Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

I natt klockan 00 UT avslutas den observationella delen av detta synnerligen lyckosamma samarbetsprojekt. Så nu brinner det i knutarna om ni vill få med några fler obsar inom projektets ramar.

Därefter fortsätter förstås de teoretiska analyserna under avsevärd tid, det är NOT-folkets avdelning. När slutartikeln publiceras återstår att se.

Amanda ingår i organisationskommittén för en NOT-konferens i juni, och om hon får tid över så planerar hon en poster om projektet. Alla från sektionens sida som deltagit kommer då att listas som medförfattare till denna poster, det räcker med att ni gjort en enda obs.

Thomas K och Gustav H förbereder nu sammanställningen av en datafil med alla tillgängliga observationer (SAAF, AAVSO, BAAVSS, ASASSN) som ska tillställas teamet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Alla från sektionens sida som deltagit kommer då att listas som medförfattare till denna poster, det räcker med att ni gjort en enda obs.
Vad roligt! Det är en fin gest av dem.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Absolut! Och samarbetet har fungerat klockrent, så har även Amanda upplevt det. Det vore roligt om hon får tid över att göra en poster, det är ett rätt tight schema hon har.

Igår hade jag en hemlig plan att göra en obs av RR Tau så sent som möjligt. Det skulle säkert gått bra, rätt riktning från min balkong. Men jag var sömnig. Det var kallt. Och Gregor hade tidigare på kvällen gjort flerfärgfotometri. Så jag annullerade den planen ...

Mvh
Hans Bengtsson
C55E73FF-19B1-4F57-A9C5-734A997ABF25.png
Post Reply