Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Mätningar av alla de fyra aktuella stjärnorna gjordes under den tidiga morgonen 3 januari, se SVO för detaljer. Uppdaterade diagram har skickats till NOT-teamet.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Många fina obsar för de fyra aktuella uxorerna har kommit in i SVO gällande den gångna natten, 4-5 januari. Uppdaterade diagram har skickats till NOT-teamet.

Nu väntar vi bara på en rejäl dip hos någon av stjärnorna!

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Hans: bra jobbat med att kontinuerligt följa upp, sammanställa och vidarebefordra observationerna till NOT-teamet!

/Gustav
Hans Bengtsson wrote:Många fina obsar för de fyra aktuella uxorerna har kommit in i SVO gällande den gångna natten, 4-5 januari. Uppdaterade diagram har skickats till NOT-teamet.

Nu väntar vi bara på en rejäl dip hos någon av stjärnorna!

Mvh
Hans Bengtsson
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Tack så mycket!

Man kan lugnt säga att jag har en tacksam roll i detta pro-am-projekt. Andra gör alla observationer och allt jobb. Sedan tar jag dagligen eller vid behov skärmklipp från SVO och mejlar till NOT-teamet. Vilket leder till en massa beröm därifrån: ”Fantastic job!”, ”Great stuff!”.

Hoppas ni förstår att det är ni som observerar som ska ha dessa uppskattande ord!

Mvh
Hans Bengtsson
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by davhei »

Hans Bengtsson wrote:Många fina obsar för de fyra aktuella uxorerna har kommit in i SVO gällande den gångna natten, 4-5 januari. Uppdaterade diagram har skickats till NOT-teamet.

Nu väntar vi bara på en rejäl dip hos någon av stjärnorna!

Mvh
Hans Bengtsson
Tycker det verkar som om CQ Tau är ganska snabbt på väg nedåt senaste dagarna.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Helt rätt, CQ Tau har en intressant utveckling. Både du och Hernán skattade magnitud 10.4 igår kväll (6 januari). Finns det möjligen också någon V-mätning som ligger och väntar i pajplajnen?

Edit:
De två visuella skattningarna för CQ Tau är rapporterade till Amanda på NOT.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Tompa »

Jag hade ju tänkt mig fler mätningar under gårdagen, men det verkar ha gått troll i min utrustning… Det kostar på att byta system… Det blir lite hipp som happ från Dalarnas observationshorisont ett tag till.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Hej,

Jag har precis rapporterat in obsar av de fyra programstjärnorna. Dock var de från förmiddagen den 6 januari (jag använder ett av AAVSOnet-teleskopen, Bright Star Monitor i New Mexico, så det blir lite andra tidszoner), dvs innan Hernáns och Davids obsar på kvällen.

/Gustav
Hans Bengtsson wrote:Helt rätt, CQ Tau har en intressant utveckling. Både du och Hernán skattade magnitud 10.4 igår kväll (6 januari). Finns det möjligen också någon V-mätning som ligger och väntar i pajplajnen?

Edit:
De två visuella skattningarna för CQ Tau är rapporterade till Amanda på NOT.

Mvh
Hans Bengtsson
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Gustav:

Jag har för någon minut sedan skickat uppdaterade diagram för de fyra stjärnorna till NOT, inklusive dina senaste mätningar.

Edit:
Det kom just in en V-mätning av CQ Tau, kvällen 7 januari, från Magnus. Den bekräftar att ljusstyrkan just nu faller. Har meddelat NOT.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Mycket av det som jag tycker har varit roligt med variabelsektionens verksamhet under en lång följd av år är att det är ett lagarbete, där vi gör olika saker, alla viktiga på sitt sätt och vi kan alla kan bidra med olika saker.

/Gustav
Hans Bengtsson wrote:Tack så mycket!

Man kan lugnt säga att jag har en tacksam roll i detta pro-am-projekt. Andra gör alla observationer och allt jobb. Sedan tar jag dagligen eller vid behov skärmklipp från SVO och mejlar till NOT-teamet. Vilket leder till en massa beröm därifrån: ”Fantastic job!”, ”Great stuff!”.

Hoppas ni förstår att det är ni som observerar som ska ha dessa uppskattande ord!

Mvh
Hans Bengtsson
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

NOT kommer att ta spektrum för RR Tau, de såg något intressant föregående natt och vill följa upp detta.

Men som en direkt följd av Davids och Hernáns skattningar igår kväll och Magnus V-mätning (Edit: CV-mätning) ikväll (7 januari) ska de försöka få in ett spektrum även av CQ Tau i programmet.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Notera: det var inte V jag använde utan Clear på Margareta Westlund-teleskopet.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Öh.... vilken tidzon är det här? Det ser ut som om jag skrev det förra meddelandet om en timme...? Min klocka är 22:22. Visserligen är jag förkyld och lite snurrig men....

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Kvällens leverans till NOT av uppdaterade diagram har nu verkställts, inklusive en fin serie nya mätningar som Gregor gjort av RR Tau.

Att projektet är lyckat från variabelsektionens sida är bara förnamnet. Nu hoppas vi också på en riktig djupdykning hos RR Tau.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Spektra blev tagna på NOT natten 7-8 januari av både RR Tau och CQ Tau. I detta sammanhang finns det all anledning att särskilt lyfta fram de visuella skattningar av CQ Tau som Hernán och David gjorde, och som blev den avgörande anledningen till att spektrum togs på NOT!

Följande datum har NOT-teamet anslagen obstid:

11, 13, 15, 17, 19 och 21 januari.

Till detta ska läggas möjligheten till Targets of Opportunity (ToO) alla andra nätter under perioden 10-28 januari. Det innebär att man kan försöka få obstid av ett objekt ifall något särskilt händer, som ett ”dimming event”, även om ingen i förväg anslagen obstid finns just då.

Här lite allmän info om ToO:
http://www.not.iac.es/observing/too/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rent praktiskt betyder detta att det är finemang om variabelsektionen kan leverera så många obsar som möjligt fram till 28 januari. Det har ju gått enastående bra hittills!

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply