Stjärnkataloger

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Stjärnkataloger

Post by Starsoft »

Mina pågående projekt går sakta framåt och nu har en ny fråga dykt upp som jag kanske kan få hjälp med här.

Jag skulle för astrometri vilja ha en katalog (eler flera) som har med även de starkaste stjärnorna och är hyggligt noggrann så att den är användbar för platesolving. Om den är rensad från dubletter är också bra, katalogen måste också vara nedladdningsbar.

Några tips?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Stjärnkataloger

Post by Robert »

GSC 1.1
Jag kör ofast med GSC 1.1 (GSC 1.1 corrected catalog ) ungefär 300 MB
http://gsc.dc3.com/

USNO A2.0
Ibland kör jag med USNO A2.0 (6GB stor)
ftp://ftp.nofs.navy.mil/usnoa/

Sedan finns det några andra som jag har funderat på att prova.

USNO UCAC3
This is a large catalog (almost 8 Gb) but you can download it in bits and pieces at night if needed. Get it from CDS at http://cdsarc.u-strasbg.fr/ftp/pub/cats/I/315/UCAC3/.

Tycho-2
Available from the official Tycho-2 home via FTP from http://www.astro.ku.dk/~cf/CD/.


USNO NOMAD
finns med inte riktigt koll på vad den innehåller. Och jag tror att man inte kan ladda hem den utan man begär de delar man vill platesolva mot via nått gränssnitt.
http://www.nofs.navy.mil/nomad/nomad_readme.html Där kan man läsa lite intressant....

GSC och USNOA är båda bra för astrometri och platesolving. VIlken katalog som är bäst för fotometri har jag dock sämre koll på.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Stjärnkataloger

Post by Hans Bengtsson »

Förutsatt att det fungerar att ladda hem den rent tekniskt, så är ju NOMAD helt klart att föredra. Där har man redan gjort valet när det gäller astrometri och fotometri, enligt en som jag ser det helt OK katalogprioritering (vilken den är framgår av readme-texten som Robert länkar till). Genom att NOMAD är en sammanställning av flera olika kataloger, så undviks i princip saknade stjärnor (som man alltid får när man bara använder en katalog). Dubbletterna ska vara bortrensade, även om man förstås inte kan garantera att det inte finns någon sådan. Och framför allt så finns där den ovärderliga YB6-katalogen som inte hittas någon annanstans.

USNO-A och USNO-B och GSC är rent astrometriska kataloger, i stort sett oanvändbara för fotometri.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Stjärnkataloger

Post by Robin Andersson »

Jag kan också rekommendera NOMAD samt Tycho-2.

Jag använder nämligen de båda (beroende på vilka magnituder jag behöver) när jag gör mina kartor via vizier.
http://viz-old.u-strasbg.fr/viz-bin/VizieR

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Stjärnkataloger

Post by Starsoft »

När jag sporadiskt under några år har arbetat med det här projektet med automatisk plate solving och testat de programvaror som jag fått tag på så har två tydliga problem visat sig. Det ena är att stora sensorer som genererar bilder med av optiken orsakad geometrisk distrosion ställer till stora problem. Även bilder med lång exoneringstid och därmed många svaga stjärnor kvaddar de program som eventuellt tar sig förbi problemet med den optiska förvrängningen. I de program jag testat har också matchningsförmågan mellan bild och katalogstjärnor när omständigheterna varit bra ändå varit så dålig så det har inte varit möjligt att automatiskt få ut meningsfulla magnitudtabeller från bilderna, två i stort sett helt identiska bilder kan resultera i två tabeller med mängder av olika stjärnor. När jag läser om andras erfarenheter på nätet så verkar mina erfarenheter vara ganska typiska.

När jag tittat på hur proffsen gör så ser det ut som att dom använder de programmoduler som finns fritt tillgängliga på nätet och anpassar dessa efter de behov och förutsättningar som gäller för det aktuella projektet. Jag tror att den enskilt största anledningen till att de komersiella programvaror som vänder sig till amatörer fungerar så dåligt är att dom är generella, dom ska fungera hyggligt till så många olika typer av utrustning och behov som möjligt.

Därför har jag kämpat på med en egen lösning och börjar nu närma mig en fungerande programvara som gör det jag vill utan trassel. Enkelt beskrivet så fungerar den så att en bildfil som hämtas från kameran eller från en fil analyseras automatiskt. Därefter kan man genom att använda musen snabbt och enkelt, välja stjärnor för analys och referens om den automatiskt genererade tabellen inte räcker till. I bilderna visas också från de kataloger man väljer grafiska markörer för de aktuella objekten så att man enkelt kan hitta sina variabler. En funktion som ska in senare är att automatiskt hämta och matcha en bild från nätet för blinkning med hög kvalitet i bildmatchningen, en för mig väldigt tidsödande men givande procedur idag.

NOMAD verkar därmed vara den katalog som man skulle använda men då går den inte att ladda ned vilket för med sig problem genom att mitt system skulle sluta fungera om NOMAD-online av någon anledning inte är tillgänglig.

En bra kompromiss skulle kunna vara att ha en första lösning med lokala kataloger som man sedan i mån av möjlighet upgraderar med hjälp av NOMAD. Då har jag med viss framgång laborerat med Tycho-2 men då oroats lite av att det verkar saknas vissa starkare stjärnor.

Min plan är att alltid ha ett set med bilder som har olika exponeringstider att laborera med. Starta analysen med den kortaste, använda det resultatet som ingångsvärden för längre exponerade bilder och djupare kataloger. Då får man också stor spänvidd i magnitud på det fotometriska datat och behöver inte drabbas av överexponerade stjärnor.

Tänker mig att exponera typ så här, 3x5s, 3x10s, 3x20s, 3x40s, 3x80s o.s.v. upp till max den optimala exponeringstiden, då drabbas man av att behöva tillverka en förfärlig massa darks men om det sker automatskt så ska det gå bra.

Det svåraste steget blir då det första där jag tror att Tycho-2 katalogen är användbar men finns det en "fixad" tycho-2 katalog som har uppdaterats med de saknade starka stjärnorna? Hur många stjärnor saknas? Dubletter?

En extra viktig fråga är hur Tycho stjärnorna fördelar sig på himlen, kommer jag alltid att kunna hitta tillräckligt många för att beräkna den aktuella magnitudkonstanten?

Så det låter som att alltid använda Tycho-2 och sedan NOMAD i mån av tillgänglighet är en bra plan?

Testade lite med NOMAD hantering och det såg ut att gå bra, om man har ork kanske man skulle kunna göra ett program som tankade ned en lämplig delmängd av NOMAD, då skulle mina problem försvinna. På deras hemsida varnas för driftavbrott och serverflytt så någon åtkomstgaranti finns inte.

Testa med url definerad datahämtning: http://www.nofs.navy.mil/cgi-bin/vo_cone.cgi?CAT=NOMAD&RA=1.0&DEC=-10.0&SR=1&VERB=1&fai=15

En annan sak jag undrar över är om det finns en korsreferens till GCVS så att man kan relatera variablerna i en bild mot någon annan "riktig" katalog?


Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Stjärnkataloger

Post by Hans Bengtsson »

I all hast några kommentarer såhär på morgonkvisten.

Tycho-2:
Det är viktigt att man har med supplementen:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/Cat?I/259

Tycho-2 med supplementen innehåller 90 % av alla stjärnor ljusare än VT = 11.5 och 99 % av alla stjärnor ljusare än VT = 11.0.

För att få i stort sett kompletta sammanställningar måste man alltid kombinera olika kataloger, och det är precis vad NOMAD har gjort. För varje enkild stjärna har valts data från den katalog som just den katalogen är bäst på (astrometri eller fotometri).

Jag är imponerad av den ambitionsnivå du valt, och hur det hela tekniskt kan genomföras är det utan tvekan du som kan avgöra bäst. Jag får möjligen en känsla av att du kanske skulle begränsa själva projektet en smula så att det inte försöker "omfatta allt" utan mera fokusera på enstaka saker.

I princip så brukar det vara så, att man vid studier av stora himmelsområden kanske nöjer sig med att studera objekt till magnitud 11 eller så, och då duger Tycho-2 med supplement bra (99 % täckning).

Alternativt kan man välja ett mindre himmelsområde, kanske vill man ha 99 % täckning till magnitud 17, och då studera svagare stjärnor. I ett sådant fall kan man först välja ut exakt vilka himmelsområden saken gäller, och sedan hämta hem NOMAD-data från dessa områden. Säg att du specialstuderar ett fält 5 x 5 grader till magnitud 17. Via VizieR kan du då hämta hem alla NOMAD-data (de parametrar du önskar) för just det området, utan att det resulterar i en ohanterligt stor fil. För min egen del hämtar jag ibland hem NOMAD för områden 0.5 x 0.5 eller 1 x 1 grader, när jag ska kolla magnituder i ett variabelområde. Och det går utan problem.

Att studera ett mindre himmelsområde och gå djupt ner i magnitud har en stor fördel framför alternativet att studera ett stort område och inte gå lika djupt, nämligen detta att det "saknas" en väldig massa variabler när vi rör oss till svagare magnituder. Där finns mera nytt att upptäcka. Men även det första alternativet kan förstås generera massor av värdefull information.

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Stjärnkataloger

Post by Starsoft »

Nu har jag sugit på den input jag fick och tagit mig en rejäl funderare på vad jag vill göra med prylarna. Det har nog blivit så för mig som tekniknörd att prylarna onödigt mycket har fått styra i vilken riktning hobbyn ska ta.

Som huvudteleskop kommer jag att ha en 8" GCO RC med en ICX285 baserad kamera vilket ger ett synfält på 0,32 x 0,24 grader med bra kvalitet ända ut i hörnen vilket är viktigt för att plate solvingen ska bli hanterlig.

På den tuben kommer det utöver guidetuben att sitta ett Canom 135 mm tele med en likadan kamera vilket ger ett synfält på 3,8 x 2,8 grader, även det med liten fältkurvatur.

Bägge kamerorna kommer att ha filterhjul med fotometriska filter, huvudtuben kanske också en AO enhet.

Vilka objekt som huvudtuben kommer att ägna sig åt vet jag ännu inte riktigt men jag är mer intresserad av att följa upp saker än att göra egna upptäckter så att leta novor är nog inte aktuellt, däremot att följa upp andras novaupptäckter. Så det blir förmodligen aktuellt att fota små avlägsna galaxer, alltid en trevlig sysselsättning. CV är också något som intresserar mig där man kan nå användbara resultat redan efter en natt vilket är bra för oss som bor under det eviga molntäcket. Det här är saker som lämpar sig bra för en setup med litet synfält.

Den lilla tuben då? Tanken är att den ska åka med och fota området runt omkring det som huvudtuben fotar och samla upp vad intressant som kan finnas där. Från början hade jag tänkt använda den för patrullfoto på en egen montering men som Hans påpekar så når den inte tillräckligt djupt i magnitud för att det ska bli riktigt meningsfullt. Sitter den däremot och plåtar samma område under en hel natt medan huvudtuben tar en ljuskurva på en CV så har jag förhoppningar om att nå riktigt djupt i magnitud även med en så liten tub. Den lilla tuben tar ett område som är 139 gånger större än huvudtubens och det bör alltid finnas intressanta objekt av det ena eller det andra slaget där.

Det är då stjärnkatalogerna och programvaran kommer in i bilden, för att göra meningsfull analys av bilderna från sidoameran krävs en programvara som är höggradigt automatiserad så att man inte måste lägga ned orimligt lång tid på kalibrering, reduktion och analys.

Tycho-2 verkar vara det som gäller för wide kameran, till den andra tuben krävs nog något annat genom det lilla synfältet. Använder jag resultatet från wide-kameran och tycho-2 katalogen för att sedan hämta data från NOMAD som används för plate solving till huvudtubens bilder bör det hela kunna gå utmärkt...

Ett par helger har jag nu arbetat med elektroniken och programvaran till det här och det har gått överaskande bra framåt. Förmodligen krävs ett eller ett par år till innan jag är nöjd men att jag kommer i mål tvivlar jag inte längre på.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Stjärnkataloger

Post by Robert »

I Mitt program kör jag med astrometri från Pinpoint. Tycho 2 som katalog nu. För utvalda variabler hämtar jag jämförelsestjärnor från AVSO via VSP http://www.aavso.org/vsp/chart ex chart: 4693arj
Post Reply