VPHOT

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

VPHOT

Post by Robert »

Provade VPHOT (http://www.aavso.org/vphot) på AAVSO's sida och det verkar mycket kompetent på att mäta på fitsbilder som har koordinater WCS

Kanske kommer jag använda det till fotometriska mätningar sedan.

Provade på en av mina V Boo filer och ur trillade följande AAVSO rapport fil med flera variabler mm

#TYPE=EXTENDED
#OBSCODE=WROA
#SOFTWARE=VPhot 3.1
#DELIM=,
#DATE=JD
#OBSTYPE=CCD
#NAME,DATE,MAG,MERR,FILT,TRANS,MTYPE,CNAME,CMAG,KNAME,KMAG,AMASS,GROUP,CHART,NOTES
NSV 20126,2455680.43149,9.136,0.029,V,NO,ABS,ENSEMBLE,na,92,9.221,1.0691,na,4936BGKJ,na
ROTSE1 J142907.71+391359.6,2455680.43149,13.356,0.048,V,NO,ABS,ENSEMBLE,na,92,9.221,1.0691,na,4936BGKJ,na
NSVS 5105629,2455680.43149,11.252,0.032,V,NO,ABS,ENSEMBLE,na,92,9.221,1.0691,na,4936BGKJ,na
NSV 6696,2455680.43149,10.831,0.031,V,NO,ABS,ENSEMBLE,na,92,9.221,1.0691,na,4936BGKJ,na
V Boo,2455680.43149,8.614,0.029,V,NO,ABS,ENSEMBLE,na,92,9.221,1.0691,na,4936BGKJ,na
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: VPHOT

Post by ThomasK »

Jag testade VPHOT lite grand för ett tag sen. Applikationen har många användbara funktioner och jag tror många variabilister som använder robot-teleskop skickar in sina bilder i VPHOT för att få dem analyserade. Dock hade jag lite problem med mina kamerabilder från 50 mm objektiv. Jag fick först definera en ny teleskoptyp för denna bildstorleken, detta var ganska enkelt och är en engångsuppgift. Lite värre var att alla nödvändiga FITS-headers inte finns i mina bilder så jag var jag tvungen att editera in dessa manuellt, t.ex koordinter för bildens centrum. Efter dessa operationer gick bilden att behandla, men jag har för mig att bara ett fåtal stjärnor ändå hittades. Har för mig att det gick att göra korrigering för färindex men dock inte för airmass, båda dessa är viktiga för DSLR-fotometri. Så det blev inte av att jag gick vidare. Men för foton tagna med V-filter och ett litet synfält är programmet ypperligt och man får ju dessutom en fil i AAVSO-format som resultat som går att skicka in direkt till AAVSO och, hoppas jag, SVO.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: VPHOT

Post by Hans Bengtsson »

När jag läste ordet robotteleskop ovan, så bestämde jag mig för att testa denna för mig helt nya gren ... Jag kollade först här ...

http://tech.groups.yahoo.com/group/vsob ... d=51451803

... och såg att Gary Poyner (som är en observatör jag hyser maximalt förtroende för!) ibland använder Bradford Robotic Telescope på Teneriffa. Efter googling hamnde jag då här ...

http://www.telescope.org/

... och fann att det hela är gratis, vilket passar mig bra. Det gick mycket enkelt och smärtfritt att registrera sig (svarsmejl kom nästan omedelbart).

Även att begära att få bilder tagna gick verkligen lätt. Jag skrev in koordinaterna (J2000.0) för variablerna BnV01, BnV02, BnV03, BnV04 och BnV05, begärde 2 minuters exponeringar med Galaxy-teleskopet (14 tum) och Johnson V-filter.

Efter 5 önskemål tog det stopp, då hade jag nått maximala antalet. Vet inte hur andra gör när de ibland får fler än 5 mätningar på en kväll. Vet inte heller på vilket sätt jag kommer att kunna ta emot bilderna när de är tagna. Vet inte heller om 2 minuter är lagom. Men det ger sig säkert.

Sedan får vi se om det går att använda VPHOT i detta sammanhang för att analysera fram magnituder. Nåväl, någonstans ska man börja.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: VPHOT

Post by Robert »

Tror att du får brev när bilderna har tagits och så kan man ladda ner dem från hemsidan där. De som betalar för sig får köra mer än 5 bilder :) Du får rapportera när bilderna kommer och hur de blev.

VPHOT är väl gjort för att ta fitsbilder med massa information om bilderna i fitsfilen. Blir mycket lättare om allt redan finns där som koordinater för bilden filter mm.
Jag behöver bara völja teleskop och sedan vilka bilder jag skall ladda upp. Inget mer behöver anges. vid uppladning så det är smidigt.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: VPHOT

Post by Hans Bengtsson »

Aha, man kan skaffa en gräddfil hos Bradford om man betalar (vilket ju i och för sig låter rimligt). Men jag hittade ingen info om hur man gör detta eller vad som gäller, bara att man kan donera pengar. Däremot hittade jag en statistiksida som berättar att det just nu i vänteläge ligger 2296 olika jobb (däribland mina fem beställda körningar, hoppas jag) ... så det blir väl att vänta framåt senhösten i bästa fall.

Nja, det känns inte riktigt som en framkomlig väg. Min tanke var att försöka få ut mätningar på de 79 långperiodiska variablerna BnV01 - BnV79 som jag upptäckte för en massa år sedan (listan publicerades i tidskriften The Astronomer, oktober 2004) och där vi fortfarande inte vet periodlängderna. De flesta ligger i ett begränsat område i Aquila, så ett teleskop behöver inte röra särskilt mycket på sig för att exponera det ena området efter det andra. Hösten är förstås en bra tid för Aquila från vårt land.

All hjälp i detta ärende tas emot med öppna armar! Jag mejlade just till Thomas K ett dokument med koordinater och småkartor för dessa stjärnor, så att en länk snart kan ges via SVO, varvid alla med rätt utrustning får en chans att bidra i den mån intresse finns.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: VPHOT

Post by ThomasK »

Nu finns sökkartorna över Hans variabler på http://var.astronet.se/doc/BnV_stars.pdf eller under "Länkar -> Sökkartor BnV-variabler" i SVO:s meny. Kul att få in detta bidrag. Hans, vad ligger de typiska magnituderna på för dessa stjärnor?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: VPHOT

Post by Hans Bengtsson »

Tack för att du lade ut länken så omedelbums!

Allesammans har nog en max-magnitud mellan 13 och 17 visuellt, och min-magnitud kring 18 eller svagare. Några av dem kan nog ligga kring magnitud 22 eller så vid minimum. Amplituden är i samtliga (eller nästan samtliga) fall minst 2 magnituder, de flesta är miror med amplitud mellan 3 och kanske 6 magnituder.

Vid maximum ligger alla en bra bit över gränsmagnituden för DSS-bilderna (POSS-bilderna). Om man kan nå magnitud 16 visuellt med CCD-bilder, så kan man fånga maxima för det stora flertalet av dem. Och det är egentligen det som behövs för periodbestämningar. Men det behövs uthållighet över flera år, eftersom det handlar om stjärnor som varierar långsamt.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: VPHOT

Post by Hans Bengtsson »

Den gångna natten togs 4 av de 5 bilder jag beställt via robotteleskopet (Bradford), mitt första försök i robotbranschen. Det tog en månad, vilket förstås är relativt lång men ändå inte hopplöst lång väntetid.

Den ena bilden (Bn V05) blev misslyckad och oanvändbar, av okänd anledning. För Bn V02, Bn V03 och Bn V04 blev resultaten användbara - men följningen är förvånansvärt dålig, stjärnorna är rejält ovala. De tre variablerna syns dessvärre inte på bilderna, de är uppenbarligen inte nära max just nu. Men jag kommer att kunna göra negativa observationer av dem fvb SVO. Behöver bara först kolla i NOMAD-katalogen för att få visuella magnituder för de svagaste synliga stjärnorna.

Edit:
Nu har jag kollat med NOMAD, och lagt in de tre negativa observationerna i SVO. Gränsmagnituden på bilderna var kring V = 15.8. Hyggligt men skulle varit bättre om följningen hade varit bättre. Teleskopet är en C14 och exponeringstiden 2 minuter.

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply