Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Joammi
Posts: 2
Joined: 2021-11-11 13:31:20
spamtest: JA

Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by Joammi »

Hej!
Vi är tre tjejer i Uppsala som ska skriva ett gymnasiearbete om variabla stjärnor. Ingen av oss är så kunniga inom astronomi och vi skulle behöva hjälp med att hitta en eller två studerbara variabler som går att se ifrån Uppsala. Kravet är att med enkel kikare kunna se och skatta variablernas ljusstryka. Bra referensstjärnor får också gärna rekommenderas.

Tack på förhand!

// Joammi
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by DHEB »

Hej Joammi!

Vilket roligt projekt ni tänkt på! Jag ska försöka svara på frågan så gott jag kan.

Det finns tillräckligt många variabel stjärnor som man kan välja men vi måste först tänka lite på villkoren som ni har under projektet:
1. hur lång tid kan ni hålla på? Det sätter ramen för hur korta eller långa cykler kan vara: några veckor, några månader?
2. Vilket instrument har ni tillgängligt. Detta sätter ramen för magnitud spannet, dvs hur ljussvag och ljusstark stjärnan kan vara för att kunna observeras.

Sedan är det så att vi i Sverige måste räkna med att det kan bli oavbrutet molntäcke i många dagar så här års. Man ska ha tålamod som astronom och kunna passa på tillfället när det är klart som kanske inträffar under obekväma tider (sent på kvällen eller tidigt på morgonen).

Nu till rekommendationen. Om ni vill ha en stjärna, som:
1. man kan observera med en vanlig fältkikare (gärna försedd med stativ om det är möjligt) eller ett litet teleskop
2. är lätt att hitta
3. man har chans att se den variera tillräckligt mycket i ljusstyrka under några få veckor
4. kan observeras relativt lätt så här års från Sverige
5. har bra jämförelse stjärnor

Så skulle jag rekommendera Z UMa. Det ligger i Karlavagnen, ungefär 2°40' väster om Megrez:
Screenshot_2021-11-12_08-16-47.png
Z UMa ligger inte så högt över horisonten så här års, men det gör det lättare för er att observera den med fältikikare, så ni inte behöver titta uppåt och få ont i nacken. Stjärnan har relativt korta och tydliga cykler, och magnitudspannet är tillräckligt för en fältkikare.

Ni kan rita en karta med AAVSO VSP (Variable Star Plotter) app:
https://app.aavso.org/vsp/

Ni kan också plotta en ljuskurva på AAVSo LCG (Light Curve Generator):
https://app.aavso.org/vsp/

Eller SAAF:s egen plotter:
http://var.saaf.se/graph/vargraph.php?varname=Z+UMa&lastdays=500&showband=@V&.png

Z UMa kan observeras ganska oftan. Det rekommenderas ungefär en gång i veckan. Vill ni ha en stjärna som ni kan observera oftare kan ni tänka på Algol (beta Persei).

Samla gärna era skattningar och anteckna tid (till närmaste minut, UT), magnitud på jämförelse stjärnor, skattade magnitud på stjärnan och nummer/kod/referens till karta ni använde. Rapportera sedan gärna till SVO (var.saaf.se) och AAVSO (https://www.aavso.org/webobs" onclick="window.open(this.href);return false;).

Lycka till och ha det roligt!

/Hernán
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by davhei »

Önskar jag hade kommit på det som mitt gymnasiearbete!

Hernan skrev mycket bra alldeles nyss, men här är några ytterligare tankar från min sida.

Ett par Miravariabler nära sin maximala ljusstyrka vore nog ett bra val och för att få lite bredd bland typerna kanske även en ljusstark förmörkelsevariabel med kort period.

Hur snart ni ska ha arbetet färdigt har viss påverkan på valet av variabler eftersom man gärna vill hinna märka att ljusstyrkorna förändras. Miror nära max kan stanna på toppen ett par månader innan de åter blir ljussvagare, så visst tålamod för att se tydliga skillnader är nog bra. Att fånga dem nära max men i uppgångs- eller nedgångsfas istället för på platån borde ge relativt snabbt märkbara skillnader. Gäller att hoppas på många stjärnklara kvällar.

Ett par miror:
R And - Nära max nu och börjar åter bli ljussvagare om ca två månader.

R Cas - Svår i kikare just nu, men når max om en dryg månad, man borde alltså kunna följa uppgången.

Omikron Ceti - Mira själv, alltså urtypen. På väg ned mot minimum nu, men det borde gå att följa nedgången med kikare någon månad eller två till. Lägre på himlen än de andra två, vilket försvårar.

Förmörkelsevariabel:
Algol (Beta Persei) - Förmörkas under tio timmar med ca 2 dagar och 21 timmars mellanrum. Ett flerstjärnesystem där den ljusare huvudstjärnan täcks över och förmörkas av en svagare stjärna. Observera i normalläget och försök sedan ta reda på när nästa förmörkelse sker och hoppas på luckor i molntäcket.

Kan ju vänta och se om någon kommer med bättre förslag för de finns säkert!
8D0B11C7-CF62-4232-AFF0-AD8D4C897BCC.png
866F5306-8800-4CF7-A685-E3A94E63B402.png
51457AD5-09EA-429E-BF35-AFA56F83CCC8.png
F9AA6063-CC81-4AA7-8F12-A0F6515496BE.png
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by davhei »

Ett bonustips för att undvika ont i nacken och göra observerandet med kikare mer avslappnat är att ta en solstol som går att fälla bakåt nästan helt, t.ex. en Baden-Baden, och lägga sig i. Mycket behagligare än att få nackspärr.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by ThomasK »

Jag kommer med ytterligare ett alternativ, att ni väljer en cepheid-stjärna som ert arbete. De flesta ändrar sig så snabbt att man kan förvänta sig att se skillnad bara från en kväll till nästa. Detta till skillnad från miror där man kan behöva flera månaders observation för att se variationens form. Förmörekelsevariabler är också snabba, men vanligtvis lyser de konstant tills de blir förmörkade vilket gör att man observera den många gånger utan att se någon variation. Cephider är också en väldigt viktig grupp stjärnor som används för att bestämma avstånden inom Vintergatan och till närbelägna galaxer. Det kan ni hitta en massa intressant om och kanske få med i arbetet.

Ett par cepheider som man kan se med en vanlig kikare är t.ex delta Cep (som stjärntypen är uppkallad efter) eller min favorit T Mon (se karta nedan). Den ligger nära Betelgeuse i Orion (alfa på kartan) och är lätt att hitta om man utgår från Betelgeuse. Den ligger bakom en båge av stjärnor som är lämpliga jämförstjärnor. Jag har skrivit ut jämförstjärnornas magnituder i kartan.

T Mon har en ovanligt lång period för en cepheid på 27 dagar. Den ökar i ljusstyrka i ungefär en vecka för att sedan avta under 3 veckor.

T Mon.jpg
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by DHEB »

Håller med Thomas att cefeider ska vara bra objekt för detta projekt. Deras relativt korta cykler går utmärkt att följa komplett om man till exempel har turen att ha några få klara nätter i rad, som det kan hända efter en frontpassage. Dessutom kan man skriva om deras betydelse för att mäta avstånd till andra galaxer och hur det bidrog till att förstå Universums storlek.
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by davhei »

Ja verkligen, det var en bra ide! Jag skulle nog försöka följa båda som Thomas tipsade om. T Mon kan man behöva vänta in så den står bra till på himlen medan Del Cep alltid är observerbar. Ibland så högt upp att solstolen jag nämnde kan vara bra att ha.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by DHEB »

Oj. Vad tyst. Är vi mer taggade på detta projekt än Joammi och sina kompisar kanske? :D
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by davhei »

Haha, jag tänkte det med. Själv har jag redan lagt in i planeringen att observera Del Cep framöver och se hur bra observationer jag kan få :D
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Joammi
Posts: 2
Joined: 2021-11-11 13:31:20
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by Joammi »

Tack så jättemycket för alla svar! Vi vänder oss hit om vi har fler frågor :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hitta variabla stjärnor för gymnasiearbete

Post by Hans Bengtsson »

Det låter bra!

Huvudprincipen är enkel vid variabelobservation, enklare än vid någon annan typ av astronomisk observation.

Man väljer en variabel som är lämplig för den kikare eller det teleskop man har. Med hjälp av variabelkarta identifierar man variabeln på himlen. Sedan gör man en bedömning av variabelns magnitud genom att jämföra med de konstanta stjärnor som finns på kartan (och på himlen).

Bedömningen av variabelns magnitud görs med en decimal. Tänk på att jämförelsestjärnornas magnituder på kartorna ges med decimalpunkten utelämnad, så att t ex magnitud 8.3 ges som 83 på kartan.

För en loggbok där ni antecknar variabelns namn, tidpunkt för observationen och variabelns magnitud (och annat som ni tycker kan vara av värde).

Upprepa observationerna så ofta ni har möjlighet. Och meddela gärna här i forumet, så ska vi hjälpa er. Det är ett jättebra ämne ni valt för ert skolarbete. Lycka till!

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply