Morgonens obs. av X CNC

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Morgonens obs. av X CNC

Post by Kroppefjäll »

Skrev precis några rader under "Allmänt", här rådde stor förvirring i morses med X Cancri! Var ju i det närmaste säker att detta var lika med Chi Cancri, men det tyckte inte AAVSO var någon bra idé. I vilket fall, jag har mitt värde på denna stjärna men tänkte vara verifiera med er om det verkar rimligt innan jag rapporterar på SVO:

X CNC 20111204.2292 6.6 MLB

Kan ju inte gå ut och obsa om för nu är det ju ljust utan jag får gå på anteckningar och minnet. Skulle ha knackat in 6.6 på SVO men blev lite osäker nu i efterhand då läget var lite förvirrat som sagt.

Kikade på de senaste obsarna på X CNC men de låg både på SVO och AAVSO en bit tillbaka i tiden, så där fanns inget "fräscht" att jämföra med.

Detta var ju i övrigt en tacksam liten sjärna att observera, inte minst trevlig då man fick in väldigt mycket i samma synfält i 7x50 kikaren, bl.a. M44, o1 & o2. Hade SY CNC också varit inom synhåll för 7 x 50 (då den ju också ligger inom samma område) hade detta blivit ett självklart favvo-område på himlavalvet!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Morgonens obs. av X CNC

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

X Cnc och Chi Cnc är två olika stjärnor. X Cnc är en variabelbeteckning, medan Chi Cnc är ett namn som Bayer gav långt tidigare åt en helt annan och konstant stjärna med visuell magnitud 5.1.

Magnituden 6.6 för X Cnc verkar helt OK, den ligger centralt i den aktuella AAVSO-ljuskurvan:

http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000- ... =30&vmean=

Du kan nog inte förvänta dig att hitta några större ljusvariationer hos X Cnc, sådana försvinner för denna stjärna nästan i felmarginalerna vid vanliga visuella skattningar.

Din observation av X Cnc ledde förresten till att jag hittade tre obsar av stjärnan som jag gjorde vintern 1969-70 men som av någon anledning inte letat sig in i AFOEV:s eller SVO:s databaser. Nu har jag registrerat dem i SVO.

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply