Program variabelträff

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Program variabelträff

Post by Robin Andersson »

Jag kommer gärna med bidrag! Har massor av tid jag kan skriva på bussresorna mellan jobbet varje dag, passar även bra då jag inte kan observera innan läggdags ty det sker redan vid 9:e tiden.

Återkommer med frågor.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Robert »

Jag lägger in resultatet på Astronet och SAAF sidorna sedan.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Program variabelträff

Post by Robin Andersson »

Jag sitter och tänker på lite att skriva, eller kanske borde skriva vad som kan skrivas.
ThomasK wrote: Bullentinen ska innehålla som, Hans skriver, beskrivning av verksamheten under året, statistik över gjorde observationer och intressanta ljuskurvor. Men också projekt, resultat eller observationer inom variabelsfären som varje observatör tycker varit extra intressanta eller lyckade. Här kan var och en fundera på om det varit nåt särskilt just du gjort under året som du tycker varit särkilt lyckat och du vill ha med i bullentinen.
Gäller detta även projekt som planeras? Jag tänker t.ex. min flytt från Göteborg är ett "stort" projekt jag planerar, både med vad som skall observeras, samt bygge av en stationär observationsplats som jag planerar (redan har börjat på smått). Detta är något jag skulle kunna skriva om, ifall det är något som folk skulle kunna tänka sig läsa. Det är vad jag kommer att tänka på när det gäller projekt.
Givetvis också vårt 50 miror projekt och diverse.

Sen något jag ser extra intressant är något som Hans Bengtsson skriver om väldigt ofta, och det är historier om individuella stjärnor vilket jag vet att alla här uppskattar. Det kan jämföras med historiska händelser som en historiker berättar om - fast i vårt fall så har vi stjärnor som en variabilist (stavning?) pratar om.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Det ska säkert gå bra att hitta en smidig arbetsgång. Mitt förslag inför första numret är att Thomas K och Gustav H kommer överens om sina bidrag, så att det inte blir dubbeljobb. Skriv så mycket ni vill, vi är inte bundna till några strikta begränsningar vad gäller sidantal. Skicka till min jobbadress som Word-filer senast 15 juli om ni hinner. Med den utgångspunkten kan jag sedan under andra hälften av juli fylla på med material så det blir en färdig bulletin. Den skickar jag till Gustav H som fixar pappersupplaga och kanske även utskick.

Andra variabilister är förstås också mer än välkomna med bidrag.

Något åt det hållet blir säkert bra.

M v h
Hans Bengtsson
Låter jättebra! Jag försöker skriva ihop ett eller annat bidrag till den 15 juli och sköter som sagt var gärna kopiering och utskick.

Förslag vad gäller utskick: vi skickar en pappersversion till alla som rapporterat in minst en observation till SVO under den aktuella tiden.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Program variabelträff

Post by Robin Andersson »

En kul ide jag har angående statistik är att vi har med den stjärna som har observerats mest under perioden bulletinen kommer att täcka. Finns givetvis massor med statistik man kan ta med men detta tycker jag hade varit kul att ha med.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Post Reply