SS Cygni i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Jomenvisst, det är väldigt svårt att förstå vad som händer rent fysikaliskt. Jag gör det i alla fall inte. Något med udda saker som händer i ackretionsskivan. Enligt japanerna lär överföringen av massa mellan komponenterna ske tämligen normalt.

SS Cyg är väl världens populäraste variabel. Ändå tycks det bara vara i Japan och Sverige som man riktigt har förstått att det nu måste mätas och mätas så mycket det går. Kanske ligger den rätt illa till på sydligare breddgrader (har inte kollat exakt), men den borde inte vara omöjlig där heller.

Enligt min enkla åsikt är detta ett mycket mera spektakulärt fenomen än Betelgeuse-händelsen förra vintern, då två periodiciteter råkade ge minimum samtidigt och all världens astropress skrev att den håller på att bli supernova (vilket nog stämmer om sådär hundra tusen år).

Edit:
Alert Notice nr 730 från AAVSO kom för några dagar sedan men jag såg det inte förrän nu:

https://www.aavso.org/aavso-alert-notice-730" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Kvällens obsar av SS Cyg, se nedan. V-mätningar utförda av Magnus Larsson.

Stjärnan ljusnade en halv magnitud under tidsseriens lopp. På väg mot utbrott? Omöjligt att veta just nu.

Mvh
Hans Bengtsson
FD6F6002-496C-47D0-AF15-FDA837B8C4B5.png
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Tompa »

Riktigt fina serier från Magnus. Jag har betydligt mer spridning i mina data. Det kanske kan bero på att jag fotar SS Cyg under morgontimmarna då den står ganska lågt. Har ett hus i vägen under kvällen och det ger garanterat ännu mer spridning :D

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

Jag undrar om någon/några av er som har varit aktivt inblandade med SS Cyg beteende under senaste tiden känner sig manad att skriva något om det. Kanske en artikel till sommarens nummer av Telescopium eller lite kortare notis i SAAF:s webbsida?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Tomas, hur stort blir felet i dina mätningar? Jag kör med 20 sek exponering och V-filter, har du mer fel så kanske det är bättre köra utan filter? Bara en tanke.

Jamenvisst kunde vi väl skriva nåt! Just nu är jag lite överbelastad bara med skrivande i jobbet. Men det här är ju riktigt kul!

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Sticker emellan med en vädjan från Kato och kompani i Japan.

Mvh
Hans Bengtsson
279FB910-BF87-4609-BB18-1DCF2571EFE0.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

magnuslar wrote:
Jamenvisst kunde vi väl skriva nåt! Just nu är jag lite överbelastad bara med skrivande i jobbet. Men det här är ju riktigt kul!

Magnus
Toppen, ja vi väntar tills detta kapitel är någorlunda slut eller mer avancerat.

/H.
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Tompa »

Tomas, hur stort blir felet i dina mätningar? Jag kör med 20 sek exponering och V-filter, har du mer fel så kanske det är bättre köra utan filter? Bara en tanke.
Jag tar 15 sek exponeringar genom 140 mm apertur. SNR landar på strax under 200 och felet enl. vphot på ca 0.005. Feluppskattningen är nog mer att betrakta som en teoretisk produkt. Jag tror att fladdret har med min kamera och felkällor i denna att göra. När jag tidigare fotade genom cmos-sensor fick jag betydligt mindre fladdriga tidsseriemätningar. Men då i stället inte lika jämförbara resultat med avseende på B, V och R-magnituder. Jag får nog helt enkelt leva med detta så länge jag har kvar kameran (en QSI683).

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Kvällens skörd:
2021-03-01_SS_Cyg.png
Den verkar inte direkt vara på väg upp.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Tompa wrote:
Tomas, hur stort blir felet i dina mätningar? Jag kör med 20 sek exponering och V-filter, har du mer fel så kanske det är bättre köra utan filter? Bara en tanke.
Jag tar 15 sek exponeringar genom 140 mm apertur. SNR landar på strax under 200 och felet enl. vphot på ca 0.005. Feluppskattningen är nog mer att betrakta som en teoretisk produkt. Jag tror att fladdret har med min kamera och felkällor i denna att göra. När jag tidigare fotade genom cmos-sensor fick jag betydligt mindre fladdriga tidsseriemätningar. Men då i stället inte lika jämförbara resultat med avseende på B, V och R-magnituder. Jag får nog helt enkelt leva med detta så länge jag har kvar kameran (en QSI683).

/Tomas W
Men din senaste serie på AAVSO ser väl inte så fladdrig ut? Jag tycker den ser jämn ut! Tror du inte det "flicker" där är i stor usträckning faktiskt är data snarare än brus? SNR på 200 är ju väldigt stabilt.

Magnus
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Tompa »

Nej då, det kan nog passera. Men som sagt lite fladdrigt är det. Alltid en anledning till att leta efter nya grejor :D
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Här hittar man ett resonemang kring fysikaliska förklaringar:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/25493" onclick="window.open(this.href);return false;

Studier av det nuvarande beteendet kan ge en ledtråd till vår förståelse av SS Cyg-fenomen i allmänhet, enligt inlägget.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Tompa wrote:Nej då, det kan nog passera. Men som sagt lite fladdrigt är det. Alltid en anledning till att leta efter nya grejor :D
Nya grejer? Sån är absolut inte jag.... :)
(titta inte på min nya C11)

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

De senaste V-mätningarna av SS Cyg, från tidigt i morse (8 mars) framgår av diagrammet nedan. Observatör: Magnus Larsson.

Det unika standstill-liknande beteendet fortsätter.

Mvh
Hans Bengtsson
4B1D31BC-B6E7-476C-B4B8-9C33B0BEEC1B.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

En aktuell AAVSO-kurva visas nedan.

Detta är utan konkurrens det mest spektakulära beteendet i stjärnans kända historia, och den har följts i stort sett kontinuerligt sedan upptäckten 1896.

Höjningen av vilomagnituden från 12 till 11 var mycket konstig. Den lilla platån alldeles före det breda maximet (se diagrammet) atypisk för SS Cyg. Men att vi skulle få ett Z Cam-liknande standstill slår förstås allt det andra med hästlängder.

Kato har föreslagit att SS Cyg ska klassas som en Z Cam-stjärna. Det skulle dock få vissa konsekvenser. Är det rimligt att ha en prototypstjärna som tillhör en annan variabeltyp? Nej det kan det ju inte vara.

Mitt förslag skulle nog bli att helt skippa Z Cam-stjärnor som typ, och istället tillåta SS Cyg-stjärnorna att uppvisa standstill. Det är i stort sett bara standstill-fenomenet som skiljer Z Cam-variabler från SS Cyg-variabler. Och nu verkar det som om SS Cyg själv har suddat ut den gränsen.

Mvh
Hans Bengtsson
916E3301-31AA-4513-97B9-364E689E902B.png
Post Reply