Snabba ryck i Cassiopeia

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Snabba ryck i Cassiopeia

Post by wilt »

AAVSO och Mike Simonsen kör ett flerårigt program om Z Cam-stjärnor . Programmet går bland annat ut på att skaffa bättre kunskap om redan kända Z Cam-stjärnor samt att reda ut om vissa misstänkta Z Cam-stjärnor verkligen tillhör typen.

Jag har satt upp ett par av stjärnorna på mitt ccd-program (jag observerar över nätet med en 61-cm reflektor på gränsen mellan Californien och Nevada). Det går ibland ganska snabbt hos de här stjärnorna: V513 Cas och IW And.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by Robin Andersson »

På tal om Z-Cam stjärnor. Någon som kan förklara vad det innebär när en stjärna som t.ex. KT Per är av typ "UGZ+ZZ"? Blir lite förvirrad när det är två olika typer på en o samma stjärna.

http://var.astronet.se/vartype.php?search_fd0=UGZ%2BZZ

Förresten Wilt, det finns ett par kartor jag har gjort (som du kanske inte har hittat ännu) här på astronet du kanske kan ha nytta utav:

http://astronet.se/wiki/index.php/Variabel-kartor

Majoriteten av stjärnorna observeras inte av andra observatörer för de har inte tillgång till kartor. T.ex. kan du prova att söka fram en del stjärnor av de som listas här (av kartorna jag har gjort) på AAVSO och då kommer du märka att det är kartor bara med prickar men inga utsatta magnituder, ta vara av dom! :)

Observera dock att många av stjärnorna är kanske alldeles för ljussvaga för din kikare, men en del kan du få syn på.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by Hans Bengtsson »

Det är väldigt roligt att det görs SVO-observationer av IW And och V513 Cas. Dessa två stjärnor tillhör en extremt liten men också extremt intressant variabelgrupp som lanserats i samband med den pågående Z-kampanjen inom AAVSO. Även V849 Her kan höra hit. IW And-stjärnorna saknar status som officiell och av GCVS-teamet sanktionerad variabeltyp.

Mina tankar far i detta sammanhang iväg till en stjärna som heter NSV 10028, och som jag observerat vid några tillfällen. Precis som IW And-stjärnorna uppvisar denna stjärna ett förmörkelseliknande beteende:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... -chat/7622

Kan också NSV 10028 vara en IW And-variabel?

På Z-kampanj-sidan …

http://sites.google.com/site/aavsocvsec ... aignupdate

… kan man läsa om V513 Cas:

“IW Andromdae's kissin' cousin, V513 Cas, is also continuing this very eclipse-like behavior. I think we may have a new type of CV here, so I'm going to christen them the ‘IW Andromedae stars’ until someone proves me wrong.”

Gustav:
Det skulle vara kul och nyttigt med ett exempel, från ax till kaka, hur du gör en mätning med 61-cm-teleskopet. Resultaten tycks utomordentliga. Funderar på att börja, och vill gärna undvika misstag som kan undvikas. Har testat en del med Bradford-teleskopet men de flesta bilderna jag får därifrån är nästan oanvändbara, med stjärnorna som långa streck vid 2 minuters exponeringstid. Ibland dock en och annan bra bild.

Robin:
Typen UGZ+ZZ betyder att detta är en dvärgnova av typen Z Cam. Alla dvärgnovor är dubbla, och i det här fallet är den vita dvärgkomponenten också en pulserande variabel av ZZ Ceti-typ.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by Tompa »

Håller med föregående skrivare! Jag är också intresserad av att veta mer om detta! Jag har samma erfarenhet av Bradford-teleskopet, bilderna därifrån är oanvändbara. Hur fungerar det med 61-cm teleskopet, vad kostar det och hur långa köer är det fråga om?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by wilt »

Hans: NSV10028 verkar ju spännande, vore kanske något att börja observera?

Hans och Tomas: håller helt med om Bradfordteleskopets genomgående låga kvalitet, dåligt guidade bilder!

Mina erfarenheter av Sierra Stars 61 cm är desto bättre.

Pris: 30 sekunder på 61 cm kostar 80 cents; det är den billigaste exponeringen, kortare blir inte billigare. På det når man runt 16.5-17V. Längre exponeringar blir sedan linjärt dyrare. De längsta jag kört är fem minuter (mest för att testa), men vanligtvis använder jag 30 sekunder, jag tycker det är en bra avvägning mellan vad det kostar och vad man får. Ner till 16-17 magnituden kan man ju mäta en massa roliga grejer som de här aktuella Z Cam-stjärnorna, följa miror och R CrB-stjärnor djupt ner i minimum osv.

Nu har jag inte så värst jättelång erfarenhet av Sierras 61 cm, men det är tydligt att bilderna nästan alltid är välguidade och att optiken och CCD:n är av god kvalitet. Jag har lagt upp ett par filer om ni vill kolla hur det ser ut: här och här.

Sierra har även ett 37 cm som jag inte använder eftersom det inte verkar ha Johnsonfilter utan RGB och ett nytt 81 cm som jag inte prövat än. Det är dubbelt så dyrt att använda som 61 cm.

Här är en liten sammanställning av hur jag gör en mätning:

0. Man registrerar sig på Sierra Stars, får en användaridentitet och betalar in 50 dollars på deras PayPal-konto.

1. Man loggar in på systemet, väljer "Schedule a job" och fyller i uppgifter om objektets position, önskad exponeringstid och önskat filter.

2. När bilden är tagen får man ett e-mail och det är bara ladda ner filen från Sierras ftp-server.

3. Analys: jag använder AAVSO:s Vphot. Det är ett jättebra verktyg! Jag laddar först upp filen dit. Sedan (i korthet, det finns mer att skriva om Vphot):

4. Man öppnar bilden, väljer Catalogs/GCVS. Bildfältets variabler identifieras av systemet; man väljer sedan Load comp stars. En av dessa väljer man sedan till check star.

5. Man tittar sedan på "Photometry report", kollar så att allt ser OK ut, bland annat så att inte någon av stjärnorna i ensemblen av jämförelsestjärnor ger något alltför avvikande värde och att checkstjärnans magnitud verkar OK.

6. Exporterar rapportfil i AAVSO:s format som jag sedan laddar upp på AAVSO Webobs samt registrer obsen på SVO.

7. Klar!

Saker som har hakat upp sig:

* det kan någon enstaka gång bli dåligt guidade bilder, men nästan aldrig enligt min erfarenhet.
* någon enstaka gång har bildfilen inte koordinatsystemanpassats (plate solution). En sådan plåtlösning är en förutsättning för att Vphot ska kunna mäta på bilden. När det hänt har jag ändå lyckats använda filen genom att fixa plate solution via webbtjänsten Astrometry.net och sen ladda upp filen på nytt till Vphot.
* jag har valt för kort exponeringstid för det aktuella objektet (men en "svagare än"-observation har ju ändå ett visst värde, eller hur? Inte direkt "en inställd spelning är också en spelning" :) )

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by Starsoft »

Hej

Intressanta bilder från USA. Den tekniska kvaliten ser helt OK ut, kanske en aning krokigt bildfält i hörnet på den ena bilden men inget som har någon betydelse för fotometrin.

Kul också att få se bilder tagna med högklassig utrustning från de mytomspunna bergen på andra sidan atlanten. Om jag räknat rätt så ser FWHM värdet ut att ligga på drygt 3,5" vilket väl är rätt så normalt här hemma också.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by Hans Bengtsson »

Mycket spännande!

Och här ser jag möjligheten till ett samordnat projekt inom ramarna för SAAF/V. Vi kan göra en förteckning över de mätningar vi vill ha gjorda under 2012 (av vilka stjärnor och ungefär när på året) och fördelar sedan arbetet inom sektionen. Exempelvis kan det handla om att få mätpunkter för svaga miror som vi inte kan se visuellt, men därigenom få sammanhängande kurvor för.

Det finns ju möjlighet att ansöka om anslag från SAAF för vettiga och noga genomtänkta projekt, se annan tråd. Kanske kan pengar utverkas så att vi kan få mellan 500 och 1000 mätningar utförda med 61-cm-teleskopet under 2012?

Början på en tanke, åtminstone ...

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by Robin Andersson »

Hans det låter som en strålande idé! På tal om pengar ifrån SAAF så har de ju ett stipendie som man kan ansöka nu. Låter inte det som en bra start?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by wilt »

Jag håller helt med Robin - Hans idé är strålande! Jag tror vi har allt att vinna på att tipsa varandra om stjärnor som skulle kunna bli föremål för mer riktade satsningar av flera svenska variabilister, som exempelvis Hans tips här om NSV 10028, samt informera varandra om vilka stjärnor vi redan arbetar med för att kunna samordna insatserna. Kan vi dessutom få loss finansiering - via SAAFs stipendiefond eller någon annan finansiär - för teleskoptid på större instrumentering, desto bättre.

För egen del kör jag för tillfället ett CCD-program som involverar några av Z Cam-programmets stjärnor, någon supernova, ett par-tre R CrB-stjärnor samt ett antal miror som ligger nära minimum i höst-vinter. De sistnämnda har jag plockat ut med hjälp av AAVSO:s bulletin över miror. Försöker även att fånga in någon mira med bekräftade periodförändringar. Helt enkelt grejer som jag inte har en chans att fånga med min utrustning för visuella obsar.


Z Cam-progr
==========
V513 Cas
IW And

R CrB
=====
DY Per
SU Tau

miror nära min under hösten-vintern
===============================
RR CAS
Y CAS
SV AND
Y CEP
S ARI
Z CEP
V TAU
W Aur
SV DRA
W Dra (periodförändr)
RR Mon

SN
==
SN2011fe
SN2011dh

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by wilt »

Det skulle inte förvåna mig om det kommer fram fler alternativ till Sierra Stars de närmaste åren; robotteleskop styrda i realtid (som GRAS) eller servicemode/kösystem (som Sierra Stars) som kommer ge högkvalitativa ccd-bilder som variabilister kan bearbeta och tolka.

En del av dessa kommer att vara kommersiella - förutom Sierra Stars finns ju till exempel Global Rent A Scope som jag provkört (men det är dyrt) -, en del kommer vara outreachsatsningar som BRT och en del kommer att drivas av grupper av amatörer och/eller proffsastronomer som har som målsättning att bedriva forskning, som AAVSOnet, baserade på donerade teleskop och observatorieägare som donerar en del av sin tid för att hålla teleskopen igång (som Tom Krajci, som håller igång AAVSOnet).

Man kan till exempel hålla ögonen på Gloria för att se om detta utvecklar sig till något vi kan använda.

Och tänk om någon teleskopägare i Sverige skulle bli intresserad? En amatörastronom (eller förening) med datorstyrt teleskop, CCD med Johnsonfilter och nätanslutning som kan tänka sig att ge bort lite teleskoptid till svenska variabilister? Jag antar att en del av den mjukvara som används för att styra sådana teleskop borde kunna anpassas till att låta registrerade användare via nätet lägga in bilder på kö för framtida tagning och senare leverans via webben.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Snabba ryck i Cassiopeia

Post by wilt »

Jag försöker göra några observationer av NSV 10028. Det är ju inte riktigt säsong för den nu, men man kanske kan klämma in några obsar innan den kryper för nära solen.
Hans Bengtsson wrote:Det är väldigt roligt att det görs SVO-observationer av IW And och V513 Cas. Dessa två stjärnor tillhör en extremt liten men också extremt intressant variabelgrupp som lanserats i samband med den pågående Z-kampanjen inom AAVSO. Även V849 Her kan höra hit. IW And-stjärnorna saknar status som officiell och av GCVS-teamet sanktionerad variabeltyp.

Mina tankar far i detta sammanhang iväg till en stjärna som heter NSV 10028, och som jag observerat vid några tillfällen. Precis som IW And-stjärnorna uppvisar denna stjärna ett förmörkelseliknande beteende:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... -chat/7622

Kan också NSV 10028 vara en IW And-variabel?
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply