SS Cygni i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Jag lyckades ta ca 150 subs på 5 sek, V-filter, under ca en timme igår på SS Cyg.

Jag har aldrig gjort nån time-series förr men försöker testa göra det med VPHOT. Eller finns det nåt annat smart sätt att testa om de här kan vara användbara? Jag fick ett SNR på SS Cyg på ca 50 om jag sett rätt (VPHOT funkar inte så bra idag).

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Detta låter förstås superintressant! Vore särskilt spännande att se om mätningarna visar någon form av periodicitet i snabba variationer. Peranso? Thomas K?

Mätningar i R-bandet som nyligen gjordes i Japan gav stokastiska variationer med amplitud 0.1-0.3 magnituder:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/24293" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har tidigare inga tidsseriemätningar av SS Cyg (eller av någon annan dvärgnova?) i SVO så detta är något nytt i sektionens verksamhet, även om det förstås har utförts tidsserier av variabler av andra typer.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej igen!

Ja, jag har fått in de flesta i VPHOT nu (servern låg nere stora delar av dagen tydligen) och kör en time series. Nog varierar den alltid, lite grand, men mer än check-star. FWHM varierar också så jag har kört med auto-aptertur 1,5 * FWHM för att inte skapa variationer orsakade av sånt. Subbarna är kalibrerade och plate-solvade med AstroImageJ (tog en bra stund :)).

Här är en länk som kanske funkar till en summary page med kurvan för SS Cyg.

https://vphot.aavso.org/app/restricted/ ... s.aspx?t=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vad gör jag med det nu.... rapporterar som vanligt bara till AAVSO? Hur rapporterar jag time series till SVO?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Såhär ser AAVSO-kurvan ut, alla mätningarna har utförts av Magnus:

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... id=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Visst finns det en mycket tydlig magnitudvariation med amplitud 0.3 magnituder under den tid då mätningarna gjordes! Strålande resultat.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Ja det är klart kul! Det är ju väldigt "mindblowing" att försöka föreställa sig vad det är som händer på stjärnan på så kort tid, som gör så tydliga utslag i intensitet. Det måste var otroligt våldsamma konvektioner, eller hur?

Ska jag bara mata in dem i SVOs databas också på samma sätt? Med lite tur får jag till nån mätning till innan kameran får åka på service.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

SS Cyg är en tät dubbelstjärna med omloppstid 6.6 timmar. Den ena komponenten är en rödaktig huvudseriestjärna (spektrum K), den andra en vit dvärg. Hela tiden sker överföring av gas från huvudseriestjärnan till den vita dvärgen, där gasen samlas i en ackretionsskiva (tillväxtskiva).

Efter hand ökar temperaturen i tillväxtskivan pga gastillflödet vilket betyder att viskositeten (trögheten) i skivan minskar, vilket ytterligare ökar strömningshastigheten i skivan och därmed temperaturen. Vi får då vid ett kritiskt temperaturvärde ett dvärgnovautbrott, en hastig ökning av luminositeten. Så det är alltså skivan som står för ljusökningen.

Gradvis lugnar händelserna ner sig, ljusstyrkan återgår till den normala, men gasöverföringen fortsätter ju, och mönstret upprepas gång på gång.

Exakt varför vi stundom får avvikelser från det normala beteendet, och varför man ibland (som i dina mätningar) får kortperiodiska oscillationer ... där får jag nog läsa på för att ge något bra svar ... om det hjälper.

Hur tidsserier rapporteras i SVO överlåter jag till Thomas K att svara på.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by ThomasK »

Magnus du får lägga in alla obsarna i SVO. Det finns inget särskilt för tidsserier. Det man kan tänka på är att inte översampla observationerna, dvs. göra många fler per tidenhet än takten variabeln varierar. För SS Cyg var det väl rekommenderat väldigt kort intervall på 5-10 sekunder så det är ok.
Thomas Karlsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

OK, inlagda. Ser lite galet ut.... 152 obsar av mig på rad.... :)

Magnus
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by ThomasK »

Variationen du fick är på ca 30 minuter (0.021 dygn), det är mitt emellan omloppstiden på 6.6 timmar och de eventuella supersnabba variationerna på 5-10 sekunder. Undrar om någon annan har sett denna längd på variationer hos SS Cyg?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Det är möjligt att det finns liknande periodicitet (30 minuter) registrerad tidigare för SS Cyg men jag vet inte på rak arm. De korta perioder som brukar anges är mycket kortare än så, och avser DNO (Dwarf Nova Oscillations) och QPO (Quasi-Periodic Oscillations).

En förklaring till DNO och QPO hittar man via länken nedan. Artikeln blir snart rejält avancerad, men början är någorlunda förståelig. SS Cyg omnämns ett stycke ner i artikeln.

https://academic.oup.com/mnras/article/335/1/84/1033855" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:

Jean-Bruno Desrosiers, Canada, och Barbara Harris, Florida, gjorde nyligen (morgonen UT den 23 maj 2020) V-mätningar av SS Cyg, och där kan man se en periodicitet av storleksordningen en timme, och kanske även en halvtimme (i den mån man kan tala om period; variationerna är tydliga men tycks ganska ickeperiodiska) :

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... id=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

Tack för länken till artikeln. Det är verkligen spännande.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by ThomasK »

[quote="Hans Bengtsson"
Edit:

Jean-Bruno Desrosiers, Canada, och Barbara Harris, Florida, gjorde nyligen (morgonen UT den 23 maj 2020) V-mätningar av SS Cyg, och där kan man se en periodicitet av storleksordningen en timme, och kanske även en halvtimme (i den mån man kan tala om period; variationerna är tydliga men tycks ganska ickeperiodiska) :

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... id=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson[/quote]

Jag noterade detta också och testade att kombinera dessa obsar med de Magnus gjorde. Jag lyckades inte hitta någon period som stämde med alla 3 uppsättningar observationer.
Thomas Karlsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Kanske lite overkill, men jag tänkte jag skulle se om man inte kunde få fram en kortare period. Så jag körde 4sek exponeringar i förrgår natt, det blev nästan 800 exponeringar på knappt 2 timmar. Jag behöll 600 av dem till slut (filtrerade bort för låg SNR osv), och rapporterade in till AAVSO. (vet dock inte hur man tar ut en sån fin plot som du gjorde innan, Hans)

Edit: så här kanske en kurva kan se ut....
https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... id=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;


Det tog hela dan igår att kalibrera och plate-solva dem :)

Ska jag ladda upp i SVO också eller är det för översamplat?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Fantastiskt fint resultat!

Du kan lägga in mätningarna i SVO rakt upp och ner, samma mätningar som du lagt in i AAVSO.

Detta är ju exakt vad som efterfrågades i kampanjen: standardfilter och exponeringstid mindre än 10 sekunder. Vore spännande att se om periodanalys av detta material kunde antyda någon periodicitet (DNO eller QPO) av storleksordningen ett tiotal sekunder eller kanske någon minut!

Ett av de bästa resultat jag sett från svensk amatörastronomi över huvud taget!

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!
Tack :) var ju lite kul ja. Nu är de inlagda också.

Jag försökte göra en tidsserie i AstroImageJ och fick fram ett diagram men inte mycket mer. Det där med att analysera för att finna period, finns det nån bra resurs för att titta på för att leka lite med det? Det är ju helg nu och vad annat ska man göra.... ;)

Magnus
Post Reply