RS UMa

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

RS UMa

Post by Ramsey »

RS UMa (8.3 - 14.9) verkar vara nära minimum och ligger utom räckhåll för mina instrument. 20120328 hade jag inte kollat upp hur den låg till och gick jag på den med fältkikaren. Kunde såklart inte se den (<10). 20120330 tog jag teleskopet, men kunde fortfarande inte se den (<13.1). Jag ser i AAVSO att många "osedda" värden kring (<11 - <13.5) rapporteras under minimaperioderna. Mitt <10 skulle bli det högsta rapporterade. Jag får uppfattningen att det inte är vettigt att rapportera <10 när fel instrument använts.

Ska jag radera värdet från SVO?
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: RS UMa

Post by wilt »

Hej Marcus,

Jag förstår hur du menar, men låt den vara kvar är mitt förslag.

Fin serie du fick till igår kväll, inte minst obsen av S UMa, nu finns det obsar över en hel cykel från minimum till minimum i SVO.
Image

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: RS UMa

Post by Robin Andersson »

Jag tycker du kan låta den vara. Negativa observationer är givetvis inte alls lika värdefulla som positiva, men däremot när det kommer till dvärgnovor som tex U Gem är en sådan observation väldigt värdefull. Som tex Hans berättade för mig, det är ungefär en "ON/OFF", eftersom dvärgnovor är antingen i min eller max.

Själv dock har jag gjort massvis med sådana obsar, negativa obsar som inte alls känns vara till så mycket hjälp. Men jag har dom med ändå för, nån dag, hoppas jag på att se just den stjärnan, som jag konstant får sätta "<" tecken framför. Titta tex XZ Tau, HL CMa och HM CMa i SVO.

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: RS UMa

Post by ThomasK »

Låt obsen vara kvar tycker jag. Som Robin skriver är negativa obsar mest värdefulla för dvärgnovor. Även för R Crb-stjärnor och miror med osäker period eller fas är de värdefulla, särskilt om de går ner en bit på magnitudskalan. Men för välbevakade miror och de flesta övriga typer tillför de inte så mycket när man ska analysera ljuskurvan. Som Robin skriver kanske man av personliga skäl ändå vill ha med negativa obsar som en dokumentation av vad man observerat. Själv är jag dock rätt restriktiv med att rapportera negativa obsar.
Thomas Karlsson
Post Reply