Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Lite snabbinfo om YY Aur kan ju inte skada.

Upptäckt av Max Wolf 1917, stjärnan fick namnet AN 5.1917. Wolf gav mag 12.5 - <16p och långperiodisk typ. Bekräftades av Hoffmeister som förmodade att perioden var 260 d. Enligt Parenago är perioden mycket kortare och han ger elementen: Max = 2420207 + 205.0 E, mag 11.9 - 17p.

Både Hoffmeister och Parenago tycks ha varit rejält fel ute när det gäller perioden. Eller är den kraftigt variabel?

GCVS online:
Max = 2453270 + 337.9 E. Mag 10.0 - <14.4v. Spektrum M5e.

VSX:
Max = 2439418 + 336.97 E. Mag 11.9 - 17.0p. Spektrum M5e.

Referenser man kan kolla vidare på:
Wolf, AN 4888
Hoffmeister, AN 4984
Koyama, Kyoto Bull 222
Parenago, NNVS 41
Wozniak et al, AJ 128, 2965
Kurochkin, Perem. Zvezdy 8, N5, 351

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Vilken action!

Jag har haft fullt upp med annat ett tag och har också känt att jag inte får riktig rätsida på mina försök med DSLR-mätningar via teleskop.
Men, men - det är bara på det igen :D

Jag vill gärna vara med och dra mitt strå till stacken, tänker mig att i första hand använda mig av sierrastars.com. Eftersom Robert har en fenomenal förmåga att täcka in stora delar av himlen väldigt snabbt, undrar jag var jag kan göra mest nytta? Har Du, Robert några "blinda" områden för tillfället? Kanske bra om jag inte väljer samma som Gustav, eller tänker jag fel?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Lite om EH Gem skadar inte heller ...

Upptäckt 1949 av Hoffmeister vid Sonneberg, stjärnan fick namnet S 3757. Elementen gav han 1952, de var: Max = 2428544 + 244.4 E. Mag 12.3 - 16.7p.

Ovanstående data är identiska med dem som idag ges i GCVS online och i VSX! I sanning en bortglömd mira.

Källor att kolla:
Hoffmeister, Erg AN 12, 1.6, 1949
Hoffmeister, MVS 154, 1952
Hoffmeister, Sonn Veröff 2, N2, 1954
Hoffmeister, MVS 288, 1957

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robin Andersson »

Snyggt killar! (män :D)

Ska få ner dessa kartor och kanske försöka nå någon utav de visuellt! Och en riktigt bra lista Hans!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

En liten dos DU Aur när vi ändå är på gång.

Upptäckt av Frank Elmore Ross. Stjärnan fick i dennes New Variable Stars (Fourth List) från 1927 namnet Ross 155. Detta baserades på att den var av magnitud 12 på en plåt tagen 12 september 1907 men osynlig på en plåt från 2 mars 1926. DU Aur upptäcktes också oberoende av Hoffmeister 1936.

Ahnert gav 1940 elementen: Max = 2432953 + 275.2 E. År 1951 publicerade Kurochkin element som i huvudsak stödde Ahnerts element.

GCVS online: Element som ovan. Mag 11.0 - 14.2v. Spektrum M6.
VSX: Element som ovan. Mag 12.4 - <16.0p.

Källor att beakta:
Ross, AJ 37.91, 1927.
Hoffmeister, AN 259.37, 1936.
Ahnert, BZ 22.87, 1940.
Ahnert, KVBB 24, 1941.
Kurochkin, Perem. Zvezdy 8.351, 8.353, 8.355, 8.364, 1951.
Hoffmeister, MVS 256, 1957.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

V483 Aur är en annan mira på tapeten.

Variabiliteten upptäcktes fotografiskt 1999 av Kesao Takamizawa, den fick preliminärnamnet TmzV113 och det slutliga namnet V483 Aur året därefter. Jag har inte sett någon perioduppgift för denna mira! Möjligen kan man få en del indikationer om man laddar hem data från NSVS, där den finns med.

GCVS online: Max = 2451475. Mag = 11.7 - <15.0v.
VSX: Inga data om max eller period. Mag = 11.7 - <15.0p.

Uppgifterna om våglängd (v eller p) skiljer sig åt, se ovan.

Källor av intresse:
Kato, VSNET 1764, 1999.
Wozniak et al, AJ 128, 2965, 2004.

Edit:
Kurvan från NSVS visar det maximum som ges i GCVS, det är därifrån GCVS fått tiden för maximet. Man ser av NSVS-kurvan att perioden är längre än 250 dygn, någonstans mellan 300 och 350 dygn verkar rimligt. Men för att få ett verkligt värde krävs bestämning av ytterligare maxima.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robert »

Tompa wrote:Vilken action!

Jag har haft fullt upp med annat ett tag och har också känt att jag inte får riktig rätsida på mina försök med DSLR-mätningar via teleskop.
Men, men - det är bara på det igen :D

Jag vill gärna vara med och dra mitt strå till stacken, tänker mig att i första hand använda mig av sierrastars.com. Eftersom Robert har en fenomenal förmåga att täcka in stora delar av himlen väldigt snabbt, undrar jag var jag kan göra mest nytta? Har Du, Robert några "blinda" områden för tillfället? Kanske bra om jag inte väljer samma som Gustav, eller tänker jag fel?

Mvh,
Tomas W
Det är bra att välja samma som någon annan. Då kompleterar man kurvan över tid och får en bättre totalkurva.
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Det var som jag misstänkte, tänkte fel med andra ord :D
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Kroppefjäll »

Mycket intressant! Själv har jag i helgen suttit och filat på en lista med cirkumpolära fältkikar-variabler, 31 st (ojämt och bra) där man kan följa både min och max med en vanlig fältkikare. Eller ja, nästan alla i alla fall... för några krävs ett pyttelitet teleskop för att kunna logga minima, men jag har inte sett någon liknande lista förut - eller så har man bara kikat åt fel håll. Listan är även upplagd som så att den täcker in så många olika typer av variabler som möjligt, hela 17 varianter. Tänkte anse denna lista som "mitt program" närmaste tiden för att få lite bättre känsla för de olika typerna och hur de varierar och varför.

Tanke: Skulle man inte kunna lägga upp lite olika obs-program på SVO som man kan "haka" på?

Mvh

Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Björn: jag är nyfiken på ditt fältkikareprogram. Gillar cirkumpolära variabler! Kan du inte lägga upp det?

Håller med dig, bra idé om folk lägger upp program - eller puffar för enstaka stjärnor. Jag gillar Z UMa!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Kroppefjäll »

Hallo Gustav.

Yes, det kan jag lägga upp på lämpligt ställe. Kan man lägga filer i EXCEL-format här? Man missar ju många intressanta variabler med att begränsa sig till cirkumpolära objekt, men samtidigt får man ju lite bättre förutsättningar för att följa en variabel genom hela dess period utan att behöva vänta månader på att få återse den - något som kanske kan vara intressant för många, speciellt oss nybörjare.

Fråga: Jag slängde med en Joker i leken, GK Persei då den är listad från 0.2-14.0... spännande och udda jämfört med de andra i listan. Tanken var ju att man i alla fall skulle kunna följa dess vandring till drygt hälften med en kikare. Men sedan funderade jag... platsar den egentligen i ett kikarprogram? AAVSO anger ju väldigt precisist 1.997 dygn i period, men den har väl legat på runt 13 i evigheter?

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Kroppefjäll wrote:Yes, det kan jag lägga upp på lämpligt ställe. Kan man lägga filer i EXCEL-format här?
Vi variabilister borde ha ett gemensamt ställe där vi kan arkivera och dela filer, det ska vara lätt att ladda upp och ladda ner utan att behöva administreras handgripligen av någon webbansvarig. Jag använder i andra sammanhang Dropbox där man smidigt kan dela på mappar och filer som synkroniseras automatiskt, men det är bara gratis upp till ett par gigabyte. Ett alternativ som jag inte provat är Owncloud.

GK Per = nova Persei 1901; den har dessutom mindre utbrott då den når omkring tionde magnitude vart fjärde år eller så.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Kroppefjäll »

Jo, det skulle till något som du säger där webansvarige inte behövs blandas in varenda gång så fort något önskas delas ut, men det kanske går att få till något i SVO? Är det praktiskt krångligt eller omöjligt (begriper mig inte på snickrandet av hemsidor) att man efter inloggning skulle kunna lägga upp lite dokument och/eller bilder?

Tog bort GK PER från listan, lite missvisande att AAVSO sätter ca 2 dygn i period, man tror ju att den är en kosmisk siren när den åker upp och ner i 14 magnituder på några dagar :S Ersatte med SU PER som kanske inte är optimal för kikare, men det får gå.


Mvh Björn.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Vad gäller GK Per så har den, vid sidan om novautbrottet, oerhört komplexa variationer. Så den korta perioden som ges är inte knuten till den stora amplituden. GCVS ger rätt mycket info om saken.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Här är en lista med lämpliga fältkikarvariabler, 50 styck, valda med hänsyn till bl.a. deklination, typ, magnitudintervall.

And: RS
Aql: V913
Aur: TW, UU
Boo: RV, RW, RX
Cam: RY, ST
Cnc: X, Z, RS, RT, RX, UV
CVn: V, Y
Cas: WZ
Cep: W, RW
CrB: RR, RS
Cyg: W, RS, RU, AF, CH, V449, V1070
Del: EU
Dra: TX
Gem: BU, DW
Her: AC, g
Lac: RX
Lyn: Y
Lyr: V491
Ori: BL, BQ
Peg: SV, TX
Per: UZ, XX
Psc: RT
Tau: Y, TU
UMa: Z, ST
Vul: DY

Jämförelsestjärnor hämtas lämpligen från AAVSO-kartor men vid behov gärna från Tycho-2 (VT-magnituder).

M v h
Hans Bengtsson
Post Reply