Webinar om dvärgnovor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Webinar om dvärgnovor

Post by magnuslar »

Hej!

Vi arrangerar ett webinar (i Zoom) om därgnovor med Ass Prof Deanne Coppejans från Northwestern University, USA. Webinaret kommer att hållas på engelska. Upplägget är att Deanne håller en presentation på 30-40 min, därefter diskussion med deltagarna. Deanne har själv forskat en del på SS Cyg och just kataklysmiska sjärnor är en del av hennes centrala fält. Hon publicerade för några dagar sen en artikel om ett nytt eruptivt objekt, t ex (superspännande!). Vi är ju flera som har obsat SS Cyg så här är ett utmärkt tillfälle att fördjupa förståelsen av vad det är vi håller på med. :)

Webinaret kommer att äga rum kl 19 en dag de närmaste veckorna. För att vi ska hitta en dag som funkar för så många intresserade som möjligt är här en Doodle:
https://doodle.com/poll/6y9tzq54wqwivtdn" onclick="window.open(this.href);return false;

Gå in via länken och säg när du kan vara med! Senast på torsdag den 18/6 vill jag kunna meddela Deanne när vi kör detta.

(Blir det här bra så tänker jag mig att vi kan följa upp med fler webainer av ungefär samma format framöver)

Magnus
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by wilt »

Hej,

Vilket bra initiativ – bra jobbat! Först dina fina mätserier på SS Cyg och nu detta, spännande!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by kribba »

Kan en amatör ta till sig detta eller är det bra att ha förkunskap?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by magnuslar »

Hej!

Det här är tänkt att vara lite specifikt, den här gången just dvärgnovor och om Deannes egen forskning om accreationsskivans fysik (ungefär), som är det som vi tror gör att stjärnsystemets ljusstyrka varierar. Häng på, tänker jag, och se om det är nåt intressant eller för nörd-specifikt :)

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by DHEB »

Hej! Finns ett spikat datum? Det verkar som den 29:e passar de flesta.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by magnuslar »

Hej!

Webinaret blir måndagen den 29/6 kl 19.00, på zoom. Kontakta mig för länk till mötet om du vill vara med!

magnus@vista.se

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by magnuslar »

Hej!

Ikväll är det så dags för webinar med Deanne Coppejans!! Webinaret startar kl 19. Logga in en stund innan så vi alla är på plats.

Vill du vara med men har ingen zoom-länk? Maila mig så får du!! magnus@vista.se

Vi ses ikväll!!

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by DHEB »

Webbinariet startar nu!
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by Hans Bengtsson »

Hoppas det gick bra, och att webinaret var givande!

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by magnuslar »

Hej!

Det gick i mitt tycke väldigt bra och var riktigt givande! Det finns en inspelning som man kan titta på här, på SAAFs youtube-kanal:

https://youtu.be/8gxz-ScB31Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by ThomasK »

Tack för att du ordnade detta Magnus. Tyckte det var ett trevligt och givande föredrag.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by wilt »

Intressant seminarium, mycket bra initiativ Magnus, tack för att du ordnade det!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by magnuslar »

Hej!

Tack! Ja, funkade väl rätt bra! :)

Så, ska vi ordna fler, framöver? Deanne forskar ju också om supernovor, så ett webinar om supernovor är rätt upplagt. Men det kan ju finnas fler teman - jag skulle själv gärna spinna vidare på det här temat med kataklysmiska variabler och dvärgnovor och ackretionsskivor, för jag tycker det är väldigt fascinerande. Jag har också tänkt på ljuskurve/periodanalys, som skulle vara spännande att prata om. Min tanke är att fortsätta söka efter kul forskare som kunde vara med på såna här, och prata vidare med Deanne om både andra namn och andra teman. Att lite ta fast i nya publikationer, ny forskning, och ta det därifrån.

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by DHEB »

Det var mycket bra, tack Magnus! Jag tycker att det är roligt och lärorikt med webbinarier. Vi kanske skulle kunna fundera lite på hur ofta detta tål att göras för att inte riskera att entusiasmen hos oss eller forskaren ska rinna ut?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by magnuslar »

Hello!

Yes, inte för ofta. Kanske en eller två gånger under hösten?

Magnus
Post Reply