YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

En nova, synlig för blotta ögat, har flammat upp i Reticulum:

https://www.aavso.org/mgab-v207-mag-53- ... eticulum-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr ligger novan med bred marginal för sydligt för att kunna skådas från svensk horisont. Fjärrteleskop?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by kribba »

Vad har du för kordinater? Dec -25 är gränsen ungefär.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Koordinater J2000.0:

035829.55-544641.2

https://www.aavso.org/vsx/index.php?vie ... oid=844392" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är nog i första hand instrument på södra halvklotet som kan användas för denna mycket ljusa nova (magnitud 3.7).

En bild som visar novan:

https://www.aavso.org/sites/default/fil ... rop1_x.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Nova Reticuli 2020

Post by timokarhula »

Novan har förändrat utseendet av det Rombiska nätet. Novan är nu den näst ljusaste stjärnan i konstellation efter den 3.3 mag Alfa. Kanske blir novan den ljusaste stjärnan där? Stjärnbilden ser ut som en romb, därav det svenska namnet. Den ligger nordväst om det Stora Magellanska molnet. Nova Reticuli ligger egendomligt nog långt ifrån vintergatsbandet där de allra flesta novorna uppträder.

/Timo K
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by kribba »

Jo så lågt är det nog iTel i Siding Springs som gäller!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Om någon skulle undra vad ett ”rombiskt nät” är för något, så kan meddelas att det var Lacaille som gav stjärnbilden dess namn efter det rombiska utseende hårkorset hade i okularet när han mätte stjärnpositioner från Sydafrika:

http://www.ianridpath.com/startales/reticulum.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Observatorieklockan, som användes vid samma observationer, förevigades som Horologium, strax intill Reticulum på himlen.

Förresten borde Reticulum på svenska egentligen heta Hårkorset snarare än Nätet ... (franskans réticule eller engelskans reticule betyder just hårkors).

Edit:
Observationerna hos AAVSO visar att novans visuella ljusstyrka redan hunnit avta till ca 5.0. Magnituden 3.7 är bedömd från en förupptäcktsbild tagen 11 juli med kamera med fish-eye-objektiv.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Nova Reticuli 2020

Post by timokarhula »

Enligt AAVSO verkar Nova Reticuli 2020 redan avta sakta i ljusstyrka. Den var som ljusast magnitud 3.7 och var då den näst ljusaste stjärnan i Reticulum (Rombiska nätet / "Hårkorset"). Jag roade mig idag att kolla när det senast hände att en galaktisk klassisk nova plötsligt blev den ljusaste stjärnan i samma konstellation.

Det visade sig att man får gå tillbaka till Nova Herculis 1960 (V446 Herculis) som nådde magnitud 2.8, samma ljusstyrka som Beta Herculis.

För att hitta en nova som blev klart ljusare än lucidan i samma stjärnbild får man gå till Nova Puppis 1942 (CP Puppis) som nådde hela magnitud -0.2 och var en av himlens ljusaste stjärnor under några nätter.

Jag har inte räknat med SN1987A då den var en supernova och uppträdde i det Stora Magellanska molnet. Den toppade på magnitud 2.9 och var då Svärdfiskens (Doradus) ljusaste stjärna, trots att den låg i en annan galax!

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Den i särklass ljusaste nova som jag själv har observerat var V1500 Cygni, som jag skattade till magnitud 1.7 natten 30-31 augusti 1975. Men den var bara tvåa i stjärnbilden eftersom Deneb har magnitud 1.2.

Här hittar man en lista över ljusstarka novor (även Nova Reticuli 2020 finns med!):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... Way_galaxy" onclick="window.open(this.href);return false;

Något slutligt namn för den nya novan har inte publicerats ännu. Men min gissning blir YZ Ret.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Nova Reticuli 2020

Post by timokarhula »

I mitten av 70-talet var jag en ung grabb redan intresserad av stjärnor men jag blev en riktig observatör lite senare. Jag tror att jag kommer ihåg den ljusa novan i Svanen 1975 men helt säkert kände jag till komet West 1976 (som syntes på morgonhimlen) men jag hade inte blommat upp som en aktiv observatör då ännu. Det dröjde fram till den 12 september 1978 när jag började utforska stjärnhimlen på allvar och sedan dess har jag noterat allt (relevant) vad jag har sett. :)

/Timo K
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Hade möjlighet att observera/fotografera Novan för första gången nu på morgonen från mitt fjärrstyrda observatoriet nere i Namibia.
Stjärnan syns i mitten av bilden. Denna togs med 200mm optik.
NovaReticuli-200719-200mm_01.jpg
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Spännande!

Hur länge har du haft utrustning på teleskopparken i Namibia? Jag såg att du redan hunnit med att upptäcka ännu en supernova därifrån: SN 2020ohg i galaxen IC 4654 (Apus). Många gratulationer till upptäckten!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Tackar!
Upptäckten av SN 2020ohg är otroligt spännande. Just nu är den av mag 15.4 Vid upptäckten så mätte jag ljusstyrkan till 16.1.
Under kommande dagar efter upptäckten har man inte tagit någon spektra för att verifiera supernovan. Då kom jag på en ide att själv ta spektra av denna med hjälp av Star Analyzer 200 som jag har inmonterat i filter hjulet där nere. Det tog 3 timmar att samla in data med det räckte till en verifiering som min kollega Jaroslaw G. hjälpte mig med. Man kunde då matcha supernovans spektrum med en typ Ia 3 dagar före maximum.
2 andra kandidater har jag observerat i år därifrån men betydligt svagare som inte fick någon spektra så dem förblev av okänd typ om ens...

Själva observatoriet har jag nu haft i nästa ett år nu. Mörk och torr plats 12-13 mil väster om huvudstaden på 1840 m öhy.

Vänligen,
Gregor
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by kribba »

Hade inte du en C14 där nere? Du skriver 200mm , är det en lins du har piggy-back ( man ser bländar mönster i starka stjärnor )?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Japp, 200mm tele lins med Canon kamera är monterat piggy back på C14.
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Fantastiskt att du även tog spektrum. Jag såg spektret här ...

https://wis-tns.weizmann.ac.il/object/2020ohg" onclick="window.open(this.href);return false;

... men tog för givet det tagits från ett professionellt observatorium. Spektroskopi kan väl sägas vara ett område där svensk amatörastronomi annars hamnat lite på efterkälken, generellt sett. Men detta är ju ett lysande undantag!

Om du vill lägga in dina magnituder i vår databas SVO, så har jag för den sakens skull lagt in som giltigt variabelnamn:

SN2020ohg

(dvs utan mellanslag i enlighet med SVO-praxis).

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply