Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Robert »

Jaag har säkert många fel i min analys och jag vet flera punkter jag kan förbättra min metod på.

Jag jämför både med Tycho 2 och plockar ut jämfördelsestjärnor från AVSO. Mitt program har dock lite förbättringspotential.Ligger på lite observationer som jag inte har släppt loss än. Skall tirmma programmet lite till först.

GLämde lite korrigering mitti alla snuva... 14.07 tror jag nu :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Starsoft »

Den blev inte så värst stor med 200mm objektiv
Supernovan är ju klart detekterbar, imponerande att stjärnor ned till magnitud 15 verkar kunna skönjas, vore kul att få veta lite mer exponeringsdata. Jag tänker själv använda ett 135 mm objektiv på en Atik 314L+ och ett filterhjul med fotometriska filter till hösten så jag är lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig.

Undrar också lite över metoder för astrometri och försöker komma ihåg om ThomasK skrev en manual över hanteringen som fanns på AG?

Om inte annat kanske det vore en god ide att försöka få ihop en handledning på svenska hur man gör för att på ett bra sätt kunna utföra fotometri med ccd eller DSLR kamera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Robert »

Image För er som inte kunde se min fits bild....
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Robert »

Pzyber wrote:Den blev inte så värst stor med 200mm objektiv :green:
Inte så stor men naggande god :) Kul att man även med ett 200mm kan fånga den utan större problem.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Hans Bengtsson »

Hela biten med fotometri (både med DSLR och CCD) är ju ett jätteområde inom astronomin, med en extremt stor potential för ytterligare utveckling bland de svenska amatörastronomerna. Thomas K är även internationellt något av en banbrytare med sin fantastiska fotometriska serie av Epsilon Aurigae, utförd med vanlig kamera på stillastående stativ. Ingen annan enskild observatör (proffs eller amatör) har någonsin presterat en så konsistent mätserie av denna stjärna.

För min egen del är jag ju ingen astrofotograf och kan inget om de tekniska delarna. Men jag tycker det är oerhört intressant att följa vad som händer inom svensk amatörastronomi när det gäller fotometri, och jag kan tänka mig att den nu aktuella supernovan SN2011by kan ge ytterligare ett uppsving.

mvh
Hans Bengtsson
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Pzyber »

Starsoft wrote:
Den blev inte så värst stor med 200mm objektiv
Supernovan är ju klart detekterbar, imponerande att stjärnor ned till magnitud 15 verkar kunna skönjas, vore kul att få veta lite mer exponeringsdata. Jag tänker själv använda ett 135 mm objektiv på en Atik 314L+ och ett filterhjul med fotometriska filter till hösten så jag är lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig.
128*30s, bländare 2,8 och ISO 1600 med en moddad 40D. Det är taget likt de flesta av mina deepsky bilder från Källby strax öster om Lidköping. Det är en del ljusföroreningar så 30-45s brukar jag köra, 30s max med snö. Du kan ju se min virgohopsbild här på astronet för att se lite vad jag kan få med härifrån med 200mm objektivet och inställningarna ovan. Laddade även upp en bild croppad ur min M81-82 bild när en raw frame visas i DPP. Jag har ju lite bilder på min hemsida med.
http://upload.pzyber.net/sc/exempel1.tif 30s, blädnare 2,8, ISO1600 från Källby. Stjärnorna blöder lite om jag missar fokus så den är bakom oändligheten.

Edit: Satt och kollade lite på M81-82 bilden nyss. Om du kollar på M81-82 bilden i galleriet här och ljusar upp lite så kommer du se att det finns stjärnor med magnitud 17 som är med :)
Robert wrote:
Pzyber wrote:Den blev inte så värst stor med 200mm objektiv :green:
Inte så stor men naggande god :) Kul att man även med ett 200mm kan fånga den utan större problem.
Dessutom var seeingen inget vidare som om du kan se på min hemsida, syns tydligt på stjärnan till höger om m109 på den undre bilden. Det är egentligen samma bild med två olika croppningar. Det var dis och tunna cirrus-moln på sågott som varenda delbild.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Hans Bengtsson »

Enligt Hans-Göran Lindbergs mätningar de två senaste kvällarna (29 april och 30 april) har supernovans ljuskurva nu planat ut vid magnitud CV 13.39, vilket kan tyda på att den nu nått maximum. Se SVO-sidan för detaljer.

På den internationella sidan för supernovan (som jag gett länken till i ett tidigare inlägg) hittar vi nu Roberts mätning och bild från kvällen den 28 april.

mvh
Hans Bengtsson
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by matti »

Kunde inte låta bli att försöka med mitt Nikkor 180mm 2.8 ED också. Otroligt mycket ljusföroreningar, tyvärr. Bilden tagen från Lidingö. Väntar på mitt CLS-CCD-filter.
Image
SN2011by by mattip70, on Flickr

Edit: från i lördags kväll.

/m
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Starsoft »

Både Pzyber och Matti visar att det kanske inte är så tokigt att använda kameraoptik till patrullfotografering, utan överdrivet långa exponeringstider och med färgkameror så kan man tydligen nå meningsfulla magnituder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by ThomasK »

Starsoft wrote:
Det finns ju inga Tycho-2-stjärnor som magnitudmässigt ligger i närheten av supernovans ljusstyrka
Det har ingen betydelse, det går utmärkt att beräkna en magnitudkonstant ändå om man förutsätter att kameran är hyggligt linjär vilket jag är säker på att Roberts kamera är.

Visst bör man få ett bättre resultat om man använder utvalda jämförelsestjärnor men då klarar Iris inte av att göra analysen automatiskt och jag hade inte tid att göra det manuellt, eller också var jag bara lat...

Det finns flera andra saker som också bidrar till felet i min analys, den största kan vara att jag inte har tillgång till kalibreringsdata för Roberts kamera och genom att han bara använder ett V filter vet jag inte om det går att göra en fotometrisk kalibrering på något bra sätt.

Anders
Robert tog tidigare bilder på 15 variabler som jag hjälpte till att analysera. Hans V-filter verkar ge ifrån sig riktigt hyggliga V-magnituder utan kalibrering. Det ska också gå att använda de starkare Tycho2-stjärnorna för magnitudkonstanten förutsatt bara att de inte är överexponerade på bilden, det är väl det som är risken om man använder stjärnor inom ett för stort intervall. De starka kan vara överexponerade och de svaga får en lägre singnal/noise rate.
Thomas Karlsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Starsoft »

det är väl det som är risken om man använder stjärnor inom ett för stort intervall. De starka kan vara överexponerade och de svaga får en lägre singnal/noise rate.
En av de viktigaste egenskaperna i den programvara jag har hållit på med i några år nu är att den ska kunna hantera den typen av problem automatiskt. Stjärnfältet exponeras med ett stort antal olika exponeringstider och programmet ser sedan till att välja ut och stacka de bilder som ger optimalt s/n för respektive stjärna. Att göra det manuellt är helt ogörligt med tanke på det myller av kalibreringsbilder som det krävs att man skapar och sedan håller rätt på.

Det är nog bara ett eller ett par år kvar innan det är klart :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Tompa »

Försökte mig på SN2011by den 1 maj, kl. 0100.
Explorer 190MN, Eos 500D, primärfokus. Ca 15 minuter exponering.
Jag har stackat i DSS, curves/levels/gradientutjämning i PS5.

Har inte riktigt fått grepp om det här med fotometri ännu. Ska väl ha något att göra under sommaren, när astronomiabstinensen slår till...

Är det någon som har använt MaximDL för att "fotometrera", eller är det IRIS som gäller?

/Tomas W

Image
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Robert »

Fotade supernovan inatt igen och den har blivit klart ljusare.

SN2011BY 20110507.9694 12.86V WMR
SN2011BY 20110507.9847 12.85V WMR

Provade med 2 olika exponeringstider 30 resp 60 sekunder och resultatet blev väldigt lika....
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trolig supernova i NGC 3972 i Ursa Major - SN2011by

Post by Hans Bengtsson »

SN2011by fortsätter att ljusna.

Vi har från svenska amatörastronomer fått en fin och kontinuerlig serie mätningar som visar att ljusstyrkan i det visuella bandet snabbt ökade till magnitud 13.4 fram till 30 april. Därefter har ljusstyrkan ökat långsammare, till magnitud 12.8 den 8 maj. Se SVO-diagrammet:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... 05-27&.png

Mig veterligt är detta första gången som vi i vårt land har fångat en supernova i tilltagande och sedan kunnat följa utvecklingen. Det vanliga är ju annars att supernovan upptäcks ungefär vid maximum och sedan gradvis minskar sin ljusstyrka.

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply