Variablar i Sverige

Studier av variabler, metoder och fotometri.
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Variablar i Sverige

Post by chrisastro64 »

Som jag sa i en tidigare tråd så har Johan Warell bett mig att vara ledare för variabla stjärnor.

Jag hoppas att vi kan tillsammans få mer folk intresserade av variabla. Jag vill speciellt uppmuntra astrofoto folket att fotografera variabla stjärnor samtidigt som de fotografera galaxer och nebulösa. Jag uppskattar att vi är 5-6 personer i Sverige som håller på med variabla- vore kul om vi kunde få 15 personer! Då blir våra ljuskurvor mycket bättre.

Eftersom vi är så får så titta jag att vi måste har någon slags program med 20-25 stjärnor som vi allihopa försöka följa- vi har pratat om detta i det andra forumet.

En annan grej är någon slags kampanj- det verkar som kampanj för chi Cygni fick några att bli intresserade. Skall funderar på några ljusa miror som vi kanske kunde uppmärksamma i Teleskopium under hösten. Spontant så tänker jag på stjärnor som R Aquilae som är på väg upp just nu. Vad tycker ni? Kom gärna med förslag så skriva jag en liten artikel om stjärnan i Teleskopium.

Ska försöka kolla forumet regelbundet med under terminen så jobbar jag mycket. Jag är trebarnsfar och har massa andra intressen också men jag göra min bästa!

Ut och observera!!

Hälsningar och clear skies,

Chris
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variablar i Sverige

Post by Robin Andersson »

Hej Chris!

R Aql tycker jag låter som ett utmärkt exempel, för den kan ses i även lite mindre teleskop när den närmar sig sitt minimum, jag har själv observerat den ner till magnitud 11 med 130mm teleskop. Kanske också RS Her som är påväg uppåt nu? Jag vet inte riktigt, finns mycket smått och gott att välja mellan.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variablar i Sverige

Post by Hans Bengtsson »

Ett konkret förslag ger jag nedan.

I SAAF:s regi, med Johan Warell som samordnare och Fredrik Silow ansvarig för layout, producerar vi en 12-sidig skrift ”Variabla stjärnor” i A5-format, produktionstid några månader.

Skriften ska ge en mycket kortfattad och lättförståelig inblick i amatörarbete med variabler, samt några kartor för ”enkla” och lätthittade variabler, sådana som är ljusa och har rejäla variationer.

Relativt stort typsnitt. Kartorna ska kunna användas direkt vid kikaren eller teleskopet. Därför är A5 att föredra framför A4, det är mera behändigt att ta med sig A5.

Upplagan bör vara hyggligt stor, kanske 1000 ex. Delas ut i alla sammanhang där amatörastronomer möts, som stjärnträffar. Lokalföreningarna ska få varsin bunt.

Sidan 1: Omslag, med foto av variabel.
Sidan 2: Vad är variabla stjärnor? Några variabelklasser.
Sidan 3: Hur observerar man? Råd och tips. Visuella observationer. Fotografiska observationer.
Sidan 4: Hur rapporter man? SAAF/V och SVO, AAVSO, AFOEV, VSNET. Astronet.
Sidan 5: Ljuskurvan. Maximum, minimum, period, amplitud. Kan illustreras med vår kurva för Chi Cygni.
Sidan 6: Hela årets variabler: Karta för cirkumpolär variabel 1 (Z UMa?).
Sidan 7: Hela årets variabler: Karta för cirkumpolär variabel 2 (T Cas?).
Sidan 8: Vårvariabel. Karta för en variabel som syns bra på våren (R Leo?).
Sidan 9: Sommarvariabel. Karta för en variabel som syns bra på sommaren (S CrB?).
Sidan 10: Höstvariabel. Karta för en variabel som syns bra på hösten (AF Cyg?).
Sidan 11: Vintervariabel. Karta för en variabel som syns bra på vintern (W Tau?).
Sidan 12: Sistasida, kan bedömas av Silow hur den ska se ut.

Ovanstående kan kanske tjäna som en utgångspunkt för vidare diskussioner?

Edit:
Jag uppdaterade inlägget med förslag på 6 olika variabler som är enkla att identifiera och observera.

Mvh
Hans Bengtsson
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Variablar i Sverige

Post by chrisastro64 »

En väldigt bra ide, Hans.

Är det någonting som jag kan bidra med?

Hälsningar,

Chris

Hans Bengtsson wrote:Ett konkret förslag ger jag nedan.

I SAAF:s regi, med Johan Warell som samordnare och Fredrik Silow ansvarig för layout, producerar vi en 12-sidig skrift ”Variabla stjärnor” i A5-format, produktionstid några månader.

Skriften ska ge en mycket kortfattad och lättförståelig inblick i amatörarbete med variabler, samt några kartor för ”enkla” och lätthittade variabler, sådana som är ljusa och har rejäla variationer.

Relativt stort typsnitt. Kartorna ska kunna användas direkt vid kikaren eller teleskopet. Därför är A5 att föredra framför A4, det är mera behändigt att ta med sig A5.

Upplagan bör vara hyggligt stor, kanske 1000 ex. Delas ut i alla sammanhang där amatörastronomer möts, som stjärnträffar. Lokalföreningarna ska få varsin bunt.

Sidan 1: Omslag, med foto av variabel.
Sidan 2: Vad är variabla stjärnor? Några variabelklasser.
Sidan 3: Hur observerar man? Råd och tips. Visuella observationer. Fotografiska observationer.
Sidan 4: Hur rapporter man? SAAF/V och SVO, AAVSO, AFOEV, VSNET. Astronet.
Sidan 5: Ljuskurvan. Maximum, minimum, period, amplitud. Kan illustreras med vår kurva för Chi Cygni.
Sidan 6: Hela årets variabler: Karta för cirkumpolär variabel 1 (Z UMa?).
Sidan 7: Hela årets variabler: Karta för cirkumpolär variabel 2 (T Cas?).
Sidan 8: Vårvariabel. Karta för en variabel som syns bra på våren (R Leo?).
Sidan 9: Sommarvariabel. Karta för en variabel som syns bra på sommaren (S CrB?).
Sidan 10: Höstvariabel. Karta för en variabel som syns bra på hösten (AF Cyg?).
Sidan 11: Vintervariabel. Karta för en variabel som syns bra på vintern (W Tau?).
Sidan 12: Sistasida, kan bedömas av Silow hur den ska se ut.

Ovanstående kan kanske tjäna som en utgångspunkt för vidare diskussioner?

Edit:
Jag uppdaterade inlägget med förslag på 6 olika variabler som är enkla att identifiera och observera.

Mvh
Hans Bengtsson
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Variablar i Sverige

Post by chrisastro64 »

Hans Bengtssons ide om en variabel guide låter väldigt intressant.

Vi får bestämma hur vi kan dela upp arbetet så att alla hjälpa till och skriva någonting. Jag skulle också se någonting om SS Cygni som är en relativ ljusstark CV som kan följas med en 120 mm objektiv och har utbrott var sjunde veckan ungefär.

Hälsningar från en lång ö.

Chris
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variablar i Sverige

Post by Robin Andersson »

Tycker det låter väldigt lovande som ni båda pratar om här ovan, både om guiden och om SS Cyg. Sen hade det varit väldigt kul ifall vi observatörer från Sverige kunde starta ett "eget projekt" med en stjärna som inte andra observerar. Vet inte kanske är ineffektivt? Men jag tycker det låter dock som en kul grej, ungefär som vi gjorde med EW Peg i våras.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Variablar i Sverige

Post by jwarell »

Roligt att se ditt inlägg Chris. Jag vet mycket väl hur lite tid man har för astronomin i din situation... Men med en mycket konkret och lagom ambitiös plan, tillsammans med god hjälp, kan man nog få upp observerandet och samtidigt god styrsel på en sektion. Det gäller i mycket att synliggöra den aktivitet som faktiskt redan finns, och på ett snyggt och för nybörjare lockande sätt, så det hela uppmärksammas.

Hans idé om en folder är suverän. Om materialet kan skakas fram är det lätt att göra en publikation av det. Och det behöver inte vara speciellt mycket text heller efetrsom fokuset är variabler. Även om man inte kan trycka tusen ex på papper så blir minimiresultatet alltid en pdf som kan printas ut av den som är intresserad. Jag tar förstås väldigt gärna hand om slutredigeringen innan materialet går till Fredrik.

Jag vill också framföra möjligheten att ha ett variabelmöte så småningom för att ytterligare söka höja intresset och entusiasmera redan frälsta. SAAF står förstås för kostnader som uppstår på plats. Ett sådant möte läggs lämpligen i anslutning till en större träff.

/Johan Warell
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variablar i Sverige

Post by ThomasK »

Hans, ännu en bra idé från dig. AAVSO har ju sin "10-stars tutorial guide" och annat material man kanske kan snegla på. Jag tycker dock urvalet av stjärnor i guiden får diskuteras mera. För en nybörjarguide tycker jag några kriterier på variablerna bör vara:

1) Klassiska och välkända (i de flesta allmänna astronomiböcker jag läst nämns t.ex nästan alltid Algol och Mira som exempel på förmörkelsevariabel och Mira-stjärna, men aldrig ser man en användbar variabelkarta i dessa böcker, om nån skulle bli nyfiken att följa dessa stjärnor)
2) Ljusstraka (så de går att följa med kikare eller små instrument)
3) Lätta att hitta (nära ljusstraka stjärnor och stjärnbilder)
4) Märkbara ljusvariation (så att man får ett positivt resultat ganska snabbt)
5) Representanter för olika variabeltyper.

Om man gör foldern i A4 kan man kanske få in två kartor per sida och därmed en stjärna per månad. Fast man bör nog ha åtminstone två kartor per stjärna, en överikstkarta och en detaljkarta.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variablar i Sverige

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen roligt med så positiv respons!

Då tycker jag att vi bestämmer här och nu att vi gör en sådan folder. Detta förutsatt att Fredrik Silow är beredd att ta på sig ansvaret för layout, alterativt någon annan som kan sådant. Men just Fredrik har jag stor respekt för, Telescopium har jättefin layout, och skriften "Natt" är en pärla - den är utseendemässigt inte bara snygg utan dessutom originell och särskiljande.

En variabelfolder får gärna ha samma snits som "Natt". Det betyder att t.ex. magnitudsiffrorna på variabelkartorna ska ha "rätt" typsnitt, och vi behöver veta vilket detta typsnitt är. Fredrik skulle bli en nyckelperson.

Folderns uppgift bör, enligt min åsikt, bli att få åtminstone några personer i landet (gärna ungdomar) så intresserade av ämnet att de utför och rapporterar sin allra första variabelobservation. Foldern ska inte vara någon egentlig manual i observation av variabla stjärnor, det får bli en senare fråga som kanske om något år kan utmynna i en svensk översättning av AAVSO:s manual.

Foldern bör inte innehålla för mycket text. Bara det som man behöver veta för att kunna göra en observation. Och det är egentligen inte särskilt mycket.

Men man måste enkelt kunna hitta de variabler som vi ger kartor för. Därför är valet av variabler viktigt. Några variabler som jag minns att jag tyckte var speciellt lätta att hitta när jag själv började:

* AF Cygni. Ligger nära Delta Cygni, ingår i en mycket karakteristisk fyrkant. Kan alltid ses i en liten fältkikare. Variationerna är tillräckligt stora för att man ska se skillnader i magnitud relativt snabbt.

* R Leonis. Ljusstark Mira-stjärna. Mycket karakteristiskt läge. Liten fältkikare lämplig kring max. Stor fältkikare eller litet teleskop vid minimum.

* S Coronae Borealis. Också en ljusstark Mira-stjärna som är lätt att hitta. Corona Borealis är ju en liten men mycket tydlig och vacker stjärnbild att titta på i fältkikare/sökare. Stjärnan är vid max lämplig för fältkikare, nära minimum lämplig för små och medelstora teleskop.

* Z Ursae Majoris. Halvregelbunden stjärna vid Karlavagnen som AAVSO brukar rekommendera som nybörjarvariabel. Kan observeras med fältkikare, året runt och oavsett maximum eller minimum. Variationerna är ändå så stora att de snabbt blir påtagliga.

Idealet är om de variabler vi väljer ligger så nära ljusa stjärnor att man inte behöver två olika kartor. Men jag inser att man nog egentligen behöver två eller tre kartor för varje variabel. Exempelvis: Även om AF Cygni och dess jämförelsestjärnor snyggt kan ges på en enda karta där Delta Cygni också finns med, så kan vi nog inte förutsätta att den tänkte observatören vet vilken av stjärnorna i Cygnus som är Delta Cygni. Visst kan han/hon lätt kolla detta på någon vanlig stjärnkarta - men det är ingen optimal lösning. Det bör helst finnas en skiss i foldern som pekar ut Delta Cygni i förhållande till övriga svan-stjärnor, så att foldern blir ett "stand-alone-dokument". Och när det gäller Mira-stjärnor så klarar vi oss nog inte heller utan en specialkarta som innehåller svagare stjärnor, att användas när miran är lite ljussvagare.

Vi kan lösa detta dilemma på olika sätt. Ett sätt är att förutom varje stor huvudkarta ha dels en liten sidokarta för översikt, dels en liten sidokarta med svagare stjärnor. Men då kanske det blir plottrigt om man använder A5-format? Möjligen A4 istället? Ett annat sätt är att välja färre variabler och ha två eller tre stora kartor för varje variabel. Men i så fall blir det ytterst få (två?) variabler om vi bara ska ha 12 sidor totalt. Ett tredje sätt är att utöka från 12 till 16 sidor.

Att fundera över...

mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Variablar i Sverige

Post by jwarell »

När det gäller kartor bör vi få ett alldeles eget utseende på dem också, något i stil med de kartor som Anders Wettergren gör för Telescopium (finns också i NATT). Massproduktion av kartor är en sak som kan göras automatiskt, men id etta fall gäller det att vara tydlig och göra en produkt som är tydlig, snygg och skiljer sig från mängden. Så Anders är potentiellt viktig också.

De roligaste variablerna när jag var aktiv tyckte jag var de kataklysmiska. Man vet aldrig när exakt de dyker upp, hur länge utbrotten varar eller hur ljusa de blir. Sådana stjärnor skulle ge ett moment av oberäknelighet som jag tror många söker. Så jag slår ett slag för tex SS Cyg eller Z Cam.

/Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Variablar i Sverige

Post by Starsoft »

Hej

Det är spännande att det börjar röra på sig kring SAAF/Astronet samarbetet, jag måste kontrollera att jag är medlem i SAAF men det är jag förmodligen eftersom jag får Telescopium.

När det gäller variabler så har jag ett par funderingar från en CCD användares perspektiv. Att köra gemensamma obs-projekt tycker jag låter väldigt intressant men frågan är då om det är optimalt att blanda visuella och kameraobservationer. För att verkligen utnyttja kamerorna kanske det är andra typer av objekt som lämpar sig bättre att undersökas. Det som jag tycker ligger närmast till hands är kortperiodiska variabler där det går att få fram användbara dataset på en eller två nätter. Att fota miror med ccd tror jag det blir svårt att skapa någon större entusiasm för eftersom det förmodligen görs snabbare och lika bra visuellt eftersom den större noggrannheten man kan få med ccd knappast behövs, dessutom blandas väl inte visuella data så bra med ccd data om jag förstått saken rätt.

Den normala arbetsgången när man tar "vackra bilder" är att ta en serie bilder med olika filter under ett antal timmar, har man då en kortperiodisk variabel i synfältet så kan det direkt gå att skapa en ljuskurva som är användbar för analys. Då får man så att säga värdefull fotometri på köpet. Är det sedan en förmörkelsevariabel det handlar om så kan man om man är matematiskt intresserad utföra en massa roliga hobbyanalyser, i ett gemensamt projekt så skulle man kunna göra mycket mer än att rapportera värdena vidare.

Nu kanske ni i första hand tänker er visuellt arbete men visst vore det väl trevligt om det gick att få de aktiva ccd fotografer som finns i landet att börja använda de bilder som redan tas regelbundet även för fotometri.

En viktig aspekt kring ccd foto är då som nämns i en annan tråd att det vore bra om det gick att lagra sina bilder i en öppen sökbar databas, då kunde även de som inte har egen utrustning få möjlighet att använda bilderna för analys.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variablar i Sverige

Post by Hans Bengtsson »

Möjligen ska vi satsa på 16 sidor - och A4-format? Det blir då lite mera utrymme för att ta med SS Cygni och kanske en kortperiodisk variabel lämplig för CCD-observationer? Hellre fler sidor än plottriga kartor (jag är allergisk mot plottriga kartor - stort och tydligt ska det vara när man observerar i mörkret).

Kanske en A4-sida med kartor kunde bestå av en rubrik och en del data allra överst. Därunder fyra kartor 8 x 8 cm, alltmer detaljerade för varje steg.

Vi som inte är så hemma på layout skulle kunna göra grundkartorna: dels variant 1 med bara stjärnmarkeringarna på, dels variant 2 där även jämförelsemagnituderna finns angivna. Sedan skulle layoutansvarig kunna använda variant 1 och komplettera med magnituderna som vi ger i variant 2 för att producera en snygg slutprodukt.

Jag instämmer helt i Johans synpunkt att produkten måste bli utseendemässigt snygg, det är (nästan) lika viktigt i detta fall som det rent innehållsliga. När man väl kommit igång med observerande struntar man ju i typsnitt och sådant, men här handlar det om att fånga en ny publik.

mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Variablar i Sverige

Post by jwarell »

Variabelguiden bör förstås ingå i serien Amatörastronomiska handledningar. Det ringa formatet på detta alster gör det lämpligt att köra den som en första test för övriga handledningar. Se

http://saaf.se/handledningar.php

Mvh Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variablar i Sverige

Post by Hans Bengtsson »

Man glider förstås nu lätt in på tanken, att försöka ensa en uppsättning foldrar som tar hand om kometer, dubbelstjärnor, deep-sky, meteorer, osv. Alla med enhetligt format (A4 är nog trots allt bäst?) och enhetligt antal sidor (är 16 lagom?). Detta kan vara något att tänka på redan när vi sammanställer variabelfoldern.

Det är mycket lätt hänt att man tänker i överambitiösa banor i sådana här sammanhang. Då brukar det aldrig bli några resultat. En liten behändig och lättläst skrift är det vi bör satsa på, något som nybörjaren kan ta ut till kikaren eller teleskopet.

Jag är inte orolig för att variabelfoldern ska bli av, det kommer den att bli. Visserligen en del jobb, men ändå av begränsad omfattning. Vi är ju flera som är engagerade i variabilismen och har fastnat i variabelträsket.

Vad jag mera undrar är övriga områden som också borde ha foldrar. Finns det personer som är beredda att sammanställa sådana? Kanske underlättas saken ifall vi variabilister börjar? Hänger andra på?

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variablar i Sverige

Post by ThomasK »

Starsoft wrote:Hej

Det är spännande att det börjar röra på sig kring SAAF/Astronet samarbetet, jag måste kontrollera att jag är medlem i SAAF men det är jag förmodligen eftersom jag får Telescopium.

När det gäller variabler så har jag ett par funderingar från en CCD användares perspektiv. Att köra gemensamma obs-projekt tycker jag låter väldigt intressant men frågan är då om det är optimalt att blanda visuella och kameraobservationer. För att verkligen utnyttja kamerorna kanske det är andra typer av objekt som lämpar sig bättre att undersökas. Det som jag tycker ligger närmast till hands är kortperiodiska variabler där det går att få fram användbara dataset på en eller två nätter. Att fota miror med ccd tror jag det blir svårt att skapa någon större entusiasm för eftersom det förmodligen görs snabbare och lika bra visuellt eftersom den större noggrannheten man kan få med ccd knappast behövs, dessutom blandas väl inte visuella data så bra med ccd data om jag förstått saken rätt.

Den normala arbetsgången när man tar "vackra bilder" är att ta en serie bilder med olika filter under ett antal timmar, har man då en kortperiodisk variabel i synfältet så kan det direkt gå att skapa en ljuskurva som är användbar för analys. Då får man så att säga värdefull fotometri på köpet. Är det sedan en förmörkelsevariabel det handlar om så kan man om man är matematiskt intresserad utföra en massa roliga hobbyanalyser, i ett gemensamt projekt så skulle man kunna göra mycket mer än att rapportera värdena vidare.

Nu kanske ni i första hand tänker er visuellt arbete men visst vore det väl trevligt om det gick att få de aktiva ccd fotografer som finns i landet att börja använda de bilder som redan tas regelbundet även för fotometri.

En viktig aspekt kring ccd foto är då som nämns i en annan tråd att det vore bra om det gick att lagra sina bilder i en öppen sökbar databas, då kunde även de som inte har egen utrustning få möjlighet att använda bilderna för analys.

Anders
Om man ser till vad som rapporteras in till AAVSO tror jag de flesta CCD-observationer rör kataklysmiska variabler, men det finns även gott om CCD-observationer av miror. Kortperiodiska förmörkelse- och RR Lyrae-variabler verkar inte vara så populära, så här finns nog många understuderade stjärnor att ta itu med. Det beror nog mycket på ens egna personliga intressen vilket område man väljer. Oavsett vilket kan man ju få fram mycket noggrannare resultat med CCD än visuellt och för vissa variabler är CCD det enda som gäller. För CCD/DSLR är nog den tekniska tröskeln ett av de största hindren.
Thomas Karlsson
Post Reply