Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by chrisastro64 »

Jag har gjort en skiss över vem kunde skriva vad om vi nu börja med en variabelguide.

Bara undrar hur man kan bifoga en fil tillsammans med forum inlägget.

Sedan så tänkte jag att det blir bättre om vi kunde diskutera detta tillsammans. Jag har lagt upp en Meeting Place med Adobe Connect på:

https://connect.sunet.se/saafvar/

Vore tacksam om ni kunde besöka platsen. Det ge oss chansen att prata med varandra trots att vi finns över hela Sverige. Vi kan också lägga upp filer. Man behöver inte installera någon programvara.

Om det är någonting så kunde vi bestämma oss för ett kort möte inom kort. Ett alternativ är naturligtvis Skype så går också bra.

Have a good week and clear skies!

Hälsningar,

Chris
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by jwarell »

Försökte logga in men fick meddelande att host inte var uppe.

En bra början för att får struktur på det hela är att börja lägga upp de dokument man skulle vilja ha med i guiden. Gäller tex Hans text och underlag för de variabler man bestämmer sig för.

Men det hela kasnke vore enklare att hanetra via en wiki stället för att skapa en ny mötesplats på Connect?

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by Hans Bengtsson »

Min tanke är ungefär såhär:

1) Den planerade foldern kunde som textdel i stort sett ha det textförslag som jag gett - kompletterat med några rader om fotografiska observationer, samt eventuellt lite omstuvat och allmänt korrekturläst. Jag tror inte en folder ska ha mera text än så för att ge en god introduktion i ämnet.

Sedan bör foldern också ha en sida med en ljuskurva, förslagsvis SVO-kurvan av Chi Cygni med 10-dygns-medeltal. Denna illustration kan ha en ganska fyllig figurtext, där man anger vad som är period, maximum, minimum, amplitud.

Kartsidorna kan jag ge underlaget för, men bör (i likhet med foldern i övrigt) ges en konstnärlig och layoutmässig touch av layoutansvariga, som Fredrik S och Anders W.

2) En manual för variabelobserverande tycker jag enklast bör vara en svensk översättning av AAVSO-manualen, med tillägg av vissa rent svenska förhållanden (SAAF/V, SVO). Görs i direkt samarbete med AAVSO, på analogt sätt som manualen redan har översatts till en del andra språk. Manualen kommer säkert att bli ett projekt över något eller några år, och jag tycker inte vi ska blanda samman den med den tänkta foldern. Det handlar om två separata projekt.

Så ser jag saken, men det kan säkert finnas olika goda synpunkter på detta.

mvh
Hans Bengtsson
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by chrisastro64 »

Johan kom med förslaget om en wiki som en plats där vi kunde lägga ihop texten till foldern.

Ett annat alternativ är Google Docs.

Tacksam om Johan kunde ge adressen till wiki sidan.

Bifogar en screenshot som är en skiss över arbetsfördelningen. Jag visste inte om HG vill vara med och hjälpa till eller om någon annan vill också skriva någonting. The more, the merrier!!

Detta är bara ett förslag så att det blir någonting gjort. Jag tänker börja så fort som möjligt efter min provföreläsning nästa vecka.

Vore tacksam om ni kunde säga att det OK med den arbetsfördelningen.

Hälsningar,

Chris
Attachments
saafvarguide.jpg
saafvarguide.jpg (407.98 KiB) Viewed 3432 times
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by Robin Andersson »

Ja jag tycker det ser bra ut, ser lagom jämnt fördelat ut med arbete också vilket jag tycker är positivt. Sen länk till wiki så vet jag inte om det är någon specifikt ni har tänkt er, men förslagsvis så har ju Astronet sin egen wiki som man kan använda?

http://astronet.se/wiki/index.php/Huvudsida

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by ThomasK »

I en annan tråd skrev Hans ett utkast till hela guiden. Kan vi inte utgå från den? Vad vi behöver är en redaktör eller "ansvarig utgivare" som sätter upp ramarna. T.ex format A5/A5, antal sidor, huvudrubriker. Sen kan vi använda Hans text och se hur väl den fyller innehållet, både utrymmesmässigt och innehållsmässigt vad vi vill förmedla. Sen är det kartor och bilder, underlaget kan vi ju ta fram, bara vi bestämmer oss för hur många och vilka stjärnor som ska finnas med. Kartorna får sedan bli ett underlag som sen måste grafiskt göras om snyggt och enhetligt med texten i övrigt. När det finns ett färdigt underlag kan alla sen läsa igenom den och lämna synpunkter. Jag är rädd att med för måna kockar blir det en rörig soppa...

Urvalet av stjärnor till kartorna tycker jag är svårt. Vad vi än väljer tycker jag det känns lite som "varför har vi tagit med den och inte den..." Utöver exempelkartor bör det tydligt framgå hur man själv kan skriva ut kartor. Kanske vi ska komplettera med en liten tabell med lämpliga nybörjarstjärnor att gå vidare med?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror inte vi ska göra den här saken mera komplicerad än vad den (för vår del) behöver vara. Om jag får loss lite tid, det räcker nog med två eller tre timmar, nu under helgen så känner jag att jag kan ge ett färdigt förslag på text och ljuskurva och kartsidor, i en pdf-fil. Sedan kan det förslaget kommenteras och justeras och ändras - men huvudjobbet rent tidsmässigt kommer att ligga hos layoutansvariga som ska färdigställa en grafiskt snygg produkt.

Vi måste tänka på att texten ska ha hyggligt stort typsnitt och kartorna vara klara och tydliga, man ska kunna läsa inte bara kartorna utan även texten ute "i fält". Det hela bör vara mycket enkelt upplagt, där man har med det allra viktigaste som man behöver veta för att börja, men inte mer än så. Förpackningen ska vara snygg, med en layout som gärna sticker ut en smula.

mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by jwarell »

Allt material måste vara på plats för att redigering ska vara meningsfull. Allt material måste vara korrekturläst för att grafisk grafisk design ska kunna inledas. Plats kan göras för illustrationer och bildredigering kan göras parallellt med layout.

Anders Wettergren har sagt att han kan göra snygga kartor för guiden. Med ett A5-format kan Fredrik Silow återanvända grafiska element från NATT. Så det redaktionella biten är på plats, det mesta av texten är nog också egentligen på plats. Saknas alltså komplett illustrationsunderlag och bildtexter till dessa för närvarande. Gäller även de eventuella tabeller som kan behövas.

Det kan vara smart att ur en löpande text lyfta ut tunga bitar och lägga som fakatarutor. Detta är bra att ha i åtanke när texten skrivs färdig.

A5-format är väldigt smidigt i fält så det tycker jag vi kan ha som utgångspunkt. Det betyder i princip att en stjärna får fylla ett helt uppslag med max fyra kartor som zoomar in, men personligen tror jag en detaljkarta på höger sida matchas bra av två översiktskartor på vänster sida.

Vi undviker att blanda in fotografering/CCD här, det blir för komplicerat och för mycket. Det är lätt att sedan göra fler guider med andra inriktningar eller fördjupningar.

Beträffande samlingsplats för materialet föreslår jag att vi utnyttjar SAAfs wiki i detta fall, eftersom andra handledningar i amatörastronomi redan har börjat samlas där, och eftersom redaktionen har smidig tillgång till materialet. Där kan också redigering göras på plats för att bli direkt synligt för vem som helst.

Jag föreslår därför att de som har material till guiden att bidra med material kontaktar mig så ordnar jag inloggning på wikin. Då kan vederbörande ansvara för att materialet kommer på plats.

http://www.saaf.se/wiki/index.php/SaafWiki

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Möte i Skype / Connect för att diskutera variabelguiden.

Post by chrisastro64 »

Jag är lite upptagen just nu med min provföreläsning men jag återkommer så fort jag kan- då kanske vi kan börja skriva guiden.

Hälsningar,

Chris
Post Reply