Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by davhei »

Väldigt roligt att höra, tack för jobbet du gör som informationscentral Hans!

Några tråkiga kvällar framöver vad det ser ut, men ska försöka få fram något användbart när möjligheten ges.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror inte jag har nämnt det tidigare, men de tre personer som jag regelbundet uppdaterar med diagram från SVO är:

Amanda Djupvik
Tiia Grenman
Hans Weber

Porträtt i ovanstående ordning hittar ni nedan. Alltid kul att få ansikten kopplade till namn tycker jag!

Mvh
Hans Bengtsson
04C973F5-2F66-423C-A5CE-2E08476FCA30.png
DC813A15-0676-4098-AE36-C8C540D4F85F.png
4C90C595-D0CC-4EF1-8DF8-8ABD9D45C43C.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

När jag strulat färdigt med CQ Tau inatt och slutligen, efter fyra försök med olika exponeringstider, lyckades få fram obsar i fyra färger, så observerade jag nåt helt annat i nattens data från AASO, se nedan:
2022-01-10_CQTau.png
Det är signaturen RUJ som står för detta. Här verkar ju CQ Tau göra precis den där slags oscillationer, fast här bara en, som vi tidigare kunde ana hos RR Tau. Vad kan det här handla om, det är väl jättestjärnor det här....?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Intressant. Det måste jag skicka till Amanda.

Vet du namnet på RUJ? Kan tänka mig John Ruthroff, men det är bara en gissning baserad på bokstäverna i signaturen, och på att jag vet det finns en AAVSO-medlem med det namnet.

Förr fick man en lista med namn när man plottade en AAVSO-kurva. Det får man inte längre? Eller beror det på att jag numera bara använder mobil, inte dator (pga musarm)?

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Jag plottade det här i VStar, där får man inga namn. Men på AAVSOs sida avslöjas att det är just John Ruthoff.

Det ser väl nästan ut som att det skulle vara värt att fortsätta med såna mätningar, kanske i fyrfärg?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Kanon!

Har du möjligen en länk till sidan där du såg att RUJ = John Ruthroff? Sedan AAVSO ändrade sin hemsida går den inte helt hand i hand med min iPhone ... för att uttrycka saken milt.

Edit;
Har nu skickat ljuskurvan till NOT-teamet.

Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Här är en länk:
https://www.aavso.org/LCGv2/index.htm?D ... m&ident=CQ" onclick="window.open(this.href);return false; Tau&fromjd=2459581&tojd=2459590.894&delimiter=@@@

Funkar den?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Det skulle absolut vara bra med fyrfärgfotometri av CQ Tau, en tidsserie under några timmar. Ifall vädret så tillåter ...

Amanda blev mycket intresserad och förvånad. Se början på hennes feedback nedan.

Jag får inte någon ordning på AAVSO-sidan från min mobil. Rutor som jag skulle vilja kryssa i är omöjliga att nå eftersom de ligger utanför bildskärmen, osv, osv. Men jag kan fylla i stjärnans namn och tidsintervallet, få en kurva och ta skärmklipp. Det räcker oftast bra. Har två nästan oanvända laptops men har bestämt mig för att prioritera möjligheten att kunna äta med kniv och gaffel, kunna vrida om en nyckel även med högerhanden, etc, och framför allt slippa värk. Tester med annat än mus till datorn har slutat med att jag ändå efter ett tag använder datormusen.

Mvh
Hans Bengtsson
BD42CCC7-A51A-4C48-94CC-1E2778271BB8.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Jag kan (nästan) hålla med om att kunna äta med kniv och gaffel är lite mer prioriterat än att köra med musen. Själv kör jag dock med vänster hand för att hantera en irriterad axel....?

Observera att länken blir "bruten" när man klistrar in den här - för det är mellanrum i variabel-namnet.... och idiotiskt nog så hanteras inte det (man kan rätt enkelt ersätta mellanrum t ex med _...). Så du måste kopiera den och inte bara klicka. Här är en länk till en statisk sida, kanske bättre?

https://www.aavso.org/LCGv2/static.htm? ... imiter=@@@

Eller det kanske funkar nu? Jag satte lite html-tags runt den.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Tackar!

Den statiska sidan fungerar perfekt, har aldrig sett ett AAVSO-diagram med den layouten tidigare. Jag såg att den tidigare länken var bruten och editerade den men fick en sida med roterande cirkel. Jag kan ha editerat fel, får testa vid senare tillfälle.

Att använda vänsterhanden med datormus har jag prövat. Tyvärr är jag nog ovanligt högerhänt så det blir väldigt bakvänt allting. Plus att jag inte vill riskera musarm även i vänsterarmen ...

Tur att den högra mobiltummen fungerar klanderfritt.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Amanda skriver att hon är glad att inget dramatiskt inträffade med uxorerna den gångna natten (11-12 januari) eftersom de inte kunde ta några data. ”Alignment improvement” var orsaken.

Bara att köra vidare med obsarna så mycket ni orkar och kan och vill. Lysande resultat hittills!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Dagens feedback från Amanda innehåller bl a nedanstående text, se klipp.

Det har tagits åtskilliga spektra men än så länge har tyvärr inte någon av stjärnorna befunnit sig i något djupt minimum.

Jag är lite restriktiv med att här ange detaljer som rör spektra, eftersom jag tänker att det kan vara saker som är interna fram till den vetenskapliga rapporten publiceras.

Edit:
Ikväll (13 januari) planeras spektra av BF Ori med anledning av de ljuskurvor vi levererat.

Mvh
Hans Bengtsson
E37111B2-169B-485B-9E3E-57BEEF189FD2.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Det finns möjligen inte några data för BF Ori som ännu inte kommit in i SVO? Det gäller 13 januari eller i morse (14 januari). Amanda funderar just nu på om hon ska försöka få ToO (Target of Opportunity) på BF inatt.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Jag laddade precis upp mina senaste mätningar, data tagna med AAVSOnet BSM i New Mexico morgonen (UT) den 13 januari.

/Gustav
Hans Bengtsson wrote:Det finns möjligen inte några data för BF Ori som ännu inte kommit in i SVO? Det gäller 13 januari eller i morse (14 januari). Amanda funderar just nu på om hon ska försöka få ToO (Target of Opportunity) på BF inatt.

Mvh
Hans Bengtsson
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by DHEB »

Tyvärr, omöjligt för mig att observera något med deklination -6 grader från min vanlig obsplats pga skog. Man kan lägga till att en sådan deklination ger också låg höjd över horisonten sedd från Sverige vilket normalt betyder sämre kvalitet på data.

Oförståelig varför de inte kontaktar AAVSO och utlyser deras behov där. De skulle på så sätt få en större respons, globalt, framförallt från observatörer som finns på platser som är mindre molniga än Sverige så här års.
Post Reply