Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by Robert »

Jag har gjort kartorna med Cartes de Ciel V3. Det har varit en hel del job men utspridit då och då under flera år.
User avatar
rursus
Posts: 8
Joined: 2008-03-24 22:01:49
Location: Linköping
Contact:

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by rursus »

Jag förstår. Skall kolla upp sagda program.
/ Rursus dixit
User avatar
rursus
Posts: 8
Joined: 2008-03-24 22:01:49
Location: Linköping
Contact:

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by rursus »

Jag hittade programmet på http://www.ap-i.net/skychart/index.php. Jag skall se om man kan lägga upp länklistor på Wikin.
/ Rursus dixit
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by ThomasK »

Jag har ett antal variablekartor jag kan lägga upp på Wikin om det skulle vara intressant? Dock är det inte kartor över variabler där sekvens saknas hos AAVSO (som de Robin gjort), utan mer "vanliga" variabler. Så texten till introduktionen till kartorna stämmer inte för dessa kartor... Vad tycker ni, ska vi i Wikin bara ha kartor över variabler där det inte finns andra kartor, eller blanda med såna där det finns kartor från AAVSO?

Förresten varför är introduktionen på engelska på denna wiki-sida? Övriga wikin är ju på svenska.

Grunden för mina kartor är en AAVSO-karta där jag fyllt på med ytterligare magnituder från Tycho-2 för att täcka upp intervallen mellan jämförstjärnorna bättre. Jag har använt ett annat typsnitt för de extra magnituderna, så man kan skilja på AAVSO:s magnituder och de från Tycho-2.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by Hans Bengtsson »

En sak man får tänka på är, att det inte någonstans på nätet får finnas kartor där man har lagt in extra magnituder men ändå behållit kartan som "AAVSO-karta" om du förstår vad jag menar. Man kan däremot givetvis, som Robin gjort, använda själva stjärnmarkeringarna från AAVSO VSP - men man ska radera all annan info på kartan, berätta på kartan (inte i bifogad text) att stjärnmarkeringarna är från AAVSO VSP samt att magnituderna är från t.ex. Tycho-2.

Av erfarenhet vet jag att AAVSO-folket är väldigt noga med att kartor som är märkta AAVSO måste vara original AAVSO utan justeringar. Jag har mängder av sådana justerade kartor, men bara i mina egna pärmar ...

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by ThomasK »

Ok, det kanske var en dum idé... Jag kan förstå att AAVSO är restriktiva av copy-right skäl och att en karta med en viss beteckning alltid ska vara samma. Man skulle tänka sig att klippa ut själva kartan ur bilden, utan huvudet och foten, men vet inte om det är värt besväret...
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by Hans Bengtsson »

Jo, det man kan göra är att plocka upp AAVSO-kartan i ett bildbehandlingsprogram och bara behålla stjärnmarkeringarna och ramen men radera rubbet i övrigt. Sedan kan man använda detta som underlag för en egenproducerad karta som man förstås kan sprida enligt eget önskemål. Det tar inte jättelång tid men visst tar det tid. I första hand tycker jag det är värt besväret just i sådana fall där ingen användbar AAVSO-sekvens finns, den typ av variabler som Robin gjort en del kartor för. Många fler sådana kartor skulle vara välkomna.

För min egen del så har jag lagt in NOMAD-magnituder på många hundra AAVSO-kartor där AAVSO-sekvens saknas helt eller delvis. Men jag har bara orkat skriva in magnituderna med vanlig penna på kartorna, och jag har inte gjort egna kartor i datorn med magnituderna inlagda och AAVSO-stuket raderat. Vilket förstås hade varit allra bäst, då hade jag kunnat lägga ut dem på nätet så att också andra haft möjlighet att använda dem. Tiden räcker inte till allt.

Idealet vore om AAVSO kunde koppla sin kartmaskin till NOMAD-katalogen, så att alla miljoner och åter miljoner goda visuella jämförelsemagnituder som finns i NOMAD kunde bli tillgängliga den vägen.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by hansg »

Gratis programet C2a, kan läsa Nomad katalogen:
NOMAD Catalogue
C2A is able to read the NOMAD catalogue (Naval Observatory Merged Astrometric Dataset). This catalogue has been assembled in 2005 and groups together the catalogues Hipparcos, Tycho-2, UCAC2, USNO-B1.0 and 2MASS. It contains 1,117,612,732 objects (more than a billion!) down to magnitude 21, representing around 80 gigabytes of data. It must be noted that C2A is able to read both the full version of the catalogue and the reduced version. Furthermore, it is not necessary to compile the catalogue, i.e. C2A reads the native catalogue.

http://astrosurf.com/c2a/english/information.htm

C2a är förövrigt ett bra program med lite fina finesser som en liten planerare, test av monteringens drivning mm
Har anv det av och till under några år, uppdateringar kommer relativt ofta.

Den som kör Linux t.ex Ubuntu kan ladda ner KStar i det prog ligger Nomad som nedladdnings alternativ
h-g
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppdatering av Kartor i Astrowiki

Post by Robin Andersson »

ThomasK wrote: Förresten varför är introduktionen på engelska på denna wiki-sida? Övriga wikin är ju på svenska.
Vet faktiskt inte riktigt varför jag skrev på engelska, det blev bara så. Självklart får introduktionen ändras! Det var bara något tillfälligt jag skrev för att det inte skulle se så tomt ut.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Post Reply