Skapa ett program

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Skapa ett program

Post by Xavier »

Hej! Jag började att obsa variabler för någon år sedan och fick så mycket hjälp av er här i forumet. Jag skattade mest visuellt men också började med lite fotrometiska program. Tyvärr livet hände :) och det blev en lång paus på mina obsar...

Men nu är intresse tillbaka och har börjat att läsa böcker för att förstå bättre algoritmer bakom programmen som uppskattar magnituder från ccd bilder osv. Hur som helst jag har börjat att testa att uppskatta med bilder som jag tar via iTelescope och mäter med AstroimageJ program och är ganska nöjd med resultaten när jag jämför med registrerade obsar.

Det som jag är ute efter nu är någon sorts program, jag skulle vilja blanda några "långsamma" stjärnor typ mira med någon "snabbare" så att jag kan träna på att ta serier.

Skulle ni ha någon förslag? Eller kanske vill ni ha extra mätningar på någon stjärna? Jag är glad att hjälpa till!

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Skapa ett program

Post by wilt »

Hej Xavier,

Kul att höra! Ibland händer det saker, och observationsverksamheten går ner, men det går alltid att komma tillbaka, stjärnorna finns kvar :)

För min egen del gör jag både visuella obsar och CCD/fjärrteleskopobservationer, jag gillar både och! AstroimageJ har jag själv ingen erfarenhet av, kör med Vphot.

Vad gäller miror finns ju programmet med de 100 bortglömda mirorna vi följt i några år i sektionen. Här finns det utrymme för fler observationer!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Skapa ett program

Post by DHEB »

Hej!

Vad roligt att fler intresserar sig för variabler!

Det är jättebra som Gustav skriver att titta på de etablerade program som finns på SVO. Annars är det bra att tänka på vilka variabeltyper du kan finna intressant, som t.ex. dvärgnovor (U Gem, SS Cyg) och halvregelbundna.

Jag skrev för ett tag sen ett inlägg här och här om saker man kan tänka sig när man startar sitt eget variabelprogram. Du kanske hittar något av värde där.

Hälsar och lycka till!

Vad skönt att Astronet är uppe och rullar igen. Livet känns åter meningsfullt :green:
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Skapa ett program

Post by Hans Bengtsson »

Xavier:

Det är guld värt att du återkommer till den variabla världen, så välkommen tillbaka!

Du har kanske redan sett Gustavs eminenta handledning när det gäller fotometriska mätningar?

viewtopic.php?t=18074" onclick="window.open(this.href);return false;

Håller med om att bortglömda-miror-projektet låter som ett alldeles utmärkt arbetsområde. Projektet har varit mycket framgångsrikt, men det skulle behöva några fler deltagare för att bli ännu bättre. När jag går i pension framåt vårkanten så är det väl inte alldeles uteslutet att även jag kommer att delta aktivt i dessa mätningar. Känns bättre än att sitta i stadsparken och mata duvor (som pensionärer enligt myten ska göra)!

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Skapa ett program

Post by ThomasK »

Som övriga skrivit här skulle jag också rekomendera programmet med 50/75/100 bortglömda miror som vi kört sedan 2012. Jag brukar använda länken Gustav la in för att få en översikt över alla 100 stjärnorna, välja att visa senaste 120 dagarna och kan då se vilka stjärnor som behöver fler obsar. Man får ju också ha koll via ett planetarieprogram vilka stjärnor som är möjliga att observera för tillfället.

Sen kan det ju vara kul att att ha ett eget projekt också med ett par stjärnor man tycker verkar spännande och som kanske ingen annan följer. Man vet inte i förväg om man kan hitta något intressant. I SVO finns möjlighet att skapa sitt eget observationsprogram där man kan lägga in egna stjärnor och få upp ljuskurvorna för dessa på en egen sida.

Har inte heller erfarenhet av AstroimageJ. Är du nöjd och fått in en bra rutin med det programmet funkar det säkert bra. Ser att det finns en del guider på nätet om AIJ och fotometri. Nackdelen med VPHOT är att man behöver betala en årlig medlemsavgift till AAVSO för att få tillgång till det. Fördelen är att det är mycket lättanvänt och att man inte själv behöver hålla reda på vilka variablerna och jämförstjärnorna är. Om man använder iTelescope kan man till och med få FITS-bilderna automatiskt skickade till VPHOT, automatiskt kalibrerade och klara att börja mäta.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Skapa ett program

Post by Katarina H »

Hej Xavier!
Jag har visserligen lagt obsandet på hyllan för närvarande men jag måste bara säga att jag minns ditt obsande av RX Cas. Den lyckades jag aldrig hitta!
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Skapa ett program

Post by Xavier »

Tack alla för era förslag, nu har jag lite att fundera på. Jag tänkte börja med några enstaka så att jag kan bekanta mig med just de områderna i himlen och se till att mina uppskattningar är så exakta som möjligt och sedan kanske utöka lite antal observerade stjärnor. En annan sak som jag skulle vilja testa i framtiden är att observera en exoplanet transit.

Angående programvara, jag inser att VPHOT är kanske det enklaste sättet. Jag ska testa det. Det som är attraktivt för mig med egen programvara på egen dator är att då kan man jobba med att automatisera processen så mycket så möjligt och att det finns möjlighet att förstå bättre hur algoritmerna fungerar.

Katarina H wrote:Hej Xavier!
Jag har visserligen lagt obsandet på hyllan för närvarande men jag måste bara säga att jag minns ditt obsande av RX Cas. Den lyckades jag aldrig hitta!
Katarina
Du påminnande mig när jag lärde mig att stjärnhoppa med min lilla dob och hitta rätt i himlen, ibland tog det 30 eller tom 60 minuter för mig att hitta rätt :D Men jag njöt av varje minut! Hoppas att du hittar tillbaka till obsandet!
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Skapa ett program

Post by Xavier »

DHEB wrote:Jag skrev för ett tag sen ett inlägg här och här om saker man kan tänka sig när man startar sitt eget variabelprogram. Du kanske hittar något av värde där.
Verkligen intressant, jag hade tänkt använda "AAVSO Target Tool" API vilket filtrerar bort stjärnorna efter plats/tid/önskat alt.


Bra blog DHEB! Jag har också funderat på att bygga en dob montering till min 8 tummare :D

X
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Skapa ett program

Post by LasseH »

Xavier wrote: En annan sak som jag skulle vilja testa i framtiden är att observera en exoplanet transit.
Detta går utmärkt att göra med föreningens båda teleskop. Vi har observerat ett flertal. Hör av dig bara när du är redo.
Mvh,
LasseH
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Skapa ett program

Post by Xavier »

Hej Lasse,

Ja, jag vet att ni har gjort transit obsar från Sandvreten. Problemet är att försöka lära sig att använda teleskop, CCD camera, calibrera bilder, göra mätningar osv allt samtidigt blir för mycket tycker jag. Så nu håller jag på lära mig photometry delen genom att använda iTelescope vilket gör att jag behöver inte bry mig om själva teleskopet, guiding, camera, calibrering, flats , darks, bias osv osv, men jag ser fram emot att lära mig förenings teleskop också :D

X
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Skapa ett program

Post by Hans Bengtsson »

Rent allmänt tycker jag det är mycket bra om man har någon form av program för sin astronomiska verksamhet, även om huvudsaken förstås är att man tycker det är roligt och spännande. Och för min personliga del blir det hela roligt och spännande just när man har ett program att följa, en utmaning av något slag, något som är strukturerat och genomtänkt och som kan skapa användbara och publiceringsbara resultat.

Sedan är det förstås också givande att improvisera när man känner för det!

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Skapa ett program

Post by DHEB »

Verkligen intressant, jag hade tänkt använda "AAVSO Target Tool" API vilket filtrerar bort stjärnorna efter plats/tid/önskat alt.
Den sidan är jättebra. Mycket fint verktyg.
Bra blog DHEB! Jag har också funderat på att bygga en dob montering till min 8 tummare :D
Tack. Det är faktskt lättare än vad man kan tro. Det som kan vara svårt är att få monteringen att se snygg ut. Det kräver lite mer sofistikerade snickarfärdigheter än vad jag har.

Lycka till!
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Skapa ett program

Post by Xavier »

Efter några tester lyckades jag att få icke överexponerade bilder av ett objekt så att jag kan öva CCD fotometri. Jag valde "V0462 Cyg" eftersom det var mycket data på VSO databasen och då kan jämföra med det.

Observationen gjordes 20190916 på Itelescopes T5 teleskop i New Mexico, USA. Jag använde en 120s exp och en 180s båda med V filter.

På den 180s expo blev mag 13,50459 ± 0,018602 och på 120 13,509339 ± 0,023887.

När man titta på senaste obsar i VSO verkar det stämma:
V0462 Cyg.PNG
Vad borde man göra för att granska observationerna? Skulle någon vilja köra fotometri på mina två bilder och jämföra resultat?

Isf:

https://www.dropbox.com/s/wjeoobcp0jyu5 ... 1.fit?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/mlbwhrvng7pyz ... 1.fit?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Skapa ett program

Post by wilt »

Jag mätte dina bilder i Vphot med 9 jämförelsestjärnor och 1 check star (11.23), alla hämtade ur AAVSOs sekvens för V462 Cyg och aperture radius 6 px, radius of inner sky annulus circle 12 px, width of sky annulus 12 px.

Resultat:

120 s exponering: 13.54, check star 11.27
180 s exponering: 13.55, check star 11.28.

Snarlika resultat med 5/10/10 px apertur mm.

Vilken mjukvara använde du? Använde du samma sekvens av jämförelsestjärnor?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Skapa ett program

Post by wilt »

DHEB wrote: Jag skrev för ett tag sen ett inlägg här och här om saker man kan tänka sig när man startar sitt eget variabelprogram. Du kanske hittar något av värde där.
Jättebra bloggposter om vikten av att och hur man skapar ett eget observationsprogram! Jag tror att det är bra att både observera variabler som ingår i etablerade program – oavsett om dessa kommer från de program som tagits fram av SAAF/V, AAVSO eller BAA VSS, tex - och några som man hittar själv.

I det senare fallet råkar man ibland ut för att det inte finns lämpliga sekvenser av jämförelsestjärnor, och erfarenheten från när vi arbetade med etableringen av programmen med de 50/75/100 mirorna (och även enstaka variabler som LD323), som ju inte ingick i några tidigare pågående program, är att AAVSO:s sekvensteam är mycket snabba och skickliga på att ta fram sekvenser med jämförelsestjärnor.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply