning är att februari blir månaden då RR Tau genomgår ett ”dimming event” men vi får se ...

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Nya fina data har strömmat in från Magnus, kvällen 14 januari.

Har skickat uppdaterade diagram till NOT-teamet. Plus som bonus (AAVSO-diagram) Magnus tidsserie av CQ Tau.

Har RR Tau möjligen nåt på gång? Den har börjat avta en del.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Som det ser ut nu kommer man på NOT att välja RR Tau ikväll (17 januari). Ett bra val tycker jag. Man avvaktar dock till i eftermiddag för att ta beslutet, det är beroende av våra rapporter.

Igår blev det inget på NOT, dåligt väder.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Ingen obs av RR Tau från mig sen den 14:e. Tyvärr.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Vi har bra koll på läget tycker jag. Har just meddelat Amanda att jag tycker hon gör helt rätt i att satsa på RR Tau ikväll.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

YES!

Har förstås skickat till NOT-teamet.

Edit:
Även BF Ori genomgår ett dimming event!

Mvh
Hans Bengtsson
6AADB40C-672D-49DB-8965-FF7AD7428A21.png
8D3DAA62-A6BD-4988-8D98-7536E09A3F60.png
4F4661D0-B5DE-49BE-94D7-CBEBA2E2121F.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Det finns goda och dåliga nyheter att rapportera.

Dom goda är att fräscha fina obsar rullat in i SVO för alla fyra uxorerna, nu senast från Gustav och Hernán.

Dom dåliga är att vädret på La Palma har varit uselt de senaste dygnen, inga spektra har kunnat tas. Den allra senaste natten vet jag dock inget om ännu.

Till samma kategori nyheter får räknas att RR Tau redan tycks vara på uppgång efter sitt dimming event. Caramba, skulle man kunna säga.

Nåväl, för variabelsektionens sida är det bara att kämpa vidare. Jag fortsätter att hålla Amanda informerad löpande.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Jag fortsätter att hålla Amanda informerad löpande.

Mvh
Hans Bengtsson
Bra!

RR Tau och BF Ori observerades den 21 januari.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Underbart!

Jag fick också nu mejl om detta.

Mvh
Hans Bengtsson
ADFC0774-7DAB-4853-9FDF-A8DA7BD5FA8A.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Finns det någon möjlighet att få till någon obs av RR Tau även ikväll (22 jan) eller i natt eller tidigt i morgon bitti? Helst bör i så fall obsen komma in till SVO senast i morgon em, så att den kan ligga till grund för beslut på NOT vad gäller i morgon kväll.

Detta med anledning av önskemål/förfrågan från NOT-teamet som jag just fick.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Finns det någon möjlighet att få till någon obs av RR Tau även ikväll (22 jan) eller i natt eller tidigt i morgon bitti? Helst bör i så fall obsen komma in till SVO senast i morgon em, så att den kan ligga till grund för beslut på NOT vad gäller i morgon kväll.

Detta med anledning av önskemål/förfrågan från NOT-teamet som jag just fick.

Mvh
Hans Bengtsson
Jag har ett pågående program på AAVSONet BSM för de här fyra stjärnorna. Det tar dock viss tid innan bilderna blir tillgängliga; de verkar batch-processas på morgonen efter, och sedan dyker de upp i mitt Vphotkonto. Lite samma sak med Burke Gaffney och Abbey Ridge, där jag har beställningar i kön. Bilder från det fjärde teleskopet jag använder, COAST, blir tillgängliga snabbt, å andra sidan har det inte kommit så många obsar därifrån den senaste tiden.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Finns det någon möjlighet att få till någon obs av RR Tau även ikväll (22 jan) eller i natt eller tidigt i morgon bitti? Helst bör i så fall obsen komma in till SVO senast i morgon em, så att den kan ligga till grund för beslut på NOT vad gäller i morgon kväll.

Detta med anledning av önskemål/förfrågan från NOT-teamet som jag just fick.

Mvh
Hans Bengtsson
Tyvärr, mulet idag här.

/H.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Skickade för en stund sedan nya uppdaterade diagram med anledning av Gustavs mätningar i morse (22 jan). Tycks som om uppgången hos RR Tau bromsats en smula, vilket ju är bra.

Vädret i Sverige är inte så lysande just nu, även Oria (där Margareta Westlundteleskopet finns) verkar ha mycket moln.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply