Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robert »

http://astronet.se/wiki/index.php/SVO_Miror

Så har man tex göra. Och fylla på med mer text om varje mira?
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Nåt åt det hållet, ja! Gärna tre eller fyra diagram i bredd och inklusive Visuell, B, V och R magnitud. Då får man en bra överblick över läget på observationsfronten.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Utmärkt idé!

Texten i början tror jag i stort sett kan tas bort, den är delvis inaktuell (t.ex. vad gäller NOMAD), och mirorna finns ju i en översiktslista (under Innehåll) lite längre ned.

Lämplig överskrift vore kanske:

50 bortglömda miror.
Ett SVO-projekt.

Och en kort text, kanske:
Projektets primära syfte är att undersöka de fotometriska egenskaperna hos 50 långperiodiska variabla stjärnor som hittills varit underobserverade.

Eller något sådant.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robert »

Ändrade texten lite.

Du kan också ändra där om du vågar. Samma inloggning som till forumet. Bara att logga in och trycka på redigera :)
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Tänkte lägga in något om den aktuella situationen vad gäller sekvenser med jämförelsestjärnor, men hittade bara redigera-knapp på de nedre delarna av sidan (Auriga).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Vi gjorde visst ett dubbelt jobb, Robert. Min sida för att presentera de 50 mirorna finns på http://var.astronet.se/50miror.php. Denna sida är kopplad till en tabell med programstjärnor, så det blir lätt att göra nya sidor om vi får fler program.

Det jag funderar lite på är hur diagrammen ska visas. Nu visas alltid senaste 365 dagar. Alternativ kan vara att alltid visa från 2012-02-15.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robert »

Din sida blev bra. Ändrar i wikin och länkar dit.

En sak för att förbättra din sida kanske vore om man gör bilderna klickbara. Med länk då som denna? http://var.astronet.se/graph/varinfo.ph ... stdays=365#
Då kan man snabbt komma till grafverktyget och göra siitt eget tidsomfång mm.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Den variant som Thomas K presenterar tycker jag är perfekt. Har inget att invända eller tillägga!

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

ThomasK wrote:Vi gjorde visst ett dubbelt jobb, Robert. Min sida för att presentera de 50 mirorna finns på http://var.astronet.se/50miror.php. Denna sida är kopplad till en tabell med programstjärnor, så det blir lätt att göra nya sidor om vi får fler program.

Det jag funderar lite på är hur diagrammen ska visas. Nu visas alltid senaste 365 dagar. Alternativ kan vara att alltid visa från 2012-02-15.
En annan idé: kan man ha olika färger på datapunkterna, när obsar i olika färger förekommer i samma diagram?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Robert wrote:Din sida blev bra. Ändrar i wikin och länkar dit.

En sak för att förbättra din sida kanske vore om man gör bilderna klickbara. Med länk då som denna? http://var.astronet.se/graph/varinfo.ph ... stdays=365#
Då kan man snabbt komma till grafverktyget och göra siitt eget tidsomfång mm.
En bra idé, jag såg att du hade gjort så på Wikin.

Jag har lagt upp ett val till sidan i SVO:menyn nu också, under Ljuskurvor & Resultat
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

wilt wrote: En annan idé: kan man ha olika färger på datapunkterna, när obsar i olika färger förekommer i samma diagram?

/Gustav
Det är så diagrammen funkar redan. Svart för visuella, grönt för V, rött för R osv.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

ThomasK wrote:
wilt wrote: En annan idé: kan man ha olika färger på datapunkterna, när obsar i olika färger förekommer i samma diagram?

/Gustav
Det är så diagrammen funkar redan. Svart för visuella, grönt för V, rött för R osv.
Ahha, jag förstår, kollade slarvigt innan. Bra!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Wow! Jag har varit från datorn ett tag, och så ser man allt som hänt när man återkommer! Kanonbra, precis vad jag fiskade efter. Det gör det lättare att bedöma när det inte är effektivt att försöka med V, utan enbart mäta R (vid svaga minima). Jag ser att startdatumet är 2012-02-15, på sikt kanske det är bra med ytterligare en variant där man ser 30-40 dagar bakåt i tid, då är det lätt att se när det är dags att mäta igen. Hatten av för allt snyggt jobb!
Tänkte lägga in något om den aktuella situationen vad gäller sekvenser med jämförelsestjärnor
Bra idé! Då slipper vi gå om varandra.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Dagens skörd med 61 cm Cassegrain på Sierra Stars: TW Cep, AW Cep och DU Aur. Den sistnämnda pinnar på snabbt uppåt, nu vid 14 (V).

Obsade även V750 Cyg med 10 cm refraktor på iTelescope, men den var för svag (brydde mig inte om att lägga in negativ obs).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Nu har jag gjort diagrammen klickbara, som Robert föreslog, så man kommer till den vanliga diagramsidan där man kan se obsarna och ändra tidsperiod eller andra inställningar.
Thomas Karlsson
Post Reply