X Sculptoris och West

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

X Sculptoris och West

Post by Hans Bengtsson »

En liten astrohistorisk detaljfråga ...

Jag gör en liten sammanställning över alla miror som var kända vid årsskiftet 1899-1900, och har lyckats identifiera alla upptäckarna utom en:

År 1896 upptäcktes X Sculptoris av West. Vem var West? Fanns det möjligen någon "Miss West" bland Pickerings stab av kvinnliga assistenter? Eller står lösningen på gåtan att finna någon helt annanstans?

Tacksam för alla eventuella ledtrådar!

Edit:
Jag tror nu jag har spårat West till Sydafrika och att han var professor i astronomi där 1896. Men jag vet ännu inte vad han hette i förnamn eller vid vilket observatorium han verkade. Möjligen Lovedale Observatory?

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: X Sculptoris och West

Post by Hans Bengtsson »

Efter en del detektivarbete vet jag nu att mannen hette Robert H. West och var matematiker och astronom i Beirut, Libanon, där han observerade bl.a. variabler från Lee Observatory. När han föddes eller dog vet jag dock ännu inte.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: X Sculptoris och West

Post by Hans Bengtsson »

Den som söker skall finna... Jag har nu hittat den West som upptäckte X Scl. Hans fullständiga namn var Robert Haldane West och han levde 1862-1906. Kommer så småningom med ett inlägg där jag berättar vilka miror som var kända när år 1900 inleddes.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: X Sculptoris och West

Post by ThomasK »

Ska bli kul att jämföra din lista med 1800-tals miror med min sida med O-C diagram. Jag har ju haft som kriterium att det ska finnas minst 20 identifierbara maxima i AAVSO-datat för att stjärnan ska hamna på min lista. Har alla dessa tidigt upptäckta miror sedan blivit väl observerade eller finns det många som blev bortglömda?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: X Sculptoris och West

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror att praktiskt taget alla de 278 miror som hade upptäckts före årsskiftet 1899-1900 har följts ganska väl. De var ju tacksamma stjärnor att tidigt ha på programmet för AAVSO, AFOEV och BAA. Men det kan möjligen finnas några undantag bland de sydligt belägna mirorna, särskilt sådana som inte är så ljusstarka.

M v h
Hans Bengtsson
Post Reply