Frågor om T Tauri stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Frågor om T Tauri stjärnor

Post by Robin Andersson »

Jag läste lite om T Tau variabler igår men ett par frågor dök upp jag gärna skulle vilja ha svar till.

Så här står det T Tauri stars were finally understood to be newborn stars, still weakly accreting dust and gas from the nebulae from which they formed. Their variability can be caused by a number of things but much of it is related to accretion.

1. Jag vet inte riktigt hur ett "stoftmoln" runt en ny stjärna ser ut ordentligt bortsett från den bilden man fått ifrån filmer och liknande. Men den brukar vara en väldigt jämn stor skiva. Men det står att när gasen/stoftet runt om stjärnan faller in mot stjärnan så blir den varmare och varmare ju närmare den kommer stjärnan, det betyder att det blir ljusare och ljusare. Men, borde då inte det vara ett väldigt konstant "ljusflöde" för oss som observerar en sådan stjärna om stoftmolnet runt stjärnan är jämnt utspritt? Eller är det ibland kanske "klumpar" i stoftmolnet som bidrar till att det blir ibland lite ljusare än vad det annars brukar vara?

Vi kan jämföra detta med att vi har ett rör och det åker vatten med konstant flöde igenom mot marken. Ju närmare marken vattnet kommer, ju ljusare blir det (vi hittar på att det blir ljust). Men sen när vattnet väl har nått marken så har det nått sin peak i ljusstyrkan och hela tiden kommer det nytt vatten, då borde också ljusstyrkan hålla sig stilla? Eller? Så enda sättet jag kan se variabilitet i stjärnan på grund utav ackretion är om det inte är en jämn stoftskiva runt omkring stjärnan utan snarare "klumpar".



The infalling gas has some viscosity (or friction) and as it falls toward the protostar, viscosity within the gas causes it to heat up.

2. Här kan det vara bara jag som inte förstår rätt så det blir en kort fråga. Men friktion? I rymden? Jag trodde friktion inte existerade i rymden, eller åtminstonde att den var så liten så den inte märktes av. Eller är det atomerna (eller kanske molekyler?) i gasen som går emot varandra? För när jag tänker friktion så är det två ytor som går emot varandra, och den ena bromsas ner. Hur som helst, ni kanske kan förklara bättre än mig. Finns det friktion i rymden? Eller vad kommer denna friktion ifrån som de skriver om?

Detta har jag läst ifrån http://www.aavso.org/stellar-evolution

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Frågor om T Tauri stjärnor

Post by ThomasK »

Du är nog inne på rätt spår på båda frågorna. I första fallet är en orska till ljusvariationerna att klumpar eller ojämnheter i nebulosan gör att materialet faller ner i en ojämn takt mot stjärnan. Tätare delar av nebulosan kan också från vår siktlinje ibland skymma stjärnan som gör den mörkare. Kortperiodiska variationer kan också bero på att heta fläckar bildas på ytan där material faller ner tillsammans med stjärnans rotation.

I andra fallet är det friktionen när gasmolekylerna krockar mot varann som menas.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Frågor om T Tauri stjärnor

Post by Robin Andersson »

Tack så mycket Thomas! Då var det tydligen inte jämna stoftskivor som jag hade trott. Tack :D

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Post Reply