Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Studier av variabler, metoder och fotometri.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Var väldigt nära mitt första resultat med fritt valda 11.74.
Vilket teleskop o kamera anv du?
h-g
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Tompa »

Explorer 190 och en Canon EOS550d. Jag använder Thomas K:s excel-variant för reduktion. Jag exponerar i detta fall 30 sek vid ISO800, vilket fixar stjärnor svagare än mag 11.0 utan att överexponera.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Tompa »

Har testat lite olika jämförstjärnor. Resultatet landar mellan 11,706 till 11,911, beroende på valet. Vilken precision krävs för att mätningarna skall kunna användas? Är det OK att mitt resultat skiljer sig jämfört med h-g:s, så länge jag håller fast vid samma jämförstjärnor vid fortsatta mätningar? Känner mig väldigt grön på detta, men övning ger ju träning osv...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Det finns ett flertal olika uppfattningar och system för den delen när det gäller fotometri, tycks vara omöjligt att enas om en standard tom för yrkesastronomer. t.ex finns det V-filter i olika system där topparna i våglängd ligger lite olika utspritt konstigt nog.
Testar man sedan lite olika programvaror för mätning får man också lite skiftande resultat i magnitud.

Viktigast är dock icke för det mesta den exakta magnituden , utan ljuskurvans form, amplitud och period.

Sedan kan det vara svårt att anv samma jmf stjärnor för observatörer med en ccd med litet synfält och med t.ex DSLR:s betydligt större synfält.

Huvudsaken är dock att man alltid håller sig till en och samma jmf stjärnor, om sedan våra resultat skiljer sig någon tiondel i ljuskurvans" nivå" är av mindre betydelse.
Dock tror jag att om vi enas om och anv samma jmf stjärnor så kommer vi nog ganska nära varandra, jag har bara möjligheten att anv stjärnorna som syns på mitt foto i tidigare tråd, det är det synfält jag har i kameran.
h-g
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Obsade objektet i kväll, anv ett Johnson/Cousins V-filter vilket gav:

20111005.7986 12.043 V +/-0.041

Anv följande jmf stjärnor på Hans karta. 12.60 ,12.48 och 12.41

Av någon outgrundlig anledning fick jag sedan för mig att testa med mitt MV-1 filter som fotometriskt filter, det är egentligen till
för att redusera färgfelen i en akromatisk refraktor, resultatet blev med samma jmf-stjärnor som ovan
12.062 +/- 0.031

Det var stundtals en besvärande måne som dock gömde sig bland moln ibland så det gick hyfsat bra att fotografera.

h-g
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Tompa »

Jag har justerat mina flats, de var alldeles för röda tidigare. När jag använder samma jämförstjärnor som h-g landar jag på 12.065 (endast en serie), mätt 2011-09-29 19:48UT. Då är vi i alla fall i samma härad, så att säga. Jag har varit ute med teleskopet flera gånger de sista kvällarna, men moln eller stark vind har omöjliggjort längre exponeringar för mig.
Men, men jag fick ju med mig lite darks i alla fall :D

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Kul då är vi nog nära ett hyfsat värde på stjärnan, ska bli intressant att se om den har någon variation.
h-g
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Hans Bengtsson »

Jag har ett litet stänk av dåligt samvete när det gäller denna stjärna. När jag såg enbart NSVS-observationerna så fick jag omedelbart ett intryck av Algol-stjärna. Speciellt obsen på mellannivå som ligger 0.055 dygn efter en obs på magnitud 14 tydde på en djup förmörkelse. Det första jag gjorde var att se om det fanns några ASAS-data för stjärnan - men jag fick inget napp! Förmodligen snubblade jag på tangenterna och skrev in fel position, när jag senare gjorde ytterligare en koll med ASAS för säkerhets skull så fanns det plötsligt en stor mängd mätningar. Och när man ser dessa är det svårt att tro att stjärnan skulle ha några djupa förmörkelser av det slag som NSVS-data antyder.

Men jag hoppas att det hela i alla fall ger träning och erfarenheter av fotometriska mätningar!

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Ingen fara , bara kul att testa och det går så snabbt att ta några bilder,
kan också omtala att nu har eleverna vid Rudbeckianska skolan fått en introduktion
och information om de tänkta övningarna under vintern i fotometri mm
så nu börjar snart de praktiska övningarna vid teleskopet och datorerna.
h-g
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Tompa »

:D Lugna puckar! Jag har lärt mig både ett och annat om fotometriska mätningar. Inte är det lätt inte! Det är hur lätt som helst att få väldigt spretiga resultat med, ack så små, förändringar i metoderna för bildbehandlingen. Det blir nog en CCD-kamera med diverse filter, bara spargrisen får växa sig stor och stark.
Kom gärna med mer förslag på stjärnor att sätta tänderna i!

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Om du vill, och dom är lämpliga för dig kan du ju hoppa på V1321 Cyg och V0477 Cyg som HansB tipsade mig om tidigare, sedan är också CI CYG intressant att följa.
Det är väl de 3 jag kommer att ägna mest tid åt i höst.
I går fick jag V1321 cyg till mag 12.65V och V477 Cyg till 8.78V
Lite CI Cyg info:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/cicyg50.htm

h-g
Post Reply