Fotometri för nybörjare...

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Fotometri för nybörjare...

Post by Tompa »

Hej,
jag försöker få grepp om det här med fotometri, vilket inte verkar vara det enklaste! Möjligen är det så att fotometri är enkelt och jag fatt-lös... :S
Jag har försökt använda guider som jag hittat på citizensky.org, men blir mest förvirrad.

Finns det några bra guider/siter som kan hjälpa en nybörjare på traven?

Jag fotar i primärfokus med en Canon EOS 550D som levererar 14-bits RAW-filer (.CR2).

Mvh,
Tomas Wikander
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Fotometri för nybörjare...

Post by Robert »

I teorin är det lätt :green: Bara att jämföra med referensstjärnor :)

I praktiken krångligare. Man skall hitta på bilden och kartor. Hitta stjärnan man skall mäta på och jämförelsestjärnorna vilket jag som var ovan med hade lite problem i mina tester nyss. Men med koordinater på referensstjärnorna och variabeln så hittade jag de utan större problem då jag i MaximDL kan se koordinaterna på stjärnor som jag höll musen över.

Jag fick mycket hjälp av Thomas som analyserade några av mina bilder och jag fick ett "facit" med rätt magnitudvärden. Med detta som stöd provade jag själv och kunde verifiera att mina metoder var någorlunda rätt.

http://www.aavso.org/vsp/chart Där kan man få ut kartor som hjälper till mycket. Prova tex med R Boosom stjärna.
Välj Chart för att få karta. Photometry Table så får du en tabell med magnituder på jämförelsestjärnor i området.
Nu vet jag inte riktigt hur man gör med angivna refersstjärnor och filter när man har en RGB bild från DSLR kamera. Men det finns säker någon annan här som vet mer :)

Jag skrev ett program som behandlar mina bilder. Me ndet kräver nu att bilden är tagen med V filter och att bilden är i FITS format.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Fotometri för nybörjare...

Post by ThomasK »

Jag håller på att skriva en guide där jag försökt dokumentera mina erfarenheter från Epsilon Aurigae. Guiden är inte helt klar, men du kan gärna få en kopia så långt och se vad du tycker och vad som saknas eller bör förklaras utförligare.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Fotometri för nybörjare...

Post by Robin Andersson »

Maila gärna mig den också Thomas så kanske jag kan kommentera med något ytterliggare, om det är okej.

Tackar på förhand.

mvh
Roin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Fotometri för nybörjare...

Post by Tompa »

Hej,

guiden damp just ner i min mailbox! Tur att man har sovmorgon i morgon! :good:

Tackar,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Fotometri för nybörjare...

Post by ThomasK »

Robin Andersson wrote:Maila gärna mig den också Thomas så kanske jag kan kommentera med något ytterliggare, om det är okej.

Tackar på förhand.

mvh
Roin Andersson
Den är på väg nu. Som sagt är den inte komplett ännu...
Thomas Karlsson
Post Reply