Supernova i Stora Björn

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Robin Andersson »

Idag var gränsmagnituden inte alls lika kass för mig som igår kväll. Jag lyckades få syn på supernovan och skattade den till +10.1. Nåväl trots alla CCD mätningar som pågår kring supernovan nu så känns det ändå bra att fått skatta sin första supernova!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Bengt »

Hej!

Tog några sekunder på den i kväll genom lätt dis

Den är verkligen ljusstark nu.



Image

Image

Bengt
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Robin Andersson »

Snyggt Bengt! Ser två objekt till som blinkar lite "mer" än de andra. I översta armen i kanten nästan längst ut, och till höger klockan 2 cirka 3-5mm ifrån höger armen. Kan det vara något mer intressant tro?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Bengt »

Förmodligen artefakter av döda pixlar slaget.


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Starsoft »

M101 sänder nu totalt bara ut ca 5 gånger så mycket visuellt ljus som supernovan, rätt fantastiskt att en enda stjärna kan lysa så starkt. M101 är dessutom en av de större kända kända spiralgalaxerna, nästan dubbelt så stor som vintergatan.

Fläckvis molnighet här i Gävle men jag kanske skulle släpa fram ett teleskop och chansa på att det går att göra en visuell, vore väl dumt att missa supernovan alldeles.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Hans Bengtsson »

Bradley Schaefer vid Louisiana State University efterlyser fotometri av SN2011fe för att man eventuellt ska kunna upptäcka snabba ljusvariationer:

http://www.aavso.org/aavso-special-notice-256

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Bengt »

Var köper man rätt filter så man kan göra ordentliga mätningar på såna här bilder?

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Starsoft »

Hej
Var köper man rätt filter så man kan göra ordentliga mätningar på såna här bilder?
Jag har beställt Baader UBVRI filterset via TS, det säljs också lösa filter för en dryg tusenlapp styck men jag tycker man bör ha åtminstone BVR för att även kunna ta färgindex, dessutom så går det då att göra RGB bilder då om man så vill. Det finns väl ett antal andra leverantörer av filter men jag har inte kunnat finna något fel med Baaders filter men jag har inte provat dom ännu. Filtren är homogena av tjockare glas så det borde bli mindre reflexer än med interferensfilter som vi normalt använder och det är väl det vanligaste problemet med filter.

Baader säljer antagligen alla svenska leverantörer om man inte vill köpa av Baader direkt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Bengt »

Tack för infon Anders!
Ska läsa in mig mer på detta spännande område.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Robert »

SN2011fe 2011-09-16 21:23 10.075 V

Mitt bidrag till supernovan.
Tittade även visuellt och den såg med min dåliga visuella uppskattning ut att vara runt m10 :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Starsoft »

Hej
Jag fick nästan samma svar 22.6 miljoner ljusår.
Som jag befarade hade jag gjort ett slarvfel i min beräkning, när jag gjorde om den så fick jag samma resultat som Thomas, förbryllade mig en del, men efter lite provande så visade det sig att jag hade slagit fel när jag räknade om parsec till ljusår så det var inget metodfel som jag var rädd för ett tag.

Kul att värdet ser ut att stämma så bra utan att vi använt korrigeringar.

De två korrigeringar som jag känner till är dels att anpassa ljuskurvan till en typkurva för typ Ia supernovor och därmed få fram ett värde att korrigera med, det används för att kompensera för att även typ Ia supernovor inte är identiska.

Den andra korrigeringen är att man tar ljuskurvor i flera olika färger och genom att jämföra dessa kan man upskatta extinction, alltså hur mycket ljus som fastnat i "skräp" på vägen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Hans Bengtsson »

Den gångna natten, 2011 September 21.0430 UT, mätte Horace Smith visuell magnitud V = 10.254 för SN2011fe. För min egen del gjorde jag en visuell skattning, fick magnitud 10.3. Supernovan har nu börjat avta i ljusstyrka, jag kunde se en liten men tydlig skillnad jämfört med förra gången jag observerade.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Hans Bengtsson »

SN2011fe fortsätter som väntat att avta i ljusstyrka, men är fortfarande ett enkelt och tacksamt objekt redan i ett litet teleskop.

En mätning av Peter Kalajian gjord 2011 September 24.1435 UT gav visuell magnitud V = 10.531. Den senaste V-kurvan från AAVSO:

http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000- ... an=&vmean=

Ytterligare att nämna när det gäller supernovor:

Gregor Duszanowicz i Åkersberga tog natten den 23-24 september en bild av en nyligen upptäckt supernova i galaxen UGC 1626 i Andromeda:

http://www.flickr.com/photos/gregor-d/6178275216/

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Supernova i Stora Björn

Post by ThomasK »

Jag använde för första gången igår en bild från Bradford Robotic Telescope. Som Hans tidigare skrivit om, är detta ett fjärrstyrt teleskop beläget på Teneriffa som man gratis kan får nyttja. Bara att registrera ett nytt konto. Teleskopet drivs av Bradford university och är främst till för olika skolor (skolkonton har högre prioritet), men går att utnyttja av vem som helst. Begränsningen är dock att man max kan ha 5 utestående beställningar av bilder och det kan ta ett tag innan ens beställning blir utförd.

På en bild över M101 från 2011-09-23 använde jag AAVSO:s VPHOT för att mäta SN2011fe till 10.53.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supernova i Stora Björn

Post by Hans Bengtsson »

SN2011fe fortsätter att avta i ljusstyrka men är än så länge enkel att observera med ett litet teleskop. En mätning av Richard Sabo gjord 2011 Oktober 3.4989 UT gav magnitud V = 11.015.

De senaste 40 dygnen enligt AAVSO:

http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000- ... an=&vmean=

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply