Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Hans Bengtsson »

Det skulle vara roligt att se observationer (både CCD och vanliga visuella skattningar) av denna stjärna:

http://viz-old.u-strasbg.fr/viz-bin/Viz ... cno=365164

Position (J2000.0):

RA 19 52 13.8
DE +22 27 54

Stjärnan har i Tycho-2-katalogen visuell magnitud (VT) 11.971 och blå magnitud (BT) 12.192.

Anledningen till mitt intresse är denna ljuskurva från NSVS-katalogen (som var ett tidsbegränsat och sedan länge avslutat projekt):

http://skydot.lanl.gov/nsvs/star.php?nu ... mask=32004

Man ser där två tydligt avvikande observationer, som skulle kunna indikera att detta är en hittills okänd Algol-stjärna med distinkta förmörkelser. Även den andra observationen i serien (med R-magnitud 12.475) är av intresse, eftersom den kan tyda på att stjärnan då är på uppgång från den möjliga förmörkelse som kan vara registrerad 0.055 dygn tidigare.

Jag har inte sett några notiser om att denna stjärna skulle vara misstänkt som variabel, varken i VizieR eller andra ställen. Man ska också minnas att enstaka felaktiga observationer kan förekomma i alla källor, även NSVS. Men det skulle vara kul om denna stjärna kunde kollas upp.

Edit:

Tidsavståndet mellan de två ljussvaga mätningarna (kring R-magnitud 14) är 122.94605 dygn. Om n är ett valfritt heltal, så skulle alltså periodlängden vara i storleksordningen 122.94605 / n dygn. Detta förutsatt förstås att det verkligen handlar om korrekta mätningar.

Thomas K, vad händer om du skulle lägga in obsarna på NSVS-sidan (se länk ovan) i Peranso? Finns det något bra värde på n (förutom 1) som skulle passa in på obsarna?

Jag kan också nämna, att NSVS (av egendomlig anledning) använder MJD, dvs modifierat JD, som skiljer sig från vanligt JD med ett halvt dygn. Men det har ju ingen betydelse vid periodberäkning så länge det inte tillkommer nya obsar.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Tompa »

Hej,
jag ska försöka ta några bildserier av denna. Sen får vi se om jag lyckas identifiera den, ganska stjärntätt område detta...
Är det OK att använda Tycho2-magnituder för jämförelse?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Objektet bör väl vara den som syns på bif bild snett uppåt till höger från den stora blaffan som är NS Vul, om jag inte är helt
galet ute, se markeringar i bildkant, tog en serie fits bilder i går kväll, var tvungen ta ofiltrerat då filter låg i mitt Haraker obs, ska mäta lite när jag hittar lämpliga jmf stjärnor.

(En hastig mätning på en jpg bild ger 11.492CV med en felmarginal på hela 0.096, visuelt fick jag den till 11.5 i går vid UT 19:30)
H-g
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Hans Bengtsson »

Jättekul att se!

Jag är just nu hemma en stund efter att lyssnat på många förläsningar på Astronomdagarna, har också träffat ett par av dina VARF-kolleger. Klockan 19 ska vi äta middag på Barken Viking.

Om stjärnan verkligen är en Algol-stjärna, så får jag ett intryck av att ett minimum (från första början till slutet) kanske omfattar 0.4 dygn eller något sådant. Och om vi antar att 3 mätningar av 50, som de publicerade mätningarna skulle tyda på, är ett statistiskt signifikant värde så skulle det betyda att ca 0.4 dygn är ca 3/50 = 6 % av hela perioden, som i så fall skulle ligga i trakten av 6 eller 7 dygn. Bara spekulationer än så länge - flera av de mest troliga periodlängderna kan säkerligen uteslutas med hjälp av lite räknearbete (vi vet ju 47 tidpunkter när stjärnan legat i max). Jag har tyvärr bara en utgången provversion av Peranso så jag kan just nu inte kolla den enkla vägen. Försökte fuska med att vrida tillbaka tiden i datorn, men då fick jag ett meddelande från Peranso om att jag hade vridit tillbaka klockan och därför inte kunde köra programmet ...! Vilket ju också var fallet. Man ska inte fuska.

Det är rätt stjärna som är markerad på bilden ovan. Den uppmätta magnituden på bilden, avrundat 11.5, är faktiskt lite överraskande ljusstarkt med tanke på att Tycho-2 ger avrundat VT = 12.0. Går inte riktigt ihop med en Algol-stjärna men gör ju inte saken mindre intressant.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Helt rätt att det ser för ljust ut, har anv fel karta!! Både för visuellt och fotometri.
En snabb om mätning på fits bilder ger 11.744+/-0.053, dock ljusare än angiven mag., men jmf stjärnorna måste undersökas bättre då det är ofiltrerade bilder.
Får lägga ner lite mer arbete i helgen ,ska ta en serie i kväll också, strålande väder här.
Första resultatet runt 11.5 gavs av GSC stjärnor i Guide prog ,glömde växla till Tycho kat. :shy:

Hälsa VARFARNA att de sköter sig på Middagen och inte stoppar mat i medhavda påsar...eller fickorna!!
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Tog en ny serie bilder i kväll, vilket härligt väder!!
Ska mäta dem i morgon
När jag ändå va i närheten tog jag en bild på Hemlins stjärna första sedan 2007:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/newmiravul.htm
h-g
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by timokarhula »

Visst har vi fantastiskt väder H-G! Men, det är bara visuellt sett, ty jag bar ut tuben vid 20-tiden och efter kl 23 var optiken helt igenimmad. Jag försökte se kometerna 213P/van Ness och 78P/Gehrels, men icke sa Nicke! Nej, jag fick torka ideligen bort daggdroppar från okularet och sökaren. Kunde dock hjälpa och verifiera en amerikansk Cloudy Nights person som sett en oidentifierad stjärnhop alldeles norr om Delta Aquilae. Svarade tidigare på dagen att det var den "icke-existerande" stjärnhopen NGC6795. Faktum är att jag obsade själv den ikväll för första gången och stjärngrupperingen var inte så pjåkig. Den borde tas med på stjärnkartor som Uranometria osv.

Det var förresten så varmt idag (+22.7 C kl 17 hos mig) att jag inte ens tog på mig en jacka när jag obsade. Och nu är det oktober...

P.S. Trots att Vintergatan syntes hyggligt bra i detta varma, "subtropiska" väder, var himlens mörker inte bättre än SQM 21.19 vid 21.30-tiden hos mig, efter den astronomiska skymningens slut. Det verkar vara den höga luftfuktigheten som försämrar himlens transparens. D.S.

/Timo K
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Har nu mätit mina fits bilder från 29 och 30 oktober av objektet GSC 1628-1518,
magnitud den 29 UT 1930 blev 11.867 i snitt
magnitud den 30 UT 1944 blev 11.881 i snitt
20 bilder per kväll har mätits, avvikelser den 29 +/-0.035 ,den 30 +/ 0.056 skyller det högre värdet på hög fuktighet och lite för bra fokusering hur underligt det än låter.

Jmf stjärna : 3UC225-215860 med samma färgindex ,0.19, som objektet, visuell mag 12.76 enl 3UC har används
stjärnan betecknas i GSC 1628-2027
19 52 39.87
+22 27 23
h-g
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by ThomasK »

Jag skickade in datat från NSVS för den här stjärnan i Peranso och fick fram att den kortaste perioden som är möjlig är 1.465048 dagar med epok MJD 51325.17 (detta borde väl motsvara JD 2451325.67). Minimat är då mellan 0.18-0.2 av perioden (6h20m - 7h)

EDIT: Hans-Görans två bilder är tagna med fas 0.471 och 0.160 om man använder elementen ovan, utanför minimat som är centrerat runt fas 1.0 med epoken ovan.
Thomas Karlsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Här en karta över objektet och dess omgivning , gjord av Hans Bengtsson
h-g
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Hans Bengtsson »

Thomas K,

Det är helt riktigt att JD = MJD + 2 400 000.5.

Undrar hur många som har gjort fel när det gäller NSVS-data pga man där använder den i astronomiska sammanhang ovanliga varianten MJD ...

HG,

Jag mejlade just en karta till dig med V-magnituder och färgindex B-V i området kring denna stjärna.
EDIT: HG, du är snabb som en iller, jag hann inte blinka innan kartan kom in.

Om man i NSVS-data inkluderar även sådana mätningar som inte kallas "good points" hittar man bl.a. ytterligare en intressant mätning, MJD 1444.189476, med R-magnitud 12.775. Skulle kunna vara tilltagande eller avtagande av en förmörkelse:

http://skydot.lanl.gov/nsvs/star.php?nu ... 364&mask=0

Men tills vi själva kan konfirmera förekomsten av förmörkelser så kvarstår förstås stjärnans variabilitet som mycket osäker. Felmätningar förekommer och är inte så ovanliga. Man kan t.ex. tänka sig att stjärnan har legat alldeles i utkanten av synfältet och därför vid några tillfällen fått alldeles för svaga magnituder.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Använder jag 2 jmf stjärnorna 12.41 och 12.48 på din karta Hans, minskar snitt magnituden till 12.032
(enl 3UC har st.12.48 visuell magnitud 12.25 ?)

Anv jag tre stjärnor de ovan nämnda + "min" 12.76 stjärna blir snitt magnituden 11.991

Skillnaden i Air mass är försumbar i området på bilden, rör sig om 0.02
Skillnaderna är naturligtvis resultatet av olika färgindex som då måste justeras

Stjärnorna 12.41 o 12.48 får man se upp med lite vid fotometri ,ligger en svag stjärna strax intill båda som man kan få med i "mätringen", men man kan förstora bilden och i TeleAuto anv funktionen "remov a star" så försvinner de, tragiskt för ev invånare i ev planetsystem ,men vad gör man inte för vetenskapen :geek:

Ska vid nästa tillfälle anv ett V-filter.
h-g
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Hans Bengtsson »

Jag har nu hittat ASAS-data för stjärnan … och de ger ärligt talat knappast något stöd för variabilitet:

http://www.astrouw.edu.pl/cgi-asas/asas ... ,0,0,500,0

http://www.astrouw.edu.pl/cgi-asas/asas ... 27.9,asas3

Man kan tycka att djupa förmörkelser knappast skulle kunna slinka genom ASAS-nätet av observationer, även om periodlängder som ligger nästan exakt vid 1 dygn, 2 dygn, 3 dygn, osv, förstås kan ge urvalseffekter om observationerna görs från ungefär samma longitud.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by hansg »

Vi följer den ett tag så får vi se vad som händer, är ju lätt att hitta intill den starka NS Vul, och tittar samtidigt på "Hemlins stjärna".
h-g
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Möjlig ny Algol-stjärna i Vulpecula

Post by Tompa »

Jag fotade denna den 29/9, men endast tio bilder som jag sedan stackade till en serie. Är lite osäker på vilka jämförstjärnor jag skall kolla mot, jag har inte riktigt hittat rätt på Hans karta. Med fritt valda jämförstjärnor, 3UC och Tycho2 (omvandlade) landar jag på 11.731. Det känns som att det spretar lite för mycket, jämfört med h-g:s mätning. Ska försöka få en serie om 5x10 bilder nästa gång.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Post Reply