SS Cygni i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Gratis. Det är jag som tagit kontakt, fiskat runt lite. Har mailat AAVSO men inte fått svar. Tänkte vara med på deras träff online nu i helgen för att se vad det är.

Men det här är alltså lite "Informellt". Forskare pratar ju gärna om sin forskning :) Jag ser framför mig ett webinar med kanske 10 deltagare - ett första, funkar det bra kan vi ju köra fler framöver, det finns ju en hel del forskare att prata med. Inte nybörjarnivå utan lite mer köttigt, men så en amatör kan förstå. I mindre format går det ju att fråga och hitta en vettig nivå, tänker jag.

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

Låter mycket bra! Jag är gärna med. Tack och grattis för bra initiativ.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Vilket bra initiativ! Deanne är säkerligen ett mycket bra namn, hon är garanterat kunnig i ämnet och verkar ha pedagogisk förmåga, här ser vi henne i ett inslag:

https://www.nbcchicago.com/local/web-pe ... ago/22237/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett annat namn jag också funderar på är vår egen pensionerade professor Gösta Gahm, han kanske också skulle kunna vara med? Gösta började som variabelobservatör och har alltid behållit en mycket positiv inställning till amatörastronomer.

Jag tycker det är häftigt med yrkesforskare som kan förmedla kunskap på ”mellannivå”, till mig och andra som kan ämnet skapligt men som inte hänger med när långa formler dyker upp utan förvarning. Ett privilegium man har som amatörastronom är ju att man med gott samvete kan strunta i sådant som känns för komplicerat...

PS:
Förresten ska man aldrig känna sig dum om man inte förstår något när ”Albert Einstein goes Usain Bolt”, dvs när någon eller några forskare på en kvart ska presentera sina fleråriga forskningsresultat, så snabbt att man inte ens hinner kolla vad som finns längs x-axeln och y-axeln i diagrammen som visas. För många år sedan smugglade jag in mig själv på ett IAU-symposium, det gick hur lätt som helst fast jag saknade badge. Efter ett föredrag som jag inte förstått någonting av nämnde jag detta för en astronomiprofessor (som jag kände genom GAK). Han svarade då ”Det gjorde inte jag heller!”. Det kändes mycket bra att veta!

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by ThomasK »

Det var ett bra initiativ Magnus. Jag är gärna med om det blir ett webinar. Dina mätningar av SS Cyg blev väldigt bra och borde vara av intresse för dem som forskar på dvärgnovor. Kul att läsa ditt reportage i senaste Telescopium.
Thomas Karlsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Tack :)

När tycker ni det skulle funka med ett webinar? Veckan efter midsommar eller ytterligare en vecka senare?

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

Hej igen,

utmaningen är att passa ihop tider för alla deltagare, inklusive presentatören som bor i en annan tidszon. Kanske kan planeringen göras med fördel med en doodle?

https://doodle.com
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!
Jag tänker att vi ska hålla det ca kl 19 vår tid, det torde funka för de flesta, och det bör funka för Deanne också. Så kanske vi kan begränsa doodlandet till dag och inte tid?

Jag ska prata med Deanne på måndag och det är bra om jag kan föreslå några tidpunkter då, tänker jag.

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

Det låter bra! För mig fungerar kl 19 bra, alla dagar tror jag, så det är bara att planera.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Det kan meddelas att SS Cyg för närvarande ligger i utbrott:

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... al=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

Tack för info. De senaste två utbrott ser ganska "normala" ut. Kanske har perioden av ovanligt beteende gått över?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Ja, ljuskurvan har nu normaliserats en hel del. Dock är stjärnan vid minimum fortsatt ljusare än vi är vana vid. Om röntgenaktiviteten är fortsatt hög vet jag inte, har inte sett någon färsk rapport angående den saken.

Spännande fortsättning följer.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

SS Cyg är i nytt utbrott. Fortfarande gäller att ljusstyrkan mellan utbrotten är ovanligt stor, stjärnan nådde före detta utbrott som lägst visuell magnitud 11.3. Mera normalt historiskt sett är ca 12.0.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Här uppmärksammas de tidsseriemätningar av SS Cyg som Magnus utförde den 3 juni:

https://www.aavso.org/ss-cygni-dense-ccd-coverage" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Ja lite kul ju :) Har du sett nån större analys av de där snabba variationerna, Hans? Jag är mer eller mindre tillbaka efter sommaren nu, och snart är t o m min kamera tillbaka (från service) så jag kan börja mäta ordentligt igen.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Någon sådan analys tror jag inte har publicerats ännu. Det kan nog ta tid, särskilt i dessa tider då en hel del professionellt forskningsarbete ligger på is pga pandemin.

För mig känns studier av de ganska stora variationerna (med kvasiperiod några tiotals minuter eller en timme) hos SS Cyg särskilt intressanta. Ingen tycks ha utfört någon utförlig undersökning av detta astrofysikaliskt intressanta fenomen! Detta trots att det hela, som du ju rent praktiskt har visat, ligger gott och väl inom amatörastronomins ramar.

Hur uppför sig dessa variationer under de olika delarna av dvärgnovans generella ljuskurva: vid minimum, under maximet, under avtagandet? Och finns det något utrymme alls för fenomenet under det snabba tilltagandet mot max, det kan det väl knappast göra? Kanske under det betydligt långsammare tilltagandet vid ett anomalt utbrott?

SS Cyg har ju tre huvudtyper av utbrott: korta, långa, anomala. Det är (vanligen) relativt enkelt att hänföra ett visst utbrott till någon av dessa kategorier. Indelningen i tre typer är inte konstruerad utan verklig och fysiskt signifikant. Men hur uppträder de kvasiperiodiska ungefär halvtimmesvisa variationerna i samband med olika typer av utbrott? Ingen vet, ingen har konstigt nog studerat saken.

Edit:
Det har nu i AAVSO-tråden kommit ett inlägg från Ian Kemp, som funnit liknande variationer hos den sydliga dvärgnovan VW Hydri. Han uppger i artikeln som han länkar till en kvasiperiod av 35 minuter. Det stämmer ju utomordentligt väl med förhållandena hos SS Cygni.

Det har skrivits artiklar om mycket kortvariga oscillationer hos dvärgnovor: DNOs (Dwarf Nova Oscillations) och QPOs (Quasi-Periodic Oscillations) men jag tror ingenting om dessa mycket tydligare och slingrande och mera lättstuderade variationer som vi kanske kan döpa till QPMs (Quasi-Periodic Meanders).

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply